پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6129 17:06 1393/07/30
بررسی دلایل شکل گیری مطالبات معوق

بررسی دلایل شکل گیری مطالبات معوق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی دلایل شکل گیری مطالبات معوق

بررسی دلایل شکل گیری مطالبات معوق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دولتی، معاون مدیرعامل بانک تجارت در میزگرد چالش‌ها و فرصت‌های نظام بانکی به بررسی چالشها و راهکارهای وصول مطالبات در بانکها پرداخت.

دولتی در میزگرد تخصصی فرصتها و چالشهای نظام بانکی ایران، به دلایل ایجاد مطالبات معوق که یکی از چالشهای بانکی امروز است پرداخت و افزود: عواملی که سبب ایجاد مطالبات معوق در بانکها شده است را می توان به دو بخش درون بانکی و برون بانکی تقسیم کرد. وی عمده دلایل درونی را عواملی همچون "ضعف در اعتبارسنجی"، "عدم اخذ وثایق کافی" و "در دسترس نبودن بانک اطلاعات مشتریان" عنوان کرد و انواع تکالیفی که برای اعطای تسهیلات وضع می‌گردد و الزامات قانونی که از سوی برخی نهادهای دولتی برای بانک‌ها وضع می‌شود را از جمله عوامل بیرونی نام برد.


معاون مدیر عامل بانک تجارت در ادامه به تقسیم بندی مشتریانی که بدهی‌های معوق دارند پرداخت و افزود: گروهی از این مشتریان تمایل به پرداخت بدهی خود دارند اما به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر بازار امکان پرداخت را ندارند و گروهی دیگر افرادی هستند که تسهیلات را دریافت کرده اند اما به دلیل عدم اطمینان از دریافت مجدد تسهیلات از پرداخت بدهی خود سرباز می زنند و گروه سوم نیز افرادی هستند که با نیت عدم بازپرداخت از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده و میلی به بازپرداخت تسهیلات دریافتی ندارند.


وی در ادامه به عواملی که سبب ایجاد مطالبات شده پرداخت و گفت: قوانینی همچون الزام به عدم دریافت وثیقه ملکی خارج از طرح، قبول چک به عنوان وثیقه و مصوباتی در زمینه قانون اعطای تسهیلات در کشور وجود دارد که بانکها را با محدودیت مواجه کرده و وجود آنها به افزایش مطالبات سیستم بانکی منجر شده است.


معاون مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به اهمیت یافتن و پیاده سازی راهکارهای مناسب برای برون رفت بانکها از وضعیت فعلی و کنترل ورودیهای جدید مطالبات معوق به ارائه چند راهکار پرداخت و اظهار داشت: اختصاص دادگاه‌های ویژه و خاص برای پرونده های مطالباتی و استفاده از قضاتی که با قوانین بانکی آشنا هستند و همچنین بازنگری در قوانین وصول مطالبات معوق توسط مراجع ذیصلاح و ارائه به مجلس شورای اسلامی، وصول مطالبات در بانکها را تسهیل می کند.
دولتی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه چند پیشنهاد برای وصول مطالبات پرداخت و گفت: برای اینکه بتوانیم در وصول مطالبات، موفق عمل کنیم باید بتوانیم اموال و دارایی های مدیونین را شناسایی کنیم که برای تحقق این امر لازم است سازمان‌هایی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار، راهنمایی و رانندگی و سازمان ثبت اسناد و املاک با بانکها همکاری داشته باشند که این امر نیاز به وضع قوانین جدید دارد.


وی در خاتمه با توجه به اهمیت وصول مطالبات افزود: در حال حاضر نسبت بالای مطالبات معوق در بانک‌ها یکی از دلایل عدم صدور مجوز برای ایجاد شعب خارج از کشور شده و مانعی برای حضور بانکها در عرضه بانکداری بین المللی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |