جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 157467 15:20 1400/07/20
بررسی عرضه‌های اولیه بورس در سال 1400

بررسی عرضه‌های اولیه بورس در سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی عرضه‌های اولیه بورس در سال 1400

بررسی عرضه‌های اولیه بورس در سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس،‌ یکی از موضوعاتی که می‌تواند کمک قابل توجهی به مساله عمق بخشیدن به بازار سرمایه کند، افزایش تعداد شرکت‌های حاضر در بورس است. این مساله در حال حاضر می‌تواند از طریق عرضه اولیه شرکت‌هایی که خواهان پیوستن به بورس هستند، رخ دهد.

اما همین عرضه‌های اولیه که می‌تواند در شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه را به سمت درست هدایت کند و نقدینگی خوبی را جذب شرکت‌های تازه وارد کند، در وضعیت فعلی بورس به پاشنه آشیل بورس تبدیل شده است.

هرچه تعداد شرکت‌های حاضر در بورس افزایش پیدا کند و هرچه سهام شناور شرکت‌های بورسی نیز بیشتر شود، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه‌دارای عمق بیشتری شده و شرکت‌ها توانایی بیشتری جهت تامین مالی از بورس دارند.

بررسی عرضه‌های اولیه بورس در سال 1400

طبق بررسی‌های انجام شده حدود 270 شرکت درخواست ورود به بورس داده‌اند. این مساله می‌تواند با یک مدیریت ساده هر هفته یک شرکت عرضه اولیه شود، اما به دلیل بی تدبیری‌های سازمان بورس و وجود بی نظمی در عرضه این شرکت‌ها، بازار سرمایه در زمان ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه با یک تغییر فاز مواجه می‌شود. از ابتدای سال تاکنون 13 شرکت در بورس عرضه شده‌اند

وضعیت عرضه‌های اولیه بورسی و فرابورسی سال 1400

در صورتی که طبق برنامه‌ریزی اگر هفته‌ای یک شرکت در بورس عرضه می‌شد، حداقل 25 شرکت وارد بورس شده بودند. این عدم مدیریت را می‌توان در زمینه سود سازی شرکت‌های عرضه شده به بورس نیز مشاهده کرد. 

عرضه‌های اولیه چقدر سود می‌دهند؟

اما با سیاست‌های دولت دوازدهم این میزان افزایش قیمت در نمادهای عرضه اولیه شده به کمتر از 50 درصد رسیده است. این مساله نشان می‌دهد، هنوز بی اعتمادی شکل گرفته در بازار سرمایه به شدت در میان سهامداران وجود داشته و با کوچکترین تحریکی و کاهش صف خرید، ترس ایجاد شده سبب از بین رفتن سود این شرکت‌ها می‌شود.

بازدهی عرضه‌های اولیه 1400

در سال های گذشته بیشتر عرضه‌های اولیه با حداقل 200 درصد سود و در برخی شرکت‌ها قیمت این شرکت ها تا 300 نیز افزایش می‌یافت. اما وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی اجازه رشد به این عرضه ها را نمی‌دهد.

فروش عرضه اولیه ها نظم ندارد

البته عدم وجود نظم در زمان ارائه این عرضه ها نیز در سال جاری مشکلات زیادی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده است. به عنوان نمونه می‌توان گفت از 2 مردادماه تا 17 شهریور ماه هیچ عرضه‌ای انجام نشده است و در تاریخ‌های 17 و 24 شهریور 4 عرضه اولیه به بازار وارد شده است.

نقدینگی مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه های شهریور

برای خرید این عرضه‌های اولیه باید مبلغ قابل توجهی نقدینگی توسط سهامداران فراهم می شد که همین موضوع بازار سرمایه را که در آن زمان از یک مقاومت جدی عبور کرده بود، با چالش جدی مواجه کرد.

در صورتی که متولیان بازار سرمایه با یک برنامه ریزی می توانستند هم تعداد شرکت بیشتری به بازار سرمایه عرضه کنند و هم از فروش سایر شرکت‌ها توسط سهامداران به قصد خرید عرضه اولیه جلوگیری کنند.

به نظر می‌رسد سازمان بورس در روزهایی که باید بیشتر مراقب عملکرد خود باشد تا ضربه بزرگتری به بورس نزند، در این زمینه ناموفق عمل کرده و سهامداران خرد نیز در حال خروج از بازار سرمایه هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |