"سر آلفرد جوزف هيچکاک"، فيلمساز صاحبنام و تاثيرگذار انگليسي و پيشگام تکنيکهاي بديع در ژانرهاي تريلر رواني و تعليق متولد سيزدهم اوت 1899 در لندن بود که روز 29 آوريل 1980 در سن 81 سالگي درگذشت.
به گزارش ايسنا، "هيچکاک" پس از يک دوره موفق فيلمسازي در زادگاهش انگلستان که هم شامل فيلمهاي صامت و هم فيلمهاي صدادار ميشد، به هاليوود پيوست و در سال 1956 با حفظ مليت انگليسي، شهروندي آمريکا را پذيرفت.
او طي شش دهه فعاليت سينمايي، که از عصر فيلمهاي صامت تا فيلمهاي همراه با ديالوگ و فيلمهاي رنگي را شامل ميشد، بيش از 50 فيلم بلند را کارگرداني کرد. از او هنوز بهعنوان يکي از برترين کارگردانان تاريخ سينما ياد ميشود. وي شهرت خود را بهواسطه تبحر مثالزدنياش در بهکارگيري عناصر دلهره، ترس و تعليق بهدست آورد، چنانکه از او بهعنوان "استاد تعليق" نام برده ميشود.
اين کارگردان برجسته اولين فيلم خود را در سال 1922 در انگليس با نام "شماره 13" آغاز کرد که البته نيمهتمام ماند. وي از سال 1939 عمدتا در آمريکا آثار خود را توليد و عرضه ميکرد. در سال 1925 "مايکل بالکون" از شرکت فيلمسازي "گينزبورو پيکچرز" اين فرصت را به "هيچکاک" جوان داد تا اولين فيلم بلند خود را باعنوان "باغ تفرجگاه" در آلمان بسازد.
"هيچکاک" اولين تجربه ساخت فيلمهاي دلهرهآور را با فيلم "مستاجر" بهدست آورد. اکران اين فيلم در انگلستان در سال 1927 با موفقيت چشمگير و استقبال بينظيري از سوي مردم و منتقدين همراه شد. همچون ديگر فيلمهاي نخستين "هيچکاک"، اين فيلم نيز از تکنيکهاي اکسپرسيونيست تاثير پذيرفته بود که او آنها را مستقيما در آلمان فراگرفته بود.
در سال 1929 "هيچکاک" تصميم گرفت دهمين فيلم خود را با نام "حقالسکوت" بسازد و درحالي که هنوز در مرحله توليد بود، استوديوي سازنده آن تصميم گرفت تا آن را به اولين فيلم همراه با ديالوگ سينماي انگليس بدل سازد.
پس از ساخت فيلمهايي چون "مردي که زياد ميدانست" (1934) و "39 پله" (1935)، هيچکاک روند موفقيتهاي خود را با ساخت فيلم "خانم ناپديد ميشود" ادامه داد. "عقاب کوهستان"(1926)، "حلقه"(1927)، "همسر دهقان" (1928)، "قتل"(1930)، "ماري" (1931)، "غريب و غني" (1931) و "مامور مخفي" (1936) ديگر ساختههاي هيچکاک در اين سالها بودند.
وي در اوج موفقيت و شهرت به هاليوود پيوست و اولين فيلم آمريکايياش را در سال 1940 با نام "ربکا" ساخت؛ هرچند داستان اين فيلم در انگليس و اقتباس از رماني نوشته نويسنده انگليسي "دافنه دو موريه" اتفاق ميافتد.
"خبرنگار خارجي" دومين فيلم آمريکايي "هيچکاک" بود که در قالب ژانر تريلر، داستان آن در اروپا اتفاق ميافتاد که البته توانست در سال 1940 نامزد جايزه اسکار بهترين فيلم شود. اين فيلم در اولين سال وقوع جنگ اول جهاني ساخته شد و الهام گرفته از رويدادهاي در حال تغيير در اروپا بود.
فيلمهاي هيچکاک در دههي 40 بسيار متنوع بودند؛ از اثر کمدي رمانتيک "آقا و خانم اسميت"(1941) تا درام دادگاهي "پرونده بهشت" (1947) و اثر تاريک "سايه يک شک" (1943).
در سال 1941 "هيچکاک" براي اولينبار در سمت تهيهکننده و کارگردان، فيلم "سوءظن" را ساخت. اين فيلم جايزه اسکار بهترين بازيگر زن و جايزه انجمن منتقدان فيلم نيويورک را براي "خوان فونتاين"، بازيگر آن بههمراه آورد.
او يک سال بعد فيلم "خرابکار" را براي کمپاني "يونيورسال" ساخت و در سال 1944 فيلم "قايق نجات" را براساس رماني از "جان اشتاين بک" براي کمپاني "روباه قرن بيستم" ساخت. اين فيلم از آنجاييکه سکانسهايش تنها در يک قايق گرفته شدهاند، محدودترين فيلم اين کارگردان محسوب ميشود.
اين کارگردان انگليسي پس از آن براي ديدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در اين حين دو فيلم کوتاه فرانسويزبان براي وزارت اطلاعات انگليس ساخت. پس از بازگشت به آمريکا، وي دو فيلم "طلسمشده" (1945) و "بدنام"(1946) را ساخت که در اين فيلم "اينگمار برگمن"، فيلمساز افسانهاي سينماي جهان نقشآفريني داشت. "بدنام" به فروش چشمگيري دست يافت و يکي از موفقترين آثار سينمايي "هيچکاک" نام گرفت.
اولين فيلم رنگي "هيچکاک" در سال 1948 بانام "طناب" بهروي پرده سينماها رفت که با نقشآفريني "جيمز استوارت" همراه بود. در سال 1950، هيچکاک فيلم "وحشت در صحنه" را براي کمپاني "برادران وارنر" ساخت. پس از آن بود که فيلم پرفروش "غريبهها در قطار" (1951) را با استفاده از ترکيبي از المانهاي فيلمهايش در آمريکا و انگليس ساخت. سپس در فيلم "ام را نشانه قتل بگير" (1954) از تکنيک فيلمبرداري سهبعدي براي اولينبار استفاده کرد.
فيلمهاي "پنجره عقبي" (1954) و "براي گرفتن دزد" (1955) از ديگر فيلمهاي موفق "هيچکاک" در دهه 50 بودند. "مرد عوضي" (1957) آخرين فيلم "هيچکاک" براي کمپاني "برادران وارنر" بود. اين فيلم سياه و سفيد، تنها نقشآفريني "هنري فوندا" را بههمراه داشت.
فيلم "سرگيجه" محصول سال 1958 با نقشآفريني دوبارهي "جيمز استوارت" اگرچه در گيشه چندان موفقيتي بهدست نياورد، اما بسياري آن را يکي از شاهکارهاي "هيچکاک" ميدانند که در جشنواره فيلم سنسباستين اسپانيا، جايزه صدف نقرهاي را بهدست آورد.
پس از "سرگيجه"، هيچکاک سه فيلم موفق ديگر ساخت که هريک اعتباري کلان به کارنامه سينمايي اين کارگردان صاحبسبک افزودند. "شمال از شمالغربي" (1959)، "رواني" (1960) و "پرندگان" (1963) سه اثر ماندگار سالهاي پاياني فيلمسازي او بودند.
با آغاز دوران پيري و نشانههاي بيماري در "هيچکاک"، جديت او در ساخت فيلم کمرنگ شد و در دو دهه پاياني عمر، او تنها چند فيلم تريلر جاسوسي از جمله "پردهي پاره" (1966) با نقشآفريني "پل نيومن" و فيلم "توپاز" (1969) را ساخت.
پس از بازگشت به انگليس، او آخرين فيلم موفق خود با نام "جنون" را در سال (1972) به نمايش درآورد. "توطئه خانوادگي" نيز آخرين فيلم ساخته "هيچکاک" بود که در سال (1976) ساخته شد.
"آلفرد هيچکاک" در سال 1980 از سوي ملکه اليزابت دوم به دريافت لقب "سر" نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دريافت کند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوريل 1980 در سن 80 سالگي براثر نارسايي کليوي در لسآنجلس درگذشت.
"هيچکاک" طي 60 سال فعاليت سينمايي، بواسطه ساخت آثار برجسته موفق به کسب جوايز متعددي شد که شايد مهمترين آنها جايزهي يادبود آکادمي اسکار در سال 1967 باشد.
او پنجبار و در سالهاي 1960 براي فيلم "رواني"، سال 1940 براي "ربکا"، سال 1944 براي "قايق نجات"، سال 1945 براي "طلسمشده" و سال 1954 براي "پنجره عقبي" نامزد جايزه اسکار بهترين کارگرداني شد. وي همچنين نامزد اسکار بهترين تهيهکننده براي فيلم "سوءظن" در سال 1941 شده بود. فيلمهاي "ربکا"، "خبرنگار خارجي" و "طلسمشده" نامزد اسکار بهترين فيلم نيز بودند. شانزده فيلم ساخته او نامزدي اسکار را بهدست آوردند که خود "هيچکاک" نيز براي شش فيلم نامزد اسکار شد.
انجمن فيلم آمريکا در سال 2008، چهار فيلم "سرگيجه"، "نجره عقبي"، "شمال از شمالغربي" و "ام را نشانه قتل بگير" را در فهرست 10 اثر برتر سينماي جنايي جهان قرار داد و نشريه معتبر "فوربس" نير فيلم "سرگيجه" را به عنوان برترين فيلم تاريخ سينما معرفي کرد.
-
دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
-
افزودن دیدگاه