جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 23705 22:25 1394/10/18
بررسی گروه خودرو در گذار از دوران رکود

بررسی گروه خودرو در گذار از دوران رکود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی گروه خودرو در گذار از دوران رکود

بررسی گروه خودرو در گذار از دوران رکود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی وضعیت شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس در قالب گروه های مختلف، میتواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد تا بهتر بتوانند سبد سهام خود را مدیریت کنند و با انتخاب آگاهانه شرکت ها برای سرمایه گذاری، ریسک خود را تا حد امکان کاهش دهند از این رو، مصمم هستیم روز شنبه هر هفته گزارشی در باب وضعیت یکی از صنایع بورسی ارائه دهیم. تا کنون ۱۶ گزارش در این باره ارائه شده است که شامل گروه های کوچک و بزرگ بورس می باشد. اما امروز تحلیل بنیادی گروه خودرو و ساخت قطعات ارائه میگردد.

۱-مقدمه

صنعت خودرو یکی از صنایع بسیار مهم و اساسی در ایران است. این صنعت از اوایل سال ۱۳۰۰ در ایران آغاز به کار کرد و شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵، photo_2016-01-08_21-30-00ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ و شرکت سایپا در سال ۱۳۴۵ روند تولید خودرو در ایران را آغاز نمودند. اینکه چرا بعد از گذشت نیم قرن این شرکت ها هیچ حرفی در بازار جهانی ندارند و تولیدات آنها محصور به داخل کشور و همسایه های کناری شده است و یا چرا از تجربه ۴۰ سال تولید پیکان در ایران نباید درس گرفت و همچنان با قدرت انواع پراید باری و سواری تولید شود و چرا قیمت روز خودروهای ایرانی در مقابل رقبای خارجی خود اختلاف ناچیری دارند و کیفیت تولیدی اختلاف فاحشو یا تنها راه حمایت از صنعت خودرو افزایش تعرفه گمرکی است؟ و ... بحثی است که در این مقال نگنجد و موضوعی است که باید در گزارشی ویژه و مجزا به آن پرداخت شود ولی آنچه در این گزارش بررسی میگردد بررسی وضعیت این گروه در بازار سرمایه است و از منظر اقتصادی است روند حرکتی این گروه به عنوان یکی از صنایع مهم و اثر گذار در ایران باعث شده است همیشه توجه ویژه ای سهامداران به این گروه داشته باشند و گوشه ای از اقتصاد این کشور و توان تولیدی ایران را نشان میدهد وضعیت این گروه در بازار سرمایه به خوبی نشان میدهد که وضعیت صنعت خودرو سازی در ایران چندان در وضعیت مطلوبی قرار نداد و ۱۴ شرکت از ۳۳ شرکتی که در بورس ثبت شده اند و داد و ستد می شوند در گزارش های خود زیان شناسایی کرده اند که در نوع خود بسیار قابل توجه می باشد در نظر داشته باشید که شرکت کیا موتورز در سال ۱۳۴۶ تاسیس شده است و در این مدت توانسته است از بزرگان صنعت خودرو سازی در جهان شود درست است که عوامل مختلفی مانند انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی باعث رکود در میزان تولیدی و پیشرفت این شرکت شده است ولی به نظر می رسد با تغییر نگرش مدیریتی می توان زیان ۱۲ درصدی شرکت سایپا را  به نسبت کل دارایی آن کنترل و مدیریت کرد. میتوان تجربه ۴۰ سال تولید پیکان در ایران را استفاده کرد تا ۴۰ سال سرگرم تولید پراید در انواع مختلف نبود و به جای تغییر در بدنه خودرو های تولیدی کشورهای دیگر نگرشی نوین در تولید خودرو ایجاد کرد و این صنعت به خواب رفته در ایران را بیدار کرد

         

۲-معرفی گروه و شرکت های فعال آن

 گروه خودرو و ساخت قطعات یکی از گروه های بزرگ و فعال بازار سرمایه است. که در جهت گیری و حرکت بازار بورس بسیار تاثیر گذار و مهم است. ارزش این گروه ۸۷,۹۱۲ میلیارد ریال است که ۳ درصد از بازار کل را در اختیار دارد گروه خودرو و ساخت قطعات ۴۲/۶۶ میلیارد برگ سهم در بازار دارد و ۳۳ شرکت در این گروه مشغول به فعالیت هستند ۷۰ درصد این گروه متعلق به ۵ شرکت است که به ترتیب شامل شرکتهای ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گروه‌ بهمن‌ (خبهمن)، پارس‌ خودرو(خپارس) و ایران‌ خودرو دیزل‌ (خاور) می شود بزرگترین شرکت در این گروه، غول خودرو سازی ایران، ایران خودرو است که ۳۰ درصد گروه را در اختیار دارد بعد از ایران خودرو، شرکت سایپا (خساپا) در این گروه بیشترین ارزش را در گروه دارد و ۱۹ درصد از گروه را در اختیار دارد لیدر های این گروه شرکتهای شرکتهای ایران خودرو (خودرو)، گروه‌ بهمن‌ (خبهمن)، پارس‌ خودرو (خپارس) هستند که بیشترین تعداد معاملات در این گروه را  در اختیار دارند این دو شرکت نه تنها در گروه خود لیدر هستند بلکه از لیدرهای مهم و تاثیر گذار بازار نیز خواهند بود که وضعیت معالات آنان در کل بازار تاثیر قابل توجه دارد.

          ۱

 ۳-سهم هر بازار در گروه۲

گروه خودرو و ساخت قطعات در دو بازار اول و دوم بورس و فرابورس داد و ستد می شود. ۷۲ درصد گروه در بازار اول معامله می شود و ۲۳ درصد از گروه در بازار دوم و تنها دو شرکت  بهمن دیزل (خدیزل) که تازه وارد بازار سرمایه شده است و  مهندسی صنعتی روان فن آور (خفناور) در بازار فرابورس معامله می شود و تنها ۵ درصد ار کل گروه را  در فرابورس به خود اختصاص داده اند (رجوع شود به نمودار شماره۲)

تاثیر گروه خودرو بر بازار فرابورس بسیار ناچیز بوده است و عملا میتوان گفت بی تاثیر بوده است با حضور عرضه خدیزل می توان این شرکت را در آینده و درصورت اقبل بازار از تاثیر گذاران بازار فرابورس نامبرد ولی این مهم باید در ادامه و بعد از فروکش کردن جو ورود این شرکت به بازار بررسی گردد در بازار بورس خودرو هماهنگونه که قبلا اشاره شد از تاثیر گذاران و قدرتمندان بازار است و جزء لیدرهای بازار سرمایه بشمار میرود این گروه جز گروه های شاخص ساز است و در روند حرکتی بازار بسیار موثر است آخرین تاثیر این گروه بر بازار ریزش سهام شرکت ایران خودرو از ۲۴۰۰ ریال تا ۱۴۰۰ بود که باعث ریزش سیستماتیک کل بازار شد و تاثیرات چشمگیری در بازار داشت مقایسه شاخص گروه به خوبی نشان می دهد که میزان ریزش شاخص گروه خودرو از کل بازار بیشتر بوده و می تواند این ریزش در پی تایید برجام و تغییر شرکت خودرو در محصولات خود که به تازگی و در اخبار و شایعاتی در مورد انعقاد قرارداد های جدید با بزرگان خودرو ساز دنیا کرده است و همچنین اقدام ورود خودرو های متفاوت به بازار کرده است می تواند باعث بروز حرکتی مثبت در این گروه گردد ( رجوع شود به نمودار شماره۳ )۳

۴-معرفی سهامداران

۵۰ درصد از سهام این گروه در اختیار ۱۰ گروه است که در نمودار شماره ۴ مشخص شده است. بزرگترین سهامدار این گروه شرکت سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران IDRO است. که در سه شرکت از این گروه سهامدارای می کند و به عنوان رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سایپا و ایران خودرو فعال می باشد. در اصل این شرکت جزء تصمیم گیران اصلی این شرکت ها است و مشخصا تاثیر به سزای در کل این گروه دارد. این شرکت ۱۰ درصد ااز سهام کل این گروه را به عهده دارد.

دیگر شرکت مهم این گروه شرکت سرمایه گذاری سمند است که سهامدارای ۷ شرکت در این گروه رو به عهده دارد و از شهریور ماه امسال اقدام به افزایش سهم خود در شرکت های این گروه به خصوص ایران خودرو را داشته است و ۸ درصد از این گروه را در اختیار دارد. شرکت سرمایه گذاری ملی ایران نیز که در بسیاری از گروهای بازار فعالیت میکند در این گروه با سهامداری ۷ شرکت از فعالین این بازار است حضور سه شرکت  ایران خودرو(خودرو)، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (ورنا) و شرکت سایپا (خساپا) در بین بزرگترین سهامداران این گروه جالب و در نوع خود مهم خواهد بود.

 شرکت ایران خودرو سهامدارای شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو دیزل(خاور) تولید محور خودرو(خمحور) در این گروه رابر عهده دارد (رجوع شود به نمودار شماره ۴)

۴

۵-بررسی وضعیت مالی گروهphoto_2016-01-08_21-31-10

در این گروه ۳۳ شرکت حضور دارند که از این شرکت ها ۱۴ شرکت  در آخرین گزارش های خود زیان شناسایی کرده اند که بزرگترین آنها می توان به شرکت سایپا (خساپا) و پارس خودرو(خپارس) و ایران خودرو دیزل (خاور) که از زیر مجموعه های شرکت ایران خودرو است اشاره کرد.

۷ شرکت  در این گروه نسبت سود به دارایی خود را زیر ۱۰ درصد تجربه کرده اند که بزرگترین آنها شرکت ایران خودرو بوده و باقی شرکت های این گروه وضعیتی خوبی را در سود سازی گزارش کرده اند و نسبت سود به دارایی خود را بالای ۱۰ درصد شناسایی کرده اند (رجوع شود به جدول شماره۲)

بزرگترین زیان سازی به نسبت دارایی در این گروه مربوط به سه شرکت سایپا دیزل‌ (خکاوه)، پارس‌ خودرو (خپارس) و ایران خودرو دیزل (خاور) است که بالای ۵۰% از دارایی خود را زیان ساخته اند و شرکت های گسترش ‌سرمایه ‌گذاری ‌ایران ‌خودرو (خگستر)، رادیاتور ایران(ختور)، قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ (ختوقا) و ایرکا پارت صنعت (خکار) در این گروه بیشترین سود سازی به نسبت دارایی های خود را  داشته اند که این نسبت را بالای ۳۰ درصد تجربه کرده اند

نسبت ارزش بازار به دارایی در این گروه زیر ۵/۰  است که مناسب ارزیابی می شود تنها یک شرکت در این گروه این نسبت را بالای ۱ تجربه کرده است که شرکت لنت‌ ترمز ایران‌ (خلنت) می باشد.

۱-۵-     وضعیت EPS  گروه

متوسط درآمد به ازاء هر سهم (EPS) در این گروه ۹۲- ریال است که به تناسب وزن دارایی هر یک از شرکت ها در گروه محاسبه شده اعمال می شود. در اصل در این روش میانگین گیری شرکتی که دارایی بیشتری دارد تاثیر بیشتری در میانگین ایجاد خواهد کرد و شرکتی که دارایی کمتری دارد تاثیر کمتری در میانگین متوسط EPS ایجاد خواهد کرد. در اصل علت آنکه میزان EPS این گروه بسیار پایین شناسایی شده است میزان پیش بینی ضعیف شرکتهای ایران خودرو دیزل(خاور) پارس خودرو (خپارس) سایپا(خساپا) و ایران خودرو است که باعث شده است متوسط سود سازی این گروه به شدت کاهش پیدا کند. بیشترین میزان EPS گروه متعلق به شرکت خپویش بوده که به دلیل تعداد کم سهام این شرکت در بازار ایجاد شده است و با کل گروه متفاوت است باید خاطر نشان کرد که میزان سود سازی این شرکت  به نسبت دارایی خود بسیار قابل توجه بوده و بیشترین میزان سود سازی در گروه را  داشته است در این گروه اکثر شرکت ها در پیش بینی EPS خود در دوره دوم چندان موفق نبوده و گزارش های خود را با نعدیل منفی شناسایی کرده اند (رجوع شود به نمودار شماره۵)

۵

۲-۵- بررسی P/E گروه

متوسط P/E در گروه خودرو و ساخت قطعات ۴/۱۶ است. در این گروه بیشترین میزان P/E مربوط به شرکت های  چرخشگر (خچرخش) الکتریک‌ خودرو شرق‌ (خشرق) و محورسازان‌ایران‌خودرو (خوساز) است که در بین شرکت هایی که گزارش خود را با سود شناسایی کرده اند کمترین میزان پیش بینی سود سازی برای آخرین دوره سال جاری را داشته اند از این رو میزان P/E این شرکت ها با دیگر شرکت های این گروه که سود سازی داشته اند بسیار متفاوت شده است. از دلایل افزایش میزان P/E این گروه شرکت ایران خودرو است که در آخرین دوره مالی خود ۶ ماه اول سال خود ۷۰% تعدیل منفی داده است و باعث افزایش میزان EPS خود و گروه شده است. (رجوع شود به نمودار شماره۶)

۶

۳-۵- بررسی وضعیت DPS گروه

متوسط DPS پرداختی در این گروه ۵۷ ریال است. اکثر شرکت های این گروه سود نقدی در مجمع پرداخت نمیکنند یا سود نقدی بسیار ناچیز در به سهامداران خود پرداخت میکنند شرکت سازه پویش همانگونه که قبلا نیز گفته شد به دلیل تعداد کم سهام خود در بازار میزان EPS و DPS چشمگیر دارد که باید مد نظر سهامداران قرار گیرد. در میان شرکت های این گروه اتنها گروه بهمن(خبهمن) است که با تعداد سهام قابل توجه به سهامداران خود در ۵۰۰ ریال سود نقدی در مجمع پرداخت کرده است. (رجوع شود به نمودار شماره ۷)

۷

۶- بررسی وضعیت ارزش و حجم معاملات

متوسط تعداد معاملات کل در این گروه در روز و در دوره یکساله و سه ماهه ۸,۰۵۲ و ۶,۵۳۴ بار است و متوسط تعداد معاملات هر شرکت در روز در این گروه ۴۹۹ بار است. که در مورد سهام های کوچک گروه چندان معتبر نخواهد بود. این ارقام به خوبی نشان میدهد که این گروه مخصوصا بزرگان آن از محبوبیت خاصی بین سهامداران برخودار هستند.

متوسط حجم معاملات یک ساله و سه ماهه این گروه به ترتیب ۱۰۴ میلیون و ۷۳ میلیون برای کل گروه  است. که متوسط حجم معاملات هر شرکت ۷۰/۷ میلیون در هر روز است. که شامل سهم های کوچک گروه نمی باشد عمده حجم معاملات در این گروه مربوط به شرکت ایران خودرو و پارس خودرو است در اصل میتوان گفت ۱۱ شرکت اول گروه که در جدول شماره ۱ قابل رویت است از بیشترین تعداد معاملات در گروه برخودار هستند و سهامداران به آنها توجه خاصی دارند در نظر داشته باشید که در نمودار شماره ۸ به خوبی مشخص است که میزان ورود و خروج حقوقی در این گروه نیز به همین صورت بوده و ۱۱ شرکت ابتدایی بیشترین میزان ورود و خروج حقوقی را دارند (رجوع شود به نمودار شماره ۸)

۸

متوسط ارزش معاملات روزانه در گروه خودرو و ساخت قطعات در دو بازه زمانی یکساله و سه ماهه به ترتیب ۱۵۵ و  ۱۰۲ میلیارد ریال است. میزان نقدشوندگی شرکت های این گروه به دو قسمت می شوند ۱۱ شرکت بالای گروه به جز چرخشگر از میزان نقدشوندگی بسیار مناسبی برخودار هستند و در بازار خیلی خوب معامله می شوند ولی شرکت های میانی جدول و پایینی جدول از میزان نقدشوندگی بسیار پایینی برخودار هستند و حجم معاملات ناچیزی در بازار دارند که مشخصا باعث کاهش میزان نقدشوتدگی در سهم خواهد شد. (رجوع شود به نمودار شماره ۹)

۹

۷-  بررسی شاخص گروه

شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات از سال ۱۳۸۱ تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است. شاخص این گروه که از مهمترین شاخص های صنایع ایران است سه سیکل کامل افزایشی و اصلاحی را طی کرده است. در سیکل آخر دوران افزایشی که از ابتدای سال ۹۲ شروع شده و تا انتهای سال ۹۲ پیش رفته است بعد از آن یک دوران اصلاحی بلند مدت و پیچیده در محدوده ۸/۶۱ درصد از موج قبلی خود و بر روی خط میانگین متحرک ۶۰ حمایت شده است با توجه به آنکه حمایت مهم ۹،۷۸۷ شاخص شکسته شده است و شاخص این گروه هم اکنون زیر این عدد قرار دارد این حمایت می تواند به  صورت مقاومت عمل کرده و باعث ریزش این شاخص تا محدوده ۶/۷۸ در صد از موج قبلی شود ولی جو مثبت ایجاد شده در بازار و امید به رفع تحریم ها و وضعیت قیمتی دو غول این گروه خودرو و سایپا می تواند باعث شود که این گروه وضعیت مناسب هفته اخیر خود را ادامه دهد البت باید در نظر داشت امکان واکنش به مقاومت گفته شده برای تشکیل موج ۱ از یک ۵ موجی وجود دارد آنچه در اینجا مهم خواهد بود این است که این شاخص گروه نباید از محدوده ۸/۶۱ بیشتر اصلاح نماید. در غیر اینصورت محدوده بعدی برای این گروه محدوده ۶/۷۸ درصد فیبوناچی موج قبلی خواهد بود که در صورت ریزش تا آن محدوده این گروه برای سرمایه گذاری در بازه بلند مدت بسیار جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد. ولی در صورت شکست مقاومت  ۹،۷۸۷ ورود به این گروه مخصوصا بزرگان آن برای بازه میان مدت جذابیت بیشتری خواهد داشت.

۱۰

۸- عوامل تاثیر گذار بر گروه

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام گروه خودرو در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توان به تاثیر نرخ ارز افزایش و کاهش میزان تعرفه گمرکی خودرو های وارداتی اشاره کرد بزرکترین عامل اثر گذار بر این صنعت میزان تعرفه گمرکی واردات خودرو است که میتواند در میزان سود آوری شرکت ها تاثیر چشمگیر داشته باشد در ماه های اخیر کمپینی در ایران شکل گرفت که با عدم خرید خودرو از شرکت های ایران خودرو و سایپا سعی داشت باعث کاهش میزان قیمت خودرو و افزایش کیفیت آن در بازار شود ولی گزارش دوره ۶ ماهه این شرکت به خوبی نشان میدهد که این کمپین چندان تاثیر مهمی در روند فروش محصولات ایران خودرو نداشته است باید در نظر داشت که بخشی از این کاهش میزان فروش مربوط به کاهش تقاضا برای کاهش قیمت ها در اثر رفع تحریم است که باعث شده کل اقتصاد ایران در یک رکودی طولانی مدت قرار گیرد. البته بخشی از این کسری میزان فروش می تواند در اثر پرداخت وام خرید خودرو جبران شود و میتوان منتظر گزارش های مناسب تر از دو دوره گذشته از این دو غول خودرو سازی بود

۱۲

در آخر سوالی اساسی باقی خواهد ماند، چرا این شرکت ها با توجه به کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات خود نسبت رقبای خارجی این چنین زیان ساز هستند و روند مناسبی از سود سازی را با تولیدات خود پیش روی سهامداران خود نمی گذارند این مشکلات را در شفافیت گزارش ها باید جستجو کرد یا در مدیریت نا کار آمد مدیران؟

۹- منابع

در تهیه این گزارش اطلاعات مربوط به گزارش های مالی از سایت کدال

http://new.codal.ir

اطلاعات مربوط به EPS  و  DPS و همچنین سهامداران عمده از سایت بورس و اوراق بهادار تهران

http://www.irbourse.com

اطلاعات مربوط به تعداد معاملات، حجم معاملات و ارزش معاملات از سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

http://www.tsetmc.com

استخراج شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |