چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6764 17:11 1393/08/21
بررسی وضعیت فرصتهای شغلی و کارآفرینی زنان در غرفه جهان اقتصاد

بررسی وضعیت فرصتهای شغلی و کارآفرینی زنان در غرفه جهان اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بررسی وضعیت فرصتهای شغلی و کارآفرینی زنان در غرفه جهان اقتصاد

بررسی وضعیت فرصتهای شغلی و کارآفرینی زنان در غرفه جهان اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همراه با نمایش فیلم " این باغ تشنه است "

ساغر کوهستانی: نشست بررسی وضعیت فرصتهای شغلی و کارآفرینی زنان در حوزه فرهنگ و صنایع دستی با حضور زنان فعال کارآفرین در غرفه جهان اقتصاد برگزار شد.
با توجه به تعداد رو به افزون زنان فارغ التحصیل از دانشگاه های مختلف کشور این وظیفه دولت است که به عنوان مجری اصلی، شرایط کار را برای بانوان فراهم آورد.
فخرالسادات محشمی پور فعال حوزه زنان و از اعضای انجمن زنان کارآفرین با اشاره به مطلب فوق افزود: متاسفانه همچنان فرهنگ مرد نان آور خانواده؛ فرهنگ غالب در جامعه است و این شرایط را برای حضور زنان در عرصه های کسب و کار مشکل می کند.
وی افزود: دولت نه تنها باید به فکر اشتغال زنان در بخش های دولتی و خصوصی باشد بلکه می بایست با هموار کردن راه، شرایط مناسبی را برای کسب و کار و کارآفرینی زنان در بخش های گوناگون به خصوص در حوزه فرهنگ و صنایع دستی فراهم کند.
خانم دکتر سلیمانی با اشاره به همکاری انجمن زنان کار آفرین و اتاق بازگانی ایران گفت: انجمن و اتاق بازرگانی در طرحی مشترک به بررسی وضعیت هنرهای دستی و فرهنگی و شیوه های کارآفرینی از طریق آنها و چالش های پیش رو برای فعالیت زنان در این حوزه پرداخته است که امیدواریم دولت بتواند از چنین طرح هایی استفاده کند.
وی افزود: صنایع دستی همچون آبی روان است که در گذشت دوران راه خود را پیدا می کند و در این میان رسانه ها می توانند نقش موثری برای پررنگ کردن فعالیت زنان کارآفرین در این حوزه ایفا کنند.
آینده اقتصاد بخش خصوصی در دست زنان است
در ادامه این نشست، مژگان ایلانلو مستند ساز در رابطه نقش زنان در کارآفرینی و کسب و کار گفت: بعد از جنگ جهانی دوم زنان آهسته وارد جهان کسب و کار شدند و آنان همچون رهروانی آهسته و پیوسته قدم برمی دارند و به همین جهت در صحنه کسب و کار ماندگارند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از زنان تحصیل کرده و مستقل که نتوانسته اند به فضای کار بخش دولتی وارد شوند و یا در این بخش مورد تبعیض قرار گرفته اند توانسته اند این تهید را به یک فرصت تبدیل کرده و وارد فضای بخش خصوصی حوزه کسب و کار شوند.
وی افزود:همانطور که از ابتدای زندگی بشر مردان شکارچی بوده و زنان صنایع دستی را می ساختند،هم اکنون این سیل زنان قادر خواهند بود فضای کسب کار خصوصی را در حوزه های مختلف به خصوص در بخش فرهنگ و صنایع دستی در دست بگیریند. بنابراین حتی اگر بخواهیم این موضوع را نادیده بگیریم، به زودی زنان با رمز موفقیت خود که از سه شاخصه صبوری، هیجانی نبودن و پیوسته کار کردن نشات می گیرد می توانند، بازارهای کسب کار را در دست خواهند گرفت.
ایلانلو افزود:به نظرم فعالین صنایع دستی باید این صنعت را از حالت تولید کالایی که تنها مصرف تزیینی دارد، خارج کرده و به کالای کاربردی تبدیل و وارد عرصه بازار کنند.
همچنین در این نشست، فرزانه خرقانی مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد و عضو انجمن کارآفرینان در رابطه با مشکلات زنان فعال کارآفرین حوزه صنایع دستی اظهار کرد: زنان در این حوزه به خصوص فعالین ساکن شهرهای دیگر با چالش های فراوانی از جمله شرایط نامناسب بازاریابی و فروش محصولات خود، روبرو هستند.
وی افزود: گران بودن مواد اولیه باعث می شود قیمت تمام شده صنایع دستی بالا باشد و این مسئله شرایط فروش را برای کارآفرین های حوزه صنایع دستی دشوارتر می کند.
همچنین در این نشست، فیلم " این باغ تشنه است " به کارگردانی مژگان ایلانلو برای جمعی از مراجعه کنندگان و علاقه مندان در غرفه روزنامه جهان اقتصاد به نمایش درآمد. این فیلم به بررسی زندگی شیوه کار سه زن در حوزه صنایع دستی می پردازد که علی رغم تمام مشکلات، با خلاقیت خود توانسته اند در این بخش کارآفرین باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |