جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 33382 15:05 1395/03/08
بررسی وضعیت مالی و بنیادی شرکت «آهن و فولاد ارفع» روز میز تحلیل جهان اقتصاد

بررسی وضعیت مالی و بنیادی شرکت «آهن و فولاد ارفع» روز میز تحلیل جهان اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی وضعیت مالی و بنیادی شرکت «آهن و فولاد ارفع» روز میز تحلیل جهان اقتصاد

بررسی وضعیت مالی و بنیادی شرکت «آهن و فولاد ارفع» روز میز تحلیل جهان اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دلایل رشد شتابان قیمت سهام «ارفع» مشخص شد نماد «ارفع» در روزهای اخیر با رشد بالای قیمتی و تقاضای بدون عرضه مواجه شده است، بطوری که ارزش بازار شرکت در کمتر از ۱۰ روز کاری، بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان (۴۵درصد رشد قیمتی)  افزایش یافته است. در این تحلیل دلایل این رشد بررسی می گردد.  پتانسیل های ارفع - افزایش نرخ شمش فولاد نرخ جهانی فولاد پس از افت های شدید، در یک ماه اخیر روند صعودی را تجربه کرده است، بطوری که در ۶ اردیبهشت شمش فولاد با نرخ ۱۴۰۰ تومان بر کیلوگرم در بورس کالا معامله شده است، ارفع در بودجه ی سال ۹۵ نرخ شمش فولاد را ۱۰۰۰ تومان درنظر گرفته است. با فرض این نرخ، زیان تقریبا ۵ میلیاردی بدست آمده است. در جدول زیر تغییر سود ارفع با توجه به نرخ های متفاوت شمش محاسبه شده است. بطور ساده تر، با هر ۱۰۰ تومان افزایش نرخ شمش، سود ارفع حدود ۴۵ میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۲۲ تومان) افزایش می یابد. در صورت ثبات نرخ شمش در محدوده ی فعلی ۱۴۰۰ تومانی، ارفع توانایی سودسازی ۱۸۰ میلیارد تومانی ( به ازای هر سهم ۹۰ تومان) دارد.

http://vbourse.ir/cache/fck_files/image/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86/95/Ordibehesht/8/b3.png

- بدهی ارزی شرکت ارفع در نیمه ی اول سال ۹۱ و قبل از آن، بیش از ۲۰۰ میلیون یورو تسهیلات مالی دریافت کرد. (نرخ یورو کمتر از ۱۶۰۰ تومان). با رشد بالای یورو در نیمه ی دوم سال ۹۱ (بیش از ۳۰۰۰ تومان)، هم اکنون بدهی با نرخ ۳۳۵۰ تومان تسعیر شده است بطوریکه بدهی فعلی تسهیلات مالی ارفع بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است. با توجه مصوبه مجلس که در هفته ی قبل اعلام شد در صورت پرداخت بدهی ارزی در مهلت شش ماهه، تسعیر ارز بدهی با نرخ گشایش خواهد بود و بدهی ارفع بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان کاهش خواهد داشت. در همین راستا، ارفع افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیاردی را نیز در دست اجرا دارد که بنظر می رسد با این افزایش سرمایه، بدهی در مهلت تعیین شده ۶ ماهه پرداخت گردد.

http://vbourse.ir/cache/fck_files/image/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86/95/Ordibehesht/8/b2.jpg

نتیجه گیری: مجموعه تحلیلی « وبورس» با بررسی این تحلیل معتقدند که ؛ تسویه بدهی ارزی ارفع، ۳۵۰ میلیارد تومان (معادل ۱۷۵ تومان)  ارزش شرکت را زیاد خواهد کرد که از زمان  اعلام مصوبه مجلس، قیمت نماد از تعادل قیمت ۱۷۰ تومان به ۲۵۰ رسیده و  توانایی رشد تا حداکثرقیمت ۳۵۰ تومان را از این محل دارد. ضمن اینکه در صورت تثبیت قیمت های فعلی نرخ شمش فولاد که اخیرا از ۱۰۰۰ تومان بر کیلوگرم به حوالی ۱۴۰۰ رسیده، سود پیش بینی ۹۵ که در حد صفر است به ۹۰ تومان به ازای هر سهم خواهد رسید و با فرض p/e  برابر ۶  قیمت معادل آن ۵۴۰ خواهد بود. با تحقق کامل این دو پتانسیل حداقل قیمت ۸۰۰ تومان برای ارفع دور از ذهن نیست.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |