سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 190991 20:02 1401/05/24
برق در مسیر ورود به بورس کالا

برق در مسیر ورود به بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برق در مسیر ورود به بورس کالا

برق در مسیر ورود به بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد؛ علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو روز دوشنبه 24 مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف قرار داریم،اظهار کرد: سال گذشته به گونه‌ای پشت سر گذاشته شد که حداقل ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم و با این که رشد مصرف برق نیز به صورت سالانه حدود ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد، پیش بینی می‌شد که امسال نیز میزان ناترازی با توجه به این رشد مصرف افزایش یابد و به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد.

وی افزود:هرچند که پیش‌بینی می‌کردیم خاموشی‌های وسیع و مشکلات فراوان را شاهد باشیم اما تاکنون توانستیم تابستان را بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده سپری کنیم درحالی که تابستان گرمی را نیز پیش رو داریم.

وزیر نیرو گفت: امروز متوسط وزنی دمای کشور ۳۸ درجه سانتیگراد است که نسبت به سال قبل ۱.۱ درجه افزایش یافته است.

محرابیان افزود: هر یک درجه افزایش گرما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به میزان مصرف اضافه می‌کند. اگر ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت ایجاد کنیم، درنهایت می‌توانیم از ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات آن بهره ببریم. لذا به ازای یک درجه افزایش دما باید ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شود.

وی در برخی از نقاط کشور چهار تا پنج درجه رشد دما را شاهد بوده‌ایم. به طوری که در برخی از شهرها امسال رکورد درجه حرارت زده شد و شاهد دمای ۵۴ درجه و بیشتر از آن نیز بودیم اما در این شرایط مدیریت تامین برق انجام شد.

وی با اشاره به رشد سالانه مصرف برق در کشور، گفت: امسال به رغم صرفه جویی‌هایی که صورت گرفت، رشد مصرف از سال‌های قبل که معادل ۴.۵ درصد بود پیشی گرفت و به عدد ۴.۸۵ درصد رسید. هر چند که این مسئله موجب خوشحالی است. چرا که افزایش تولید را نشان می‌دهد اما تامین برق را با مشکلاتی مواجه کرد.

وزیر نیرو عنوان کرد: از سال گذشته تا به امروز یک میلیون کنتور برق افزوده شده است.

محرابیان ادامه داد: در تابستان امسال میزان تقاضا ۶۹ هزار و ۲۷۸ مگاوات بود که نسبت به تقاضای انرژی در سال گذشته ۲۲۰۰ مگاوات بیشتر بوده است.

وی گفت: ۲۱ استان کشور درگیر سیلاب شدند و در شرایطی که درگیر تامین برق پایدار تابستان بودیم، توانستیم خسارات وارده به شبکه‌های انتقال و توزیع برق را نیز برطرف کنیم.

به گفته وزیر نیرو در برخی از نقاط حادثه دیده همچون فیروزکوه قطعی‌های گسترده برق را شاهد بودیم که آن هم در کمتر از ۱۰ ساعت برطرف و شبکه برق پایدار شد.

 محرابیان با بیان اینکه در کشور ۶۳۰ هزار واحد تولیدی و تولیدی صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰ هزار واحد برق خود را از طریق فیدرهای شهری و خانگی تامین می‌کنند، تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای این واحدهای خرد و کوچک اعمال نشد و برای ۵۰ هزار واحد نیز تقاضا کردیم که روز تعطیل خود را توزیع کنند؛ بدین معنا که تنها روز جمعه به عنوان روز تعطیل شناخته نشود و این روز برای صنایع متفاوت باشد. در این روز نیز ۱۲ ساعت اعمال محدودیت داشتیم، به گونه‌ای که لطمه‌ای به تولید وارد نشود.

وی افزود: اجرای این طرح تا امروز تداوم داشته است. برای صنایع انرژی بر نیز که حدود ۴۰۰ واحد را شامل می‌شوند و ۳۰ تا ۴۰ واحد از آن مصرف قابل توجهی داشتند، برنامه‌های مدیریتی را تدوین کردیم و در نهایت باید گفت که انرژی تامین شده برای صنایع نه تنها ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته بلکه این عدد در بسیاری از صنایع بسیار بالاتر نیز بوده است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت آب نیز گفت: ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد. در شرایط عالی و نرمال متوسط بارش‌ها ۲۵۰ میلیمتر است اما امسال حدود ۲۰۲ میلیمتر بارش داشتیم که ۱۷ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر است. با این توضیح که بخش قابل توجهی از بارش‌ها در برخی نقاط اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در سنوات ۵۲ ساله تقریبا سال‌ها را یک سوم خشک، یک سوم تر و یک سوم نرمال تقسیم می‌کنند، گفت:‌ در ۱۵ سال گذشته شرایط متفاوت بوده، به گونه‌ای که یک دوم سال‌ها خشک، یک پنجم نرمال و یک سوم تر بوده است. در این بین سرانه آب تجدیدپذیر در طی ۵۰ سال گذشته حدود ۳۵۰۰ متر مکعب بوده که امسال این عدد ۱۲۰۰ متر مکعب بوده است.

او با بیان اینکه علت این موضوع رشد جمعیت و کاهش بارندگی‌ها بوده است، تاکید کرد: دو سیاست را برای سر و سامان دادن به این مسئله در دستور کار قرار دادیم؛ توسعه و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در مدیریت و افزایش بهره وری آن در دستور کار قرار گرفته‌اند. در حال حاضر ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر پنج درصد بهره وری در این حوزه صورت بگیرد می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در صنعت برق، گفت: حرکت‌های بسیار خوبی در این حوزه آغاز شده، در چارچوب یک تیم حرفه‌ای نتایج خوبی را به دست آورده‌ایم و معتقدیم که برق مانند بقیه کالاها در بورس عرضه شود اما باید تابلوهای متعددی داشته باشد. امیدواریم اگر تمهیدات لازم حاصل شود، در نیمه دوم سال بتوانیم بخش قابل توجهی برق را از طریق بورس انرژی عرضه کنیم.

** توجه به آب های ژرف با حفظ مسائل محیط زیستی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و سیاست وزارت نیرو برای برداشت از آب‌های ژرف، گفت: نباید در این حوزه افراط و تفریط داشته باشیم و باید با یک نگاه مثبت بر واقعیت نوع مصارف خود را بشناسیم. استحصال آب ژرف برای منطقه سیستان برای آب شرب و بهداشتی به عنوان اولین پروژه اجرایی در دستور کار قرار دارد. در کنار آن نیز مطالعات لازم در حال انجام است و به موضوع محیط زیست نیز به عنوان یک اصل و بنا نگاه می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: آب‌های ژرف مورد تایید وزارت نیرو بوده اما نگاه استراتژیک به آن نداریم و با حفظ مسائل محیط زیستی کارهای مطالعاتی در این حوزه را پیش خواهیم برد.

محرابیان درباره تامین آب چهار میلیون مسکن جدید، تصریح کرد: آمادگی کامل برای تامین را خواهیم داشت اما باید بارگزاری‌ها در مناطقی باشد که توان تامین در آن‌ها را داشته باشیم. لذا پس از اعلام وزارت راه و شهرسازی تایید یا عدم تایید خود را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره تخصیص حق آبه هیرمند گفت: یک حق آبه قانونی از افغانستان داریم که در شرایط نرمال باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب از مسیر هیرمند آب تحویل بگیریم که در طول سال‌ها این تامین آب انجام شد اما در سال‌های گذشته در افغانستان در ۷۰ کیلومتری ایران در بند کمال خان یک سازه الحاقی ساخته شد که آب را از مسیر طبیعی خود منحرف و به نقطه جنوب هدایت می‌کند. متاسفانه یکی دو سال است که این اتفاق افتاده است و زمانی که آب به این سمت پیش می‌رود حتی ولایت‌های افغانستان در همجواری ایران نیز از این آب محروم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر مذاکرات فراوانی با مقام افغان داشتیم و اعلام کردیم که این سازه الحاقی مانع دریافت حقابه ما از هیرمند شده است، گفت: این موضوع را طرف افغان پذیرفت و بنا بر این شد که یک قطره آب هم به آن سمت نرود. در سیلاب بارش‌ها و رهاسازی‌های آینده حقابه رسمی ایران دریافت و در چارچوب دیپلماسی آب عمل می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |