پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14776 15:34 1394/05/20
بحران آب صدای همه را در آورد

بحران آب صدای همه را در آورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بحران آب صدای همه را در آورد

بحران آب صدای همه را در آورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نگرانی همه مردان رییس جمهور در جلسه شورای عالی ستاد مدیریت بحران

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

بحران آب که این روزها رفته رفته درحال تبدیل شدن به چالشی عظیم است، با جمع شدن اکثر دولتمردان دولت حسن روحانی در شورای عالی ستاد مدیریت بحران و شورای عالی آب وارد فاز جدیدی شد.

به گفته متولیان حوزه آب کشور و آخرین آمارهای رسمی ۵۲۰شهر ایران در نقطه سر به سرموجودی آب ومصرف قرار گرفته اند با این حال همچنان موضوع مصرف آب در بخشهای مختلف صنعت، خانگی و به ویژه کشاورزی دچار معضلات فراوانی است.

آخرین گزارش ها حاکی از این موضوع است که تامین آب در ۴شهر بندرعباس، کرمان، بوشهر و سنندج از مرز بحران نیز گذشته است و برای جلوگیری از جیره بندی احتمالی آب در شهرهای کشور تدابیر ویژه ای باید در نظر گرفته شود.

در بخش روان آب‌ها نیز که از شاخصه های مهم تامین آب شرب است، کشور درشرایط خاصی به سر می برد و از اول سال آبی تاکنون حدودا ۱۸۵میلیمتر بارندگی و ۱۳درصد کاهش نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده،این درحالی است که در بخش روان آب‌ها نزدیک به ۵۰درصد نسبت به بلندمدت سقوط را تجربه کرده ایم.

خشکی سدها، برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و مابقی بخش های مرتبط با آب نیز وضعیت مشابهی نسبت به حوزه روان آب ها داشته و به طور عام می توان ادعا کرد زنگ خطر بخش آب کشور چندی است با تمام قدرت به صدا درآمده است.

در همین رابطه همه مردان رییس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی ستاد مدیریت بحران و شورای عالی آب حضور یافتند تا در واکنش به این زنگ خطر برنامه های اصلی دولت را در این زمینه بررسی کنند.

معاون اول رئیس جمهور در نشست مدیریت بحران با اعلام اینکه کمبود بودجه و محدودیت منابع مالی یک واقعیت تلخ است، گفت: برخی از شهرهای کشور با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند.

اسحاق جهانگیری یکی از مسائل جدی کشور را مسئله آب و خشکسالی عنوان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر برخی از شهرهای کشور با مشکل جدی تامین آب روبرو هستند و علاوه بر آن، کیفیت آب نیز از مشکلاتی است که به نگرانی‌ها در این زمینه افزوده است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در شورای عالی آب با تاکید بر لزوم مطالعه و بررسی امکان تامین آب شرب از کشورهای همسایه گفت: تمام کشور با محدودیت در منابع آب روبرو است.

جهانگیری از آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور به عنوان اصلی ترین برنامه های دولت یاد کرد و بر لزوم به کارگیری روش‌ها و ابتکارات نوین برای سرعت بخشیدن به اینگونه طرح های عمرانی تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکل تامین آب کشور فکر و برنامه ریزی اساسی کنیم، تامین آب را یکی از مسائل جدی و پر اهمیت کشور دانست و با بیان اینکه در تمام کشور با محدودیت در منابع آب روبرو هستیم گفت: برای حل این مسئله باید فکر و برنامه ریزی اساسی کنیم و همه‌ دستگاه‌ها نیز باید خود را در این موضوع دخیل و مسئول بدانند.

وی با اشاره به تفاهم دولت و بانک های عامل سپه و پارسیان برای تامین منابع مالی طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور، از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تدوین این طرح‌ها قدردانی کرد و افزود: با اینگونه روش‌ها، روند اجرای طرح‌های عمرانی با سرعت بیشتری به نتیجه خواهد رسید.

جهانگیری با اشاره به مشکل کمبود آب در شرق کشور تصریح کرد: نمی توانیم وضعیت کم آبی که مردم شرق کشور با آن روبرو هستند را نادیده بگیریم و لازم است که برای تامین آب در استان‌های شرقی و به خصوص خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان چاره اندیشی و برنامه ریزی جدی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در این میان مسئله آب شرب مشهد نیز با توجه به وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که سالانه بیش از ۲۰میلیون زائر به این شهر مقدس سفر می‌کنند و ضرورت دارد از هم‌ اکنون با پیش بینی میزان جمعیت و تعداد زوار در سال‌های آینده، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای توسعه مشهد و تامین آب شرب مورد نیاز این شهر انجام دهیم.

وی از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست تمرکز ویژه‌ای به مسئله کمبود آب در شرق کشور معطوف نموده و برای حل این مسئله راهکارهای لازم را بررسی و اجرایی کنند. جهانگیری با یادآوری حوضه‌های آبریز مشترک ایران با افغانستان، این کشور را یکی از همسایگان مهم ایران برشمرد و با تاکید بر اهمیت روابط ایران و افغانستان و کمک به امنیت وتوسعه این کشور از وزارت امور خارجه خواست با تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مرتبط، راهکارهای توسعه‌ همکاری با افغانستان به خصوص در زمینه‌ی تامین آب مورد نیاز کشور را مورد بررسی قرار دهند.

جهانگیری همچنین ضمن ضروری دانستن برنامه ‌ریزی همزمان برای تامین آب مورد نیاز کشور از طریق مدیریت منابع داخلی و اجرای پروژه‌های آبرسانی و نیز بررسی و انجام مطالعات و اقدامات لازم برای تامین منابع آب کشور از طریق توسعه همکاری‌های مشترک با همسایگان ایران به ویژه افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای نیرو، امورخارجه، ‌ جهاد کشاورزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند گزارشی از میزان بارندگی‌ها، وضعیت سدهای کشور و شهرهایی که با مشکل کمبود منابع آب روبرو هستند، ارائه شد.

در ادامه این نشست همچنین نماینده وزارت نیرو گزارشی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت بحران آب در مناطق شرقی کشور ارائه کرد و ضمن تشریح چالش‌ها و مسائل پیش رو، به بیان توضیحاتی درخصوص اقدامات و راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران آب بخصوص در مناطق شرقی کشور پرداخت.

گفتنی است، در حاشیه این جلسه در راستای حمایت از تولید و اشتغال بر پایه‌ اقتصاد مقاومتی، تفاهم‌نامه هایی میان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک های پارسیان و سپه جهت تامین منابع مالی طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور امضاء شد.

جهانگیری درباره آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها خاطرنشان کرد: باید برای حراست و حفاظت از این سرمایه‌ها اقدامات جدی صورت گیرد، زیرا این سرمایه‌ها طی سالیان طولانی و با صرف هزینه‌های زیاد ایجاد می‌شوند که لازم است از آسیب رسیدن به این سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.

وی، ستاد مدیریت بحران کشور را مسئول اصلی رسیدگی به حوادث و بحران‌های کشور دانست و گفت: معمولا وقتی بحران و اتفاقی در کشور رخ می‌دهد، چشم مسئولین کشور به تدابیر و اقدامات این ستاد دوخته شده است.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از اقدامات ستاد مدیریت بحران در سال‌های اخیر، تصریح کرد: کشور ما با حجم زیادی از حوادث و بلایای طبیعی مواجه است و این ستاد در سال‌های اخیر علی‌رغم کمبود منابع و امکانات، عملکرد خوبی را از خود نشان داده است.

وی همچنین با اشاره به مسائلی مانند خشکسالی، مشکل ریزگردها و مسائل کلانشهر تهران، از ستاد مدیریت و بحران خواست تمرکز بیشتری را بر این مسائل که امروز گریبانگیر کشور است، داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: کمبود بودجه و محدودیت در منابع مالی یک واقعیت تلخ است که در سال جاری با آن روبرو هستیم و درآمدهای نفتی دولت نیز کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته است، بنابراین باید با اولویت بندی، ‌منابع موجود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

جهانگیری با اشاره به مسئله سیل و خساراتی که اخیراً در کشور برجای گذاشت، آبخیزداری را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از سیل دانست و گفت: ستاد مدیریت و بحران باید حوادث و بلایای طبیعی را اولویت بندی کرده و اقدامات لازم را برای پیشگیری از این حوادث انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور مشکلات و مسائل استان تهران را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: تهران به دلیل جمعیت و شرایط خاصی که دارد، باید به شکل ویژه مورد توجه باشد تا از آسیب‌ها و حوادث احتمالی در این کلانشهر کاسته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |