جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 10374 16:04 1393/11/28
بررسی وضعیت موسیقی کودکان در ایران

بررسی وضعیت موسیقی کودکان در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی وضعیت موسیقی کودکان در ایران

بررسی وضعیت موسیقی کودکان در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دنیای کودکان در حرکت و موسیقی خلاصه می شود

هنر موسیقی در سال های گذشته به رغم وجود موانعی از جمله کمبود نوازندگان، روندی کاملا صعودی را طی کرده و اکنون فرهنگ عمومی پذیرش این هنر ارتقا یافته است اما گونه موسیقایی گروه سنی کودک ونوجوان همچنان از رسیدن به بلوغ بازمانده است.
به گزارش ایرنا، هنر موسیقی از دوران باستان تاکنون در زندگی بشر حضور پررنگی داشته چه آن زمان که نوای آرام بخش رودخانه ها و یا نغمه دلنشین پرندگان دل افراد را جلا می بخشید و چه آن زمانی که قرائت با صوت کلام الله مجید دل های زنگار بسته را صیقل می داد.

موسیقی دنیایی پر رمز و رازی است که تقریبا در تمامی ابعاد زندگی بشر حضور دارد و بر همین اساس نیز از جایگاه والایی در بین سایر هنرهای تجسمی قرار دارد.
براساس نظریات دانشمندان موسیقی در بسیاری از موارد کارایی شگفت انگیزی دارد به گونه ای که با این هنر می توان روح خسته ای را شاداب کرد، پرورش گل و گیاهان را سرعت بخشید و حتی شیردهی دام ها را افزایش داد.
یکی از کارکردهای موسیقی در جهان معاصر بهره مندی از آن در یادگیری و فراگیری دروس برای کودکان است به گونه ای که هم اکنون در بسیاری از مهدکودک های کشور برای آموزش غنچه های ایران زمین از این هنر استفاده می شود.
اندیشمندان حوزه کودک و نوجوان بر این باورند که موسیقی برای این گروه سنی بسیار تاثیرگذار بوده و باید اهتمام بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد و بر همین اساس نیز در جهان کنونی موسیقی کودک به تنهایی به عنوان یک هنر به شمار می رود.
کارشناسان بر این باورند که این علم موسیقی کودک در ایران آنچنان مورد توجه جدی قرار نمی گیرید و بر همین اساس نیز اغلب موسیقی های این سنین دارای کارایی لازم نبوده و شاکله اصلی آنرا شعرهای کودکانه می سازد.
سودابه سالم مدرس موسیقی کودکان در مورد موسیقی کودک گفت: براساس یافته های علمی دانشمندان، یکی از اعضای فعال و کامل نوزادان هنگام تولد حس شنوایی آنان است، از این رو مادر و اطرافیان نوزادان جهت ارتباط با آنها باید با لحنی آهنگین صحبت کنند.
وی ادامه داد: دنیای کودکان در حرکت و موسیقی خلاصه می شود و دانشمندان بر این باورند که دنیای نوزاد یک عالم موسیقایی به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه موسیقی نقش عمده ای در آموزش و یادگیری کودکان دارد، گفت: اگر در مهدهای کودک و مراکز اینچنینی، از این هنر استفاده نشود، پس از چندی خامی و کندی حرکت در کودکان مشاهده خواهد شد.
این مدرس موسیقی گفت: باید در ارائه واحدهای دانشگاهی نیز زمینه ای فراهم شود تا افرادی که پس از اتمام تحصیلات علاقه مند به نوازندگی و یا آهنگسازی نیستند، بتوانند با یادگیری شیوه های نوین آموزشی در آموزشگاه های کشور تدریس داشته باشند.
براساس این گزارش هم اکنون موسیقی کودک در سطح جهانی دارای ویژگی های خاصی بوده و تولید آن دارای مراحل و روال تعریف شده ای است.
برخی کارشناسان، قابل درک و فهم بودن، تحرک داشتن، ملودیک و شاد بودن، ساده و روان بودن را از ویژگی های موسیقی کودکان بر می شمارند.
البته در سال های اخیر فعالیت های بسیاری برای رونق بخشیده شدن موسیقی کودک انجام داده شده ولی با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این هنر تا رسیدن به سطح ایده آل فاصله زیادی دارد.
فرهاد هراتی در این مورد گفت: جایگاه موسیقی کودک در کشور شناخته شده نیست و بیشتر افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند، علمی در این زمینه ندارند.
آهنگساز و رهبر گروه کر نامیرا افزود: نبود حمایت های مادی مناسب از آهنگسازان کودک، آنان را مجبور به دوری از این گونه موسیقی کرده است.
همچنین فرید نوایی آهنگساز تئاتر کودک که پیش از این آهنگ نمایش هایی همچون مش مش قلی خان، لولوی آوازه خوان و تئاتر چوپان دروغگو را تولید کرده است به خبرنگار ایرنا می گوید: متاسفانه موسیقی کودک در ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و این امر نیز به سبب عدم تحصیلات دانشگاهی هنرمندان موسیقایی کشور است.
وی افزود:همچنین به سبب نبود حمایت مالی متولیان فرهنگی و مسوولان از موسیقی تئاتر کودک این هنر جایگاه خاصی در بین هنرمندان ندارد.
این آهنگساز تئاتر کودک افزود: نیازمند حمایت های مالی ، معنوی و آکادمیک نهادهای موسیقایی کشور برای رشد و پرورش موسیقی علمی تئاتر کودکان هستیم. خوشبختانه طی چند سال اخیر شاهد اقدامات مناسبی در این زمینه هستیم که یکی از نمونه های آن میزبانی جشنواره موسیقی فجر در سی امین دوره برگزاری خود از ۳ گروه موسیقایی در بخش موسیقی کودک است
در بخش کودک و نوجوان سی امین دوره جشنواره، گروه پارس به سرپرستی ناصر نظر، ارف به سرپرستی مسعود نظر و آموزشگاه موسیقی ودا به سرپرستی سودابه سالم هنرنمایی می کنند.
مهدی آذرسینا مربی کلاس های موسیقی برای کودکان و نوجوانان نیز با بیان اینکه تولیدات موسیقایی کودک به دلیل نداشتن مربیان متخصص، ضابطه مند نیستند، می گوید: در دهه های اخیر به سبب افزایش کودکستان ها ، مهدکودک ها ، آموزشگاه های خصوصی و هنرستان های دولتی حجم تولیدات موسیقی کودک افزایش یافته است؛ ولی متاسفانه کیفیت این آثار تولیدی به سبب نظارت نداشتن اهل فن ، کمبود مربیان متخصص و نگرش سرگرمی گونه و بازی وار به موسیقی کودک در حد مطلوبی نیست.
وی می افزاید: با تولید و تحمیل آثاری بی محتوا و کم ارزش به کودکان در این حوزه ، ذهن ، روح ، ذوق و سلیقه آینده سازان مملکت دچار مشکل می شود.
آهنگساز، کمانچه نواز و ردیف دان موسیقی ایرانی افزود: موسیقی کودک باید بدست افرادی طراحی شود که به حد ، حجم ، نوع آموزش و روان شناسی کودک آشنا باشند.
آذرسینا خاطر نشان کرد:این افراد باید شناخت وافری از ارزش های هنری ایران زمین همچون خط ، معماری ، شعر و غیره داشته باشند.
وی افزود: سادگی ، استفاده کردن از فواصل موسیقایی خاص که برای کودکان قابل فهم باشد ، ترکیب ، رنگ آمیزی و ساز بندی از جمله ویژگی های موسیقی کودک بشمار می رود.
وی اظهار داشت: تدریس ساده موسیقی به کودک همانند نوشتن کتاب اول برای دانش آموزان امری سخت ، پیچیده و دشوار است که باید با ظرافت های دقیقی صورت گیرد.
وی با تاکید بر لزوم پرورش خلاقیت کودکان خاطرنشان کرد:برای تدریس موسیقی به کودکان نباید همچون روش های صد سال گذشته آنان را با ردیف و آموزش شفاهی آشنا کرد بلکه باید آنان را با شنیدن ، بازی کردن، بیان و آشنا ساختن به کشش و هجاها ترغیب به یادگیری کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |