جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8779 16:02 1393/10/17
بررسی ویژه «جهان اقتصاد» از تامین مالی دراقتصاد بهداشت

بررسی ویژه «جهان اقتصاد» از تامین مالی دراقتصاد بهداشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی ویژه «جهان اقتصاد» از تامین مالی دراقتصاد بهداشت

بررسی ویژه «جهان اقتصاد» از تامین مالی دراقتصاد بهداشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح سلامت از مسیر بازار سرمایه عبورکند

طرح سلامت یکی ازطرح های کاربردی و به موقع دولت یازدهم است که با اجرایی شدن و موفقیت ا ین طرح بسیاری از مشکلات بهداشت در جامعه حل می شود.یکی از عمده مشکلات این طرح ،تامین مالی آن است که به نظر می رسد در صورت تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز آن، این طرح در دراز مدت با شکست مواجه شود.
۸۰درصد هزینه خدمات درمانی رایگان برای مردم باید از بودجه عمومی کشور تامین شود که با توجه به کسری هر ساله بودجه بهداشت در زیر سایه سنگین تحریم ها ، باید راهکاری برای تامین این بودجه برای ادامه این طرح و امکان موفقیت آن در نظر گرفته شود.
شاید قطع یارانه پرداختی به مردم و صرف آن در مسیر اجرای این طرح یکی از راهبردهایی است که به تنهایی پاسخگو نمی باشد.
این در حالی است که واگذاری بخش دولتی واقعی مدیریت خصوصی از راهکارهای کلیدی برای بهبود کیفیت و افزایش رضایت مندی عموم جامعه است.
از آنجاییکه بخش خصوصی بخاطر عدم توان کافی برای رفابت با بخش دولتی ونهادهای عمومی وابسته به آن نمی تواند به تنهایی پاسخگوی این نیاز باشد.ضروری است تا با ایجاد راهکارها و برخی ابزارهای حمایتی امکان ظهور و بروز بخش خصوصی در اقتصاد بهداشت کشور روز افزون گردد.

کما اینکه در بحث بیمه ودارو با واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی تا حدودی از مشکلات صنفی و کیفی آنها کاسته شد.
اما در مورد بیمارستانها و بخش درمان در وهله نخست دولت باید به بخش خصوصی اطمینان کرده و از این بخش برای بهتر اجرا شدن طرح ملی سلامت بهره جوید.
اگر در بحث اقتصاد بهداشت نتوانیم برای درآمد و هزینه واحدهای خدماتی از جمله بیمارستانها، کلینک ها و سایر مراکز درمانی نقطه تعادلی در نظر بگیریم قطعا همه ی طرح ها چه دولتی و چه خصوصی با زیانهای هنگفت مواجه می شوند .
بخش خصوصی می تواند از مسیر بازار سرمایه و یا تبدیل شدن مراکز درمانی و هلدینگ های تخصصی بیمارستانها به شرکتهای سهامی عام ضمن تامین مالی ارزان قیمت در این بازار امکان رقابتی شدن خدمات در این بخض را فراهم آورده و درعین حال از سود آوری مناسبی برخوردار شوند.
در صورت تبدیل شدن به یک بیمارستان سهامی عام هیت مدیره باید در قبال عموم سهامداران پاسخگو باشد که با ارائه خدمات ویک سری جذابیت ها و بهره جستن از استاندارهای جهانی می توانند برای افزایش سهم خدمات بهداشتی در کشور با سایر نهادها رقابت کرده وسود آور باشد،در این صورت قطعا می توانند ازاین مسیر برای مجمع صاحبان سهام خود نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.
شفاف شدن عملکرد مالی دولت می تواند با ارائه شرکت درمانی و بهداشتی پس از ورود به بازار سرمایه از مزیت های بورس و حضور در تابلو معاملات آن است .
دولت میتواند با ارائه یک سری مشوق ها از جمله معافیت مالیاتی این بخش از اقتصاد بهداشت کشور را برای حضور در بخش سرمایه گذاری تشویق کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |