چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 130956 19:42 1399/11/08
با گرانی و معیشت مردم هم بازی می کنند

با گرانی و معیشت مردم هم بازی می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با گرانی و معیشت مردم هم بازی می کنند

با گرانی و معیشت مردم هم بازی می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی نظیفی/ تحلیلگر اقتصادی- رئیس جمهور درجلسه ستاد هماهنگی اقتصادی کشور گفت: «دولت با هرگونه تغییری در لایحه بودجه که آثار تورمی داشته و معیشت مردم را دچار مشکل کند، مخالف است. دولت تغییر شاکله بودجه را نمی پذیرد.»
دلیگانی نماینده مجلس گفت:«عدالت بیمه‌ای، مستلزم رفع تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری است. دولت باید در سال آینده نسبت به پرداخت بدهی خود حداقل به میزان ۹۲ هزار میلیارد تومان اقدام کند. ما بررسی کردیم متوجه شدیم، در سال جاری و سال گذشته، در مجموع فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان از طرف دولت به تامین اجتماعی پرداخت شده و لذا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان باقی مانده که بایستی تا پایان سال بعد کامل پرداخت و تسویه شود.»
توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها گفت: «۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، خط فقر حداقلی برای خانوار ۳.۳ نفره است که براساس آمارهای رسمی و حداقلی کمیته امداد تهیه شده، هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود، نمی‌تواند از این عدد حداقلی یعنی از ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کمتر باشد همچنین آمارهای تورمی دی ماه نشان می‌دهد که این عدد باید بیشتر از ۹ میلیون تومان باشد.»
قالیباف رئیس مجلس گفت: «مرغ باید کیلویی ۱۰ هزار تومان باشد.»
این سطح از سخنان ناهمگون غیرکارشناسی با اهداف سیاسی از مدیران ارشد کشور واقعا عجیب است که با سیاسی بازی حتی امنیت غذایی کشور را به مخاطره می اندازند. برای تولید هر کیلو مرغ کشتار شده حدودا ۲.۵ کیلو دان شامل ۱.۷۵ کیلو ذرت و ۰.۷۶ کیلو کنجاله لازم است. قیمت مصوب دولتی ذرت ۱۷۰۰ و کنجاله ۳۳۰۰ تومان، با هزینه حمل در مجموع ۶5۰۰ تومان، مکملهای غذایی ۱۳۰۰ تومان، در مجموع ۷۸۰۰ تومان فقط هزینه تغذیه مرغ است. به علاوه هزینه جوجه ۱۹۰۰ تومان، ۱3۰۰ تومان هزینه واکسن و دارو، این سه قلم به اضافه سایر هزینه‌های مرغداری، هزینه تمام شده برای تولید هر کیلو مرغ در داخل مرغداری حدود ۱۵ هزار تومان می شود. کاهش وزن پس از کشتار، هزینه های: کشتارگاه، حمل و درنهایت هزینه توزیع کننده جمعا ۵۰۰۰ تومان، در کل هزینه تمام شده مرغ حدود 20 هزار تومان می شود. همچنین مقایسه افزایش هزینه های مرغداری در سال ۹۸ با ۹۹ آشکار می کند با حذف ارز ۴۲۰۰، فقط هزینه واکسن و دارو حدود ۷ برابر شده به علاوه تاثیر حذف ارز۴۲۰۰ در نهاده ها و سایر هزینه ها، قیمت هر کیلو مرغ در سال بعد می تواند به حدود ۶۰ هزار تومان هم برسد.
طبق اطلاعات منتشر شده مرکز آمار، مرغ و تخم مرغ تنها مواد پروتئینی هستند که مصرف نسبتا عادلانه ای در بین اقشار مختلف دارند. اکنون نسبت مصرف دهک دهم به دهک اول در مرغ ۲/۷ و تخم مرغ ۱/۹ است در حالی که در گوشت گوسفند ۲۶/۹ بوده است. پس گرانتر شدن قیمتهای نهاده های دامی در بودجه 1400، عملا مرغ و تخم مرغ را هم از سفره اکثریت مردم ایران کاملا حذف خواهد کرد. جا دارد نمایندگاه مجلس، بجای فریادزدن، سوء تغذیه ناشی از این تصمیمهای غیر کارشناسی و تبعات اجتماعی تحمل گرسنگی مردم را در بودجه جبران کنند.
حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: «طی یکماه گذشته قیمت عمده شکر برای بنکداری‌ها با افزایش 45 درصدی از 8 هزار تومان به 11 هزار و 650 تومان رسیده، شکر قیمت مصوب دولتی تنها به دست افرادی که سهمیه دارند می‌رسد وقتی قیمت گذاری شکر آزاد شده است قیمت مصوب معنایی ندارد».
زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: «۷۰درصد سپرده‌های بانکی برای یک درصد جامعه، ۹۰ درصد سپرده‌های بانکی برای ۴ درصد جامعه است. بین کمترین مصرف و بیشترین مصرف گوشت در سال به صورت میانگین برای هر نفر در خانواده‌های فقیر یک کیلو گوشت در سال و برای خانواده‌های ثروتمند تا ۹۶ کیلو در سال طبق ‌آمار، مصرف وجود دارد، کجا می‌خواهد این تبعیض جلویش گرفته شود؟ فقر قابل تحمل است اما تبعیض غیرقابل تحمل ویران کننده است. تلاش ما بر این شد بتوانیم توزیع مناسب ثروت داشته باشیم، جلوی رانت‌ها را بگیریم مثلا اگر رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی هست جلوی رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیریم که به سمت و سویی نرود که امسال ۹ میلیارد دلار هزینه کالاهای اساسی کرده باشیم و قریب ۵ میلیارد دلار آن را برای نهاده‌های دامی داده باشیم بعد مرغی که قرارست ۱۲ هزار تومان به دست مردم برسد به ۲۵، ۳۰ ، ۳۵ هزار تومان برسد.»
رشیدی، نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق گفت:« ۷ محور در کمیسیون در دست بررسی است که شامل حفظ قدرت خرید مردم، حمایت از اقشار ضعیف، رونق تولید و اشتغال، محرومیت زدایی، حذف رانت و کاهش تبعیض است.»
نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه ریزی در آخرین تجمع بازنشستگان کارگری گفت: «مطلع شدم همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی، فقط ٣٠ درصد انجام شده است. با ارسال لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس زمینه تقنینی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم کردیم و همچنین منابع مالی قابل ملاحظه‌ای را برای آن در بودجه ١۴٠٠ درنظر گرفتیم. بزرگترین بودجه برای بازنشستگان در لایحه ۱۴۰۰ گنجانده شده تا آنچه از متناسب سازی حقوق آنها باقی مانده، اجرایی شود. این اقدام غیر قابل بازگشت است، چون قانون شده، حتی اگر دوره قانون برنامه تمام شود، آثار حقوقی و قانونی آن متوقف نمی‌شود» و دعوت کرد جلسات هفتگی مستمری با او داشته باشند تا متناسب سازی حقوقشان را تا حصول نتیجه دنبال کنند.
تکرار اینهمه سروصدا و هیاهو برای معیشت مردم و رفع گرانی و در نهایت تصویب صدقه یارانه برای مردم واقعا منزجرکننده شده است.
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: «۴ هزار مدرسه کانکسی در کشور وجود دارد تلاش می‌کنیم با احداث مدارس مقاوم و درخور شان دانش‌آموزان، بساط این مدارس را برچینیم». مدتهاست وعده می دهند ولی دریغ از یک اقدام. درمورد کشته و زخمی شدن دانش آموزان و معلمین دزفولی در آتش سوزی مدرسه کانکسی ضمن اینکه این خبر هیچیک از سفرهای اخیر استانی مسئولان حتی وزیر مربوطه به خوزستان، را تحت تاثیر قرار نداد که سری به محل حادثه بزنند، همانطور هم کشته شدن 5 کولبر کردستانی، در صحبتهای آقایان هیچ انعکاسی نداشت، همانطور هم وقتی سروصدای شعارها خاموش می شود بزودی فراموش می کنند چه وعده هایی دادند. شعارهای غیردقیق وقتی کارشناسی نشوند، ولی فریاد زده شوند زود هم فراموش می شوند. آقایان، همانطور که دریافت وجه 800 میلیون تومانی ودیعه مسکن، هزینه مسکن، هزینه خرید خودرو…. برای نمایندگان یعنی خودتان، یا چند برابر شدن بودجه موسسات فرهنگی، در سکوت به فوریت تصویب شد به جای قدرت نمایی و هیاهو، البته اگر جدی باشید، برای رفع گرانی ها، بهبود معیشت مردم، افزایش حداقل دستمزدها، افزایش مالیات از خانه و خودروی لاکچری و دارایی ثروتمندان، حذف مالیات از حقوقهای زیر ده میلیون تومان، فقط لازمست به فوریت چند قانون برای حل مشکلات اساسی مردم بگذرانید. اینجا معلوم می شود منبع اصلی ایجاد مشکلات و بحران ها در کجاست، به دشمن خارجی هم اصلا نیازی نیست.
صدای سيلی زدن نماينده مجلس به صورت يک سرباز که نه به گوش مردم ايران، صدای چندش‌آور تفرعن قدرتهای بدون ‌نظارت و افسارگسيخته‌ایست که اين روزها نه‌تنها از سبزوار مهد دليران سربداران، بلکه از سطوح بالاتر نيز اخبار متعدد این‌گونه رفتارها بگوش می رسد، از هتاکی برخی از نمايندگان گرفته تا پخش مستقيم سخنان فردی در حال فحاشی به رئيس‌جمهور از رسانه ملی، همگی نشان از افسارگسیختگی بعضی قدرتمندان بی ریشه عرصه های مختلف قدرت، ثروت و ریاست…است که سرمست از به حاشیه راندن کارشناسان، مدیران دلسوز، متخصصین و مردم، عربده سر می دهند. نتیجه این آشفتگی های طولانی مدت که در کشور حاکم شده، پیچیدگی هر چه بیشتر مشکلات، بحران اقتصادی فراگیر، کوچکتر شدن هر چه بیشتر اقتصاد، کوچکتر شدن هر چه بیشتر سفره مردم، افزایش وسیع نارضایتی و تبعات اجتماعی آن است که هر روز بیشتر از روز قبل در کشور نمایان می شود.
از شعر حافظ یاد می کنیم:
عاشقی را، که چنین باده شبگیر دهند / کافر عشق بود، گر نشود باده پرست
آن چه او ریخت به پیمانه ما، نوشیدیم / اگر از خمر بهشت است وگر، باده مست



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |