چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 113634 18:36 1399/07/07
برای درمان بحران مسکن نسخه اشتباه نپیچیم!

برای درمان بحران مسکن نسخه اشتباه نپیچیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برای درمان بحران مسکن نسخه اشتباه نپیچیم!

برای درمان بحران مسکن نسخه اشتباه نپیچیم!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی بخشنامه کاهش حق کمیسیون املاک در گفتگوی جهان اقتصاد با مصطفی قلی خسروی

مهناز اسماعیلی-روز گذشته، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نرخ جدید تعرفه کمیسیون مشاوران املاک را اعلام کرد که بر اساس آن نیم درصد ارزش معامله و معادل ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین به اتاق اصناف ابلاغ کرد.

یدالله صادقی، نرخ جدید تعرفه حق کمیسیون مشاوران املاک در شهر تهران را به قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران ابلاغ کرد.

بر این اساس، کمیسیون تنظیم مبایعه نامه از سوی مشاوران املاک معادل ۲۵ صدم درصد (۰.۲۵ درصد) ارزش معامله از هر یک از طرفین و مجموعاً نیم درصد (۰.۵ درصد) تعیین شده است.

حق کمیسیون تنظیم قرارداد رهن کامل نیز نیم درصد (۰.۵ درصد) رقم ودیعه مصالحه شده میان طرفین قرارداد و کمیسیون تنظیم قرارداد اجاره مسکن، معادل یک چهارم اجاره یک ماه مشخص شد.

در این ابلاغیه مشاوران املاک برای تمدید قرارداد اجاره نیز می‌توانند حداکثر تا یک دهم (۰.۱ درصد) حق کمیسیون اجاره از طرفین دریافت کنند.

سازمان مذکور، تعرفه حق کمیسیون تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را هم می‌بایست ۴ دهم درصد (۰.۴ درصد) از ارزش قرارداد و معادل دو دهم درصد از هر یک از طرفین (۰.۲ درصد) اعلام کرده است.

در همین رابطه، خبرنگار روزنامه جهان اقتصاد با مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک به گفتگو پرداخت.

مصطفی قلی خسروی درباره کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک گفت: پیش از این هم چنین اتفاقی افتاده بود. قبل از انقلاب هم حق کمیسیون مشاوران املاک یک درصد بود و به یکباره در سال 70 اعلام شد که تا 20 میلیون تومان نیم درصد، از 20 میلیون تا 100 میلیون یک چهارم درصد و از 100 میلیون تومان به بالا حق کمیسیون ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: دو ماه پیش آقای جهانگیری بعد از پرس و جو درباره قیمت مسکن به کمیسیون حمایت از مصرف کننده دستور داد که چون قیمت مسکن افزایش یافته است، باید حق الزحمه مشاوران املاک کاهش یابد.

وی با بیان اینکه من به عنوان رییس اتحادیه مشاوران املاک نسبت به این طرح اعتراض کردم، اظهار کرد: به همین دلیل سازمان حمایت از مصرف کننده با اعضای هیات مدیره مشاوران املاک بازرسی میدانی انجام دادند که ببینند آیا دخل و خرج اعضای صنف درمی آید یا خیر؟ حق کمیسیون را 3 دهم درصد حساب کردند اما بررسی های ما نشان داد که با این نرخ، 5هزار مشاور املاک «کف خیابانی» که پایین تر از میدان انقلاب هستند، ضرر می کنند.

قلی خسروی ادامه داد: با اعتراض ما، سازمان حمایت از مصرف کننده از ما درخواست اصلاحیه کرد که ما نرخ 4 دهم درصد را اعلام کردیم اما در کمیسیون عالی نظارت تصمیم بر این شد که 25صدم درصد یعنی نیم درصد از کل معاملات حق مشاور املاک است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: من به عنوان رییس اتحادیه برای اینکه اعضای اتحادیه ناراحت نشوند، اعتراض دارم و الان هم برای دیوان عدالت اداری و کمیسیون عالی نظارت نامه نوشتیم.

وی با انتقاد از کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک گفت: درست است که قیمت مسکن افزایش یافته اما آیا هزینه زندگی ما افزایش نیافته است؟ این چه منطقی است که چون قیمت مسکن افزایش یافته، باید حق کمیسیون مشاوران املاک کاهش یابد. چون قیمت مسکن افزایش یافته است، مشاوران املاک باید مجانی کار کنند؟

قلی خسروی ادامه داد: چرا زمانی که مشاوران املاک مولد مالیاتی، اقتصادی و شغلی هستند، چنین برخوردی با آنها می شود؟ چرا در تمام دنیا که 6 درصد از فروشنده حق کمیسیون دریافت می کنند، هیچ اتفاقی نمی افتد؟ درست است که در بعضی از واحدهای صنفی اتحادیه تخلفاتی صورت می گیرد اما برای این تخلفات قانون وجود دارد و با آنها برخورد می کند.  

وی همچنین افزود: ما پیشنهاد دادیم که چرا برای رهن کامل، هر یک میلیون تومان، سه تومن حساب شود، ما بیاییم این را یک درصد کنیم که هم مستاجر متوجه شود و هم مالک.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه یکی از آقایان گفته است که مشاوران املاک پول زیرمیزی می گیرند، گفت: مگر ما می توانیم دوربین بگذاریم که زیرمیزی گرفته نشود، ما باید مردم را به حقوق فردی خود آگاه کنیم که بتوانند از حق خود دفاع کنند.

وی تصریح کرد: اگر خودرو گران شود، آیا رییس اداره راهنمایی و رانندگی که گواهینامه می دهد، مقصر است؟ پس چطور می شود که گفت همه این تخلفات مربوط به اتحادیه است؟ دست اتحادیه بسته است. من بارها گفتم که یک نفر یک ظرف بلوری لب‌پَر می خرد و به سازمان حمایت شکایت می کند، مغازه فروشنده را 7 روز پلمپ می کنند، چرا باید مشاور املاکی که با اشتباهش باعث به باد رفتن کل سرمایه یک فرد می شود هم با همین «7 روز پلمپ» جریمه شود؟ ما اعتراض شدید داشتیم که این تنبیه نسبت به این کار ناچیز است.

قلی خسروی درباره تاثیر کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک بر وضعیت مسکن گفت: این موضوع بر قیمت خرید و فروش هیچ تاثیری ندارد و فقط از نظر جو روانی گفته می شود که ما یک کاری کردیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |