پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 138803 10:42 1400/02/02
بخش خصوصی نباید در کارهای مرتبط با دولت دخالت کند

بخش خصوصی نباید در کارهای مرتبط با دولت دخالت کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بخش خصوصی نباید در کارهای مرتبط با دولت دخالت کند

بخش خصوصی نباید در کارهای مرتبط با دولت دخالت کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، مجیدرضا حریری در مورد مطالب مطرح شده از سوی  اتاق بازرگانی تهران در مورد واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به قصد تزریق به جامعه کارگری بیان داشت: دولت در 14 ماه گذشته درخصوص مبارزه با بحران کرونا دچار چند دستگی بوده و دچار سوء تدبیر مزمن شده است و اکنون که بحران کرونا به مرحله حاد رسیده است از بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا کمک خواسته است. 

* بخش خصوصی نباید در کارهای مرتبط با دولت دخالت کند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: این در حالی است که دولت و بخش خصوصی هر کدام وظایفی به عهده دارند و همانطور که بخش خصوصی همواره منتقد دخالت دولت در امور اجرایی اقتصاد است بخش خصوصی نیز نباید در کارهایی که وظیفه دولت است دخالت کند. 

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی اعلام کرده که برای واردات واکسن با هدف تزریق به جامعه کارگری اقدام کرده است، گفت: اگر قصد بخش خصوصی کمک به دولت است و به گفته بخش خصوصی هدف از واردات واکسن ایفای مسئولیت اجتماعی است، واکسن وارداتی مورد تایید بهداشت جهانی  را وارد کند و تحویل دولت دهد تا دولت و ستاد ملی کرونا در مورد نحوه توزیع و تزریق آن تصمیم گیری کند. 

حریری اظهار داشت: اگر قصد بخش خصوصی کمک به دولت است این بخش می تواند از امکانات بیمارستان های خصوصی برای تزریق واکسن به مردم استفاده کند و یا شرکت های خصوصی که دارای زنجیره حمل و نقل سرد هستند برای توزیع مناسب واکسن به دولت کمک کنند که در این صورت است که کارهای با اندیشه خیر به دنبال  مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی نتیجه بخش خواهد بود. 

* از واردات واکسن توسط بخش خصوصی بوی رانت به مشام می رسد

وی  با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی در مورد قیمت واکسن، بیان داشت: از بیان مطالبی مانند اینکه گفته می شود  واکسن به قصد تزریق به جامعه کارگری وارد کشور می شود و قیمت آن نیز بین 200 تا 250 هزار تومان است و کارفرمایان این واکسن ها را خریداری کنند و به صورت رایگان در اختیار کارگران خود قرار دهند نه تنها حس خیرخواهی منتقل نمی شود بلکه بوی رانت و بازارسیاه از این مطالب و مسائل مطرح شده احساس می شود. 

* شرکت های وارد کننده واکسن کرونا معرفی شوند 

وی با تاکید بر اینکه شرکت های واردکننده واکسن کرونای بخش خصوصی معرفی شوند، گفت: اتاق بازرگانی مگر می تواند تجارت کند؟ این شرکت ها هستند که تجارت می کنند بنابراین باید معلوم شود که کدام شرکت ها قرار است اقدام به واردات واکسن کرونا کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه دولت اعلام کرد که شرکت های خصوصی برای واردات واکسن کرونا اقدام کنند، بیان داشت: البته تهیه واکسن توسط بخش خصوصی نیز تقریبا بعید به نظر می رسد زیرا واکسن در سطح دنیا در بین دولت ها مبادله می شود و اگر واکسنی در دنیا در بازار آزاد یافت شود عمدتا از کشورهایی است که سامان چندانی ندارد. 

وی افزود: در یکی از کشورهای همسایه ایران به دلیل اینکه مردم این کشور به علت نااطمینانی از واکسن های موجود واکسن نزده اند اکنون واکسن برای خرید وجود دارد اما معلوم نیست که این واکسن ها از کجا آمده است و در چه زنجیره ای نگهداری شده و سلامت آن نیز قابل تضمین نیست. 

حریری بیان داشت: واکسن های این قبیل کشورها معمولا اهدایی است و سازمان های بین المللی این واکسن ها را اهدا کرده اند و لذا حتی مردم این کشورها  به دلیل عدم اطمینان از واکسنهای موجود حاضر به واکسن زدن نشده اند. 

وی با تاکید بر اینکه واردات واکسن و  واکسیناسیون کرونا نیازمند مسئولیت واحد است، گفت: واردات واکسن کرونا توسط دولت یا ستاد ملی کرونا باید انجام شود و واکسیناسیون نیز توسط این ستاد و مطابق با سند بهداشت جهانی و اولویت بندی ها باید صورت گیرد.  

* روحانی تمام بی کفایتی ها  در واردات واکسن را به بخش خصوصی نسبت خواهد داد

حریری بیان داشت: واردات واکسن توسط بخش خصوصی با هدف تزریق به جامعه هدفی که بخش خصوصی تعیین کننده آن است غلط است و دارای دو ایراد است که ایراد اول تمامی مطالبی است که در بالا ذکر شد و ایراد دوم آن است تمام بی کفایتی دولت بعد از این در تامین واکسن کرونا به بخش خصوصی نسبت داده می شود و تمام بی برنامگی های احتمالی در بازار  به بخش خصوصی نسبت داده خواهد شد و این هم از جمله کارهایی است که فقط آقای روحانی بلد است که در ایران انجام دهد. 

* اتاق بازرگانی در مورد چگونگی واردات واکسن کرونا شفاف سازی کند 

وی در مورد واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی با ارز دولتی یا ارز آزاد گفت: مطلع نیستیم که قرار است این واکسن ها با چه نوع ارزی وارد کشور شود  اما نکته حائز اهمیت آن است که ما به عنوان بخش خصوصی همه جا شعار از شفافیت می دهیم اما نوبت به اتاق بازرگانی می رسد همه چیز پنهان و غیر شفاف و در لفافه بیان می شود. 

حریری افزود: واکسیناسیون کرونا باید بصورت رایگان انجام شود و مبارزه با اپیدمی کرونا مبارزه ای نیست به شکل ملوک الطوایفی و فبیله ای قابل انجام باشد. 

رئیس اتاق  مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: اولویت بندی در واکسیناسیون باید براساس سند سازمان بهداشت جهانی انجام شود و نباید به هر بنگاهی برای واردات واکسن کرونا در جهت تزریق به پرسنل و یا کارگران خود اجازه داده شود زیرا این مسائل ناشی از اغتشاش در تصمیم گیری و سوء مدیریت دولت است. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |