شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 49355 18:41 1395/09/30
بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد جواد ظریف در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ، ترکیه و روسیه گفت :باید با تروریست ها نه تنها در سوریه بلکه در هر جای دیگر مبارزه را ادامه دهیم. به گزارش ایسنا ،سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در ابتدای اجلاس سه جانبه ضمن تشکر از تمام کشورهای جهان برای محکوم کردن اقدام تروریستی که منجر به کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا شد گفت: در نشست سه جانبه بدنبال آن هستیم که به حل بحران سوریه و کاهش درد و رنج مردم این کشور و تسهیل ارسال کمک های انساندوستانه و ایجاد آتش بس کمک کنیم. در ادامه  محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ضمن تسلیت به دولت، ملت و خانواده سفیر مقتول روسیه در ترکیه اظهار کرد : نشست سه جانبه امروز برای آینده سوریه مهم است، ما بر این باور هستیم که بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود و گزینه دیگری برای آن وجود ندارد. وی تاکید کرد: باید با تروریست ها نه تنها در سوریه بلکه در هر جای دیگر مبارزه را ادامه دهیم. ظریف در ادامه با ابراز خرسندی از کمک به خروج مردم سوریه از مناطق  محاصره شده گفت:  ما در این نشست  می خواهیم  در خصوص موضوعات مهمی از جمله ارسال کمک های انساندوستانه و آتش بس همه جانبه گفتگو کنیم. چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز ضمن تسلیت به روسیه در خصوص کشته شدن سفیر این کشور در آنکارا، از موافقت مسکو با تشکیل کمیته تحقیق مشترک برای بررسی این موضوع تشکر کرد و گفت: همکاری این سه کشور در حلب منجر به دستاو دهای خوبی شد. وی ابراز امیدواری کرد که  این همکاری مناطق دیگر سوریه را نیز  شامل شود. *بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه پس از نشست سه جانبه خود در مسکو بیانیه ای منتشر کردند.   وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۵ در مسکو روسیه نشست سه جانبه ای داشته و در خصوص موارد زیر توافق کردند:
  1. ایران، روسیه و ترکیه بر حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه ای و دمکراتیک تاکید می کنند.
  2. ایران، روسیه و ترکیه متقاعدند که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد. آنها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل صحه می گذارند.
وزرای خارجه هم چنین تصمیمات گروه بین المللی حمایت از سوریه را مورد توجه قرار می دهند. آنها تمامی اعضای جامعه بین المللی را ترغیب می کنند تا با حسن نیت به منظور رفع موانع در مسیر اجرای توافقات مندرج در این اسناد همکاری کنند.
  1. ایران، روسیه و ترکیه تلاش های مشترک در حلب شرقی که موجبات تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان و عزیمت سازمان یافته معارضه مسلح را فراهم کرد، مورد استقبال قرار می دهند. وزرای امور خارجه هم چنین از تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا استقبال می کنند. آنها متعهد می شوند تضمین کنند که این فرایند بدون وقفه و به نحوی ایمن تکمیل شود. وزرای امور خارجه از نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت در کمک به اجرای این تخلیه تشکر می کنند.
  2. وزرای امور خارجه بر اهمیت گسترش و تعمیم آتش بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق دارند.
  3. ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به عنوان ضامنین موافقتنامه ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضه در آینده حاصل خواهد شد، ابراز می کنند. آنها از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت می کنند تا همین کار را بکنند.
  4. آنها قویا اعتقاد دارند که این موافقت نامه برای ایجاد فضای لازم به منظور از سرگیری فرایند سیاسی بر طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت اساسی خواهد بود.
  5. وزرای امور خارجه پیشنهاد رئیس جمهور قزاقستان برای میزبانی چنین نشستی مورد توجه قرار می دهند.
  6. ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک میان آنها و گروه های معارضه مسلح تاکید می کنند.
   


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |