شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 168915 19:06 1400/10/21
برجای ماندن خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور

برجای ماندن خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برجای ماندن خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور

برجای ماندن خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در سال‏های اخیر کشورایران با موضوع خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است به طوری که در تابستان سال جاری مشکلات ناشی از کمبود آب را درشهرهای کشور به وجود آورد به طوری که همه منتظر نزولات آسمانی بودند.

به گزارش جهان اقتصاد، در طول چندسال گذشته که وسعت بارندگیها کم بوده و تغییرات چندان آب و هوایی نیز نداشته است لذا دراین مدت به قدری زمین خشک و تشنه بوده است که به هنگام بارندگی نتوانست نفوذ پذیری داشته باشد و بلافاصله در اکثر شهر ها سیلاب به راه انداخته استک ه خساراتی را نیز در شهرها به دنیال داشته است به طوری که پارادوکسی بین بارندگی و سیلاب مشاهده شده است.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایداراظهار کرد: کشور با وجود بارش‏ها در سال آبی 1400 همچنان در خشکسالی به سر می‏برد و وضعیت منابع آبی نیز به مراتب بدتر خواهد شد.

**تداوم وقوع سیلاب‏ها در ایران تا سال 2100

محبوب فرگفت: با وجود قرار گرفتن در سال  2022 میلادی، این بارندگی‏ها و وقوع سیلاب‏ها در ایران  تا سال 2100 ادامه خواهد یافت اما این به معنای برطرف شدن خشکسالی و بحران آبی در کشور نیست.

وی گفت: در کشور ایران به دلیل این که تغییراقلیم هم‌راستا با تغییر اقلیم جهانی رخ داده است اما با این تفاوت که در داخل در کشور ایران تخریب محیط زیست، جنگل تراشی، انتقال آب و سدسازی به گونه‌ای بوده است که این تغییراقلیم نسبت به کشورهای جهان محسوس‌تر است به طور مثال اگر تغییراقلیم جهانی منجر به افزایش درجه حرارت به میزان 2 درجه سانتیگراد شد، تغییراقلیم در داخل کشور طی سال‏های اخیر به افزایش درجه حرارت تا 10درجه سانتیگراد در داخل ایران منجر شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران در ارتباط با تاثیرات تغییراقلیم و افزایش حرارت در کشورعنوان کرد: بارندگی از نقاط قابل توجه به استان‏های شمالی و جنوبی انتقال پیدا کرده است یعنی بارندگی‏ها دراستان‏های شمالی وجنوبی به دریای عمان و خزر جاری می‏شود اما باید این بارندگی‏ها درمناطق کوهستانی، جنوب غرب و دامنه‏های رشته کوه البرز باشد اما هدررفت بخشی از بارندگی در استان‏های شمالی و جنوبی و نواحی کویری همانند یزد، کرمان و نایین شاهد هستیم.

** بارندگی‏های کنونی نجات بخش بحران آب نیست

وی افزود: بارندگی‏های کنونی و الگوی بارشی که قراراست تداوم پیدا کند نمی‏تواند کشور را از بحران آب و بی‌آبی نجات دهد.

وی گفت: در حال حاضر تمام ایران در خشکسالی هیدرولوژیکی ( خشکسالی ناشی از کمبود بارش درطول ماههای بارندگی در مناطقی که باید بارش وجود داشته باشد اما وجود ندارد) قرار دارند و چون جنوب و شمال کشور تا سالهای آینده و سال 2100 در معرض سیل‏های شدید قرار دارد، این خشکسالی هیدرولوژیکی برجای می‏ماند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: خشکسالی هیدرولوژیکی یعنی بارش کوتاه مدت و مقطعی است که به سیلاب و گرفتاری مردم منجر می‏شود اما این بارش باید در طول ماههای سال به ویژه سال آبی تداوم پیدا کند و در نقاط برف‌گیر و کوهستانی  ریزش پیدا کند تا با هدررفت مواجه نشود.

محبوب‌فر افزود: در حال حاضر با وجود بارندگی، سیلاب ذخیره‌ای برای تابستان، بهار و پاییز سال آبی بعدی نمی‌تواند باشد، یعنی کشور وارد یک پارادوکس بین سیلاب و خشکسالی می‌شود و مردم به این بارندگی‏ها دلخوش نباشند که مشکل آب کشور خلاصی پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگرخشکسالی هیدرولوژیکی به خشکسالی هواشناسی تبدیل شود، حتی بارندگی‏ها در طول ماه سال آبی هرسال ادامه داشته باشد، 25 سال زمان می برد تا منابع آب کشور جایگزین شوند تا کشور از خشکسالی، تغییر اقلیم وآلودگی هوا به واسطه ریزگردها رهایی پیدا کند.

به گفته وی، دولت باید هرچه سریع‌تر تخریب محیط زیست و مصرف منابع آبی کشور را متوقف سازد زیرا متاسفانه در کشور منابع آبی در حال مصرف است و مدیریت نمی‏شود و طرح‏های انتقال آب جدید درحال تعریف شدن است و سد سازی‏های دولت قبل باید در دولت فعلی به اتمام برسد و از طرفی احداث چندین سد در دولت جدید برنامه ریزی شده است.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: دولت از مصرف منابع آبی و تخریب محیط‌زیست، دست بردارد و اولویت ترمیم محیط زیست رنجور کشور باشد تا بتوان آثار تغییر اقلیم را جبران کرد و مشکلات در زمینه محیط زیست بر طرف شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |