سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4498 16:01 1393/05/22
بحران را رد کرده به فاجعه رسيده است

بحران را رد کرده به فاجعه رسيده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بحران را رد کرده به فاجعه رسيده است

بحران را رد کرده به فاجعه رسيده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


مدير انتشارات شهر آب گفت: امروز اوضاع نشر بحران را رد کرده و در وضعيت فاجعه‌بار قرار دارد. اين يعني حل مشکلات نشر نياز به مديريت جهادي دارد.
علي اکبر تورانيان در گفت‌وگو با ايلنا؛ درباره? اوضاع نشر و کتاب گفت: متاسفانه طي يک سال گذشته در کل وضعيت نشر و کتاب وضع مطلوبي نداشته است و اوضاع براي همه ناشران بداست.
وي ادامه داد: رکود بي‌سابقه‌اي در تمام حوزهاي نشر و کتاب حاکم است و شرايط توليد بسيار سخت شده است. نشر و کتاب به نحوه محسوسي افت کرده که امروز تيراژه کتاب به ?? عدد رسيده است.
تورانيان بيان داشت: اين روندي که در حال طي شدن است؛ اوضاع خوبي را نشان نمي‌دهد. هزينه توليد افزايش يافته، بازار فروش راکد است و از همه مهم‌تر هيچ گونه حمايت جدي در اين وضعيت بحران از صنعت نشر وجود ندارد.
وي تصريح کرد: در اين اوضاع و احوال ناشران با مشکل نقدينگي مواجه هستند و در نبود حمايت جدي و بهره بالا نمي‌توانند از تسهيلات وام استفاده کنند. که جا دارد وزارت ارشاد حداقل براي کاهش فشار به ناشران و بهبود حداقلي نشر با بانک‌ها در باره اين موضوع توافقاتي انجام دهد. نشر ما ??? عنوان کتاب آماده به چاپ دارد که متاسفانه به علت عدم نقدينگي امکان چاپ آنها وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه نتيجه اين کوتاهي‌ها افزايش قيمت کتاب است؛ گفت: که اين موضوع نه مطلوب ناشر است نه مطلوب مخاطب و در ‌‌نهايت به زيان صنعت نشر کشور است.
مدير انتشارات شهر آب گفت: خريد کتاب از ناشر و بحث حمايتي آن يا کاملا منتفي شده يا به خريد محدود از ناشران خاص محدود شده است.
وي اضافه کرد: بحث ماليات که به راه‌هاي مختلف از ناشر گرفته مي‌شود؛ اگرچه وعده‌اي تازه درباره آن داده شده اما خودش به مشکلات نشر دامن زده است، پولي شدن شابک که کاملا غيرمنطقي است هم درد تازه‌اي است. گويا مسولان ناشران و نشر را فراموش کرده‌اند.
وي بابيان اينکه باوجود همه اين مشکلات مسؤليت فرهنگي نشر تنها به دوش ناشران افتاده؛ گفت: براي توسعه علمي کشور بايد توجه جدي براي حل مشکلات نشر وجود داشته باشد.
وي گفت: علاوه براين مشکلات ما در حوزه نشر با معضل چاپ غيرقانوني کتاب توسط عده‌اي سودجو و فرصت‌طلب روبرو هستيم که دراين عمل حق ناشر و مولف به کل از بين مي‌رود. ما بار‌ها از وزارت ارشاد بر سامان دادن و جلوگيري از اين کار در خواست کمک داشته‌ايم.
وي افزود: اين موضوع که بيشتر در واحد‌هاي دانشگاه‌ها کتاب زيراکس مي‌شود؛ خود به خود باعث افت علمي کشور مي‌شود و وزارت ارشاد و متوليان اين امر بايد براي حل آن وارد عمل شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |