جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 120483 10:38 1399/08/28
بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H۵ رونمایی شد

بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H۵ رونمایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H۵ رونمایی شد

بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H۵ رونمایی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، آیین رونمایی از بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن تخصصی آنفولانزا H۵، با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان در سالن اجتماعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

در این مراسم، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت‌های علمی از بخش کشاورزی، اظهار کرد: نهاده‌های کشاورزی در امنیت غذایی بسیار تاثیرگذار هستند اما آنچه در تامین این نهاده‌ها موثر است، هسته‌های اولیه تولید، تحت عنوان سید (SEED) تولید بذور است.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که کشور به آن به شدت نیاز داشت، بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان بود که امروز با همکاری سازمان دامپزشکی و پشتیبانی‌های معنوی و مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آن دست پیدا کرده‌ایم.

خاوازی با اشاره به اپیدمی آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ یادآوری کرد: این آنفولانزا باعث معدوم سازی ۲۶ میلیون قطعه مرغ شد که یک فاجعه بزرگ برای بخش کشاورزی کشور بود اما با برنامه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی وضعیت کشور به شرایط عادی بازگشت و در حال حاضر علیرغم گرفتاری ۲۳ کشور با این بیماری، طراحی مسائل بهداشتی در سال جاری به نحوی بود که میزان تلفات این بیماری در کشور ما به ۳۰ هزار قطعه هم نمی‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال‌های گذشته، سازمان دامپزشکی برای دریافت بذر واکسن، مکاتبات بسیاری با کشورهای دیگر داشت اما این بذر در اختیار ما قرار نمی‌گرفت، به همین دلیل از تمام کسانی که برای تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که با کمک سازمان دامپزشکی تولید این واکسن از سیستم دولتی خارج شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی در رابطه با نیاز کشور به واردات واکسن دام و طیور گفت: در بخش دام ۶ واکسن و در بخش طیور ۱۸ واکسن وارداتی است که نیاز داریم تولید آن در کشور انجام شود. در این مراسم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: از افتخارات دولت دوازدهم، انتصاب وزیر علمی و متخصص در بخش کشاورزی است.

وی افزود: تولید واکسن در گذشته دولتی بود و امروز برای اولین بار است که شرکت‌های خصوصی به این بخش تولیدی ورود پیدا کرده‌اند. ستاری ادامه داد: پیش از این جلسه، رونمایی از کیت تشخیص کرونا را با حضور معاون اول رئیس جمهوری داشتیم و این یک زیرساخت عظیم دانشی محسوب می‌شود که کشور می‌تواند به سرعت خود را با دانش روز وفق دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: تا پایان دولت، ۱۵ واکسن دام، طیور و آبزیان را در بخش خصوصی به تولید انبوه خواهیم رساند و توسط ریاست جمهوری از آنها رونمایی خواهد شد.

ستاری، تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان را یک اتفاق استثنایی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای اولین بار است که بذر واکسن بومی مورد نیاز کشور را خودمان تولید کرده‌ایم و این یک افتخار بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به این که نوع سیستم صنعتی مرغ در کشور به نحوی است که بذر واکسن آن باید توسط شرکت‌های داخلی تولید شود، عنوان کرد: ما قراردادهای متعددی در این زمینه داریم و قرارداد امروز هم برای واکسن‌های جدیدی است که بذر آن را در داخل تولید خواهیم کرد و ما امیدواریم در تمام حوزه های کشاورزی شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کنند.

در ادامه این مراسم، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: از سال ۸۴ که بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شد تا سال ۹۹، بحران‌های متنوعی برای بخش طیور ایجاد شده و طی این سال‌ها بیش از ۶۰ میلیون قطعه پرنده در کشور معدوم شده‌اند که خسارت بالایی برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

وی در رابطه با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای مختلف گفت: در حال حاضر ۲۳ کشور دنیا با آنفولانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند، اما از آنجا که ایران در تولید مرغ و تخم‌مرغ رتبه دار است و باید از این صنعت به خوبی حفاظت و حمایت کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تخصصی نبودن آنتی ژن‌های وارداتی استفاده شده برای تشخیص آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: آنتی ژن های وارداتی ۱۰۰ درصد تخصصی نبودند و توان رصد و پایش ما، تنها ۱۰ هزار تست در سال بود و امروز با تولید این آنتی ژن اختصاصی حاصل از ویروس‌های در گردش ایرانی، توان این را داریم که رصد و پایش را به ۳۰۰ هزار تست در سال ارتقا دهیم.

وی افزود: همچنین ۳۰۰ هزار یورو به دلیل وابستگی به آنتی ژن‌های غیر اختصاصی هزینه می‌شد که در حال حاضر با تولید بذر واکسن این تکنولوژی و دانش را داریم که با بیماری‌های استراتژیک مانند تب برفکی مقابله و تمام این واکسن‌ها را در داخل تولید کنیم.

ماکنعلی ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نه تنها واکسن‌های طیور را تولید خواهیم کرد بلکه به کشورهای همسایه هم صادرات خواهیم داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تولید واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان در دو شرکت دانش بنیان داخلی گفت: تا دو ماه آینده این تولید به صورت صنعتی انجام خواهد شد و تا سال ۱۴۰۱ صادرات این واکسن را تا صد میلیون دز خواهیم داشت.

در ادامه این مراسم، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که امروز بین سازمان دامپزشکی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد خواهد شد، تولید بذر واکسن در شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

وی افزود: در کنار این دانش فنی، باید دانش‌های دیگر هم شکل گرفته و با هم ترکیب شود تا به تولید واکسن بیانجامد. در این مراسم، خالد خداویردی معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور شبکه عظیمی از آزمایشگاه‌ها را در سطح کشور دارد که شامل ۳۷۵ آزمایشگاه می شود که از این میزان، ۲۵۴ آزمایشگاه به صورت خصوصی است.

وی افزود: ۴ هزار نفر شاغل دولتی و ۹۶۰ نفر شاغل غیردولتی در این آزمایشگاه‌ها مشغول به کار هستند. معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با تولید بذر آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: این بیماری یکی از مخاطره‌انگیزترین بیماری‌های طیور است که بذر واکسن آن در آزمایشگاه‌های داخلی تولید شده و به عنوان ماده اولیه برای تولید واکسن استفاده خواهد شد، همچنین آنتی ژن H۵ دست‌آورد دوم تولید شده است که امروز از آن رونمایی می شود. در پایان این مراسم، از بذر آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H۵ توسط وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |