جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 187923 11:03 1401/05/01
بحث تشکیل وزارت بازرگانی ناشی از لابی‌های واردکنندگان است

بحث تشکیل وزارت بازرگانی ناشی از لابی‌های واردکنندگان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بحث تشکیل وزارت بازرگانی ناشی از لابی‌های واردکنندگان است

بحث تشکیل وزارت بازرگانی ناشی از لابی‌های واردکنندگان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، با توجه به وضعیت بازاراین روزهابحث تشکیل وزارت بازرگانی دوباره مطرح شده وبرخی ازمسئولین اجرایی ونمایندگان مجلس درسخنان خودبه آن اشاره می کنند. تشکیلاین وزارتخانه موافقان ومخالفان خود را داردکه برای همین منظورگفت‌ وگویی با عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی انجام وموضوع بررسی شد.

وی با ابراز اینکه  بحث‌ها و نظرات در درباره تفکیک وزارت صمت بالا گرفته و موافقان و مخالفان نظرات مختلفی دارند،گفت: مخالفان، فشار لابی‌های واردکننده را عامل طرح مجدد تفکیک وزارت صمت می‌دانند.

این کارشناس با تصریح بر اینکه تفکیک وزارت صمت ناسازگار با برنامه ششم توسعه و کوچک سازی دولت است گفت: دلیل طرح مجدد این مسئله بدنه کارشناسی لیبرال و نئو لیبرال در دل دولت است و راه حل مشکلات دولت در ساختار وزارتخانه و تغییر مدل مدیریتی است.

** بحث تشکیل وزارت بازرگانی ناشی از لابی‌های واردکنندگان است

عبدالمجید شیخی با ابراز اینکه  طرح مجدد موضوع تشکیل وزارت بازرگانی لابی‌های واردکننده هاست افزود: واردکنندگان در حال فشارآوردن برای تفکیک وزارت صمت هستند. پیش از این که وزارت صنعت و معدن از وزارت بازرگانی جدا بود، هیچ اتفاق میمونی در بازار نمی‌افتاد. الان هم همان وضعیت است.

 این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه علت طرح پیشنهادی در دولت احتمالا این است که متولیان وزارتخانه فکر می‌کنند حجم بالایی از وظایف دارند؛ در صورتی که با تفویض اختیارات و با هماهنگی بین معاونت‌ها هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. گفت: شرایط سخت نیست که هزینه هنگفتی برای تفکیک دو وزارتخانه پرداخت شود. بلکه باید تحولی در درون نظام اداری رخ دهد. با تغییر اتاق، دستگاه، ساختمان و تفکیک وظایف مشکل حل نمی‌شود. بلکه با داشتن نیروهای جهادی متبحر، متعهد، متخصص، کاربلد و حامی تولید این وظایف به خوبی قابل انجام است.

 شیخی با هشدار نسبت به گسست بین تولید و تجارت و تبعات آن افزود: نباید گسستی بین وزارت بازرگانی با صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و بخش خدمات به‌وجود‌آید. مدیریت یکپارچه نیاز کشور است. وظایف بازرگانی، صنعت و معدن در اختیار صمت است و این از مزایای این وزارتخانه است که نباید لابی‌های سوداگران تجارت و واردات آن را به زمین بزنند.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه وظایف بازرگانی کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی محول کردند کار خوبی است. در گذشته این وظایف این درست اجرا نش گفت: سپردن بازرگانی محصولات کشاورزی به متولی تولید می‌تواند در یکپارچه‌سازی از تولید تا مصرف بسیار موثر و مفید باشد. این وزارتخانه چه جدا باشد و چه متمرکز، موضوع مهم هماهنگی فعالیت‌های بازرگانی با تولید و حمایت از تولیدات است.

وی درباره موضوع کنترل تورم و نقش وزارت بازرگانی در مهار آن اظهارداشت: تشکیل وزارت بازرگانی و عدم تشکیل آن هیچ تاثیری بر تورم ندارد. مشکل اقتصاد ما این است که حجم عظیم نقدینگی در بخش غیر مولد فعال است و بخش غیر مولد بر بخش مولد حاکمیت دارد. عناصر بخش غیر مولد، جریان ساز و موج آفرینان تورم هستند.

شیخی با هشدار درباره احتمال در اختیار گرفتن بازار داخلی توسط تولیدکنندگان خارجی گفت: بعید نیست با تشکیل وزارت بازرگانی، این وزارتخانه خودسرانه دست به فعالیت‌هایی بزند که به زیان تولید باشد. به هر حال جدایی بازرگانی از تولید می‌تواند آسیب زا باشد.

این کارشناس اقتصادی درباره پیش بینی و ترس از ایجاد انحصار در تشکیل وزارت بازرگانی و رانت برای عده‌ای خاص اظهار داشت: همان طور که گفتم یکی از دلایل طرح مسئله تشکیل وزارت بازرگانی، فشار عناصر سوداگر وارد کننده است. احتمالاً نفع آنها در تفکیک وظایف بازرگانی از صنعت و معدن است تا بتوانند سوار رانت شوند و انحصارات خاصی را به دست آورند.

 وی افزود: دولت نباید خودش را مشغول این مسائل پیش پا افتاده و کم ارزش کند. دولت با همین تشکیلات موجود باید به فکر اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی باشد.

شیخی درباره پشتوانه کارشناسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم مرکز پژوهش‌های مجلس با آن مخالفت کرده‌ است. این طرح ها از بدنه کارشناسی دولت بلند می‌شود. دولت باید این نوع لیبرال ها و نئولیبرال ها را از بدنه کارشناسی دولت اخراج کند. اگر به فکر اصلاح نباشد، اقتصاد به سراشیبی می افتد.

 این کارشناس اقتصادی درباره موافقت بعضی از نمایندگان مجلس از طرح تشکیل وزارت بازرگانی در پایان اظهار داشت: نظرات افرادی که موافق طرح تشکیل وزارت بازرگانی هستند تحت تاثیر نظرات کارشناسی لیبرال ها و نئولیبرال ها بر آنها است. اینها باید مطالعه بیشتری بکنند. مشکلمان مشکل تشکیلات اداری نیست. مشکل ما این است که در تشکیلات اداری ما، افراد جهادی در بدنه کارشناسی مستقر نشده‌اند و نیاز به نیروهای دلسوز و جهادی داریم تا بتوانیم تحول ایجاد کنیم. با تغییر ساختمان، تابلو، تشکیلات و دستگاه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |