جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 11814 15:03 1394/01/28
با حضور مسجدجامعی بررسی شد؛  تاثیر کارخانه سیمان بر سلامت پایتخت‌نشینان

با حضور مسجدجامعی بررسی شد؛ تاثیر کارخانه سیمان بر سلامت پایتخت‌نشینان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با حضور مسجدجامعی بررسی شد؛  تاثیر کارخانه سیمان بر سلامت پایتخت‌نشینان

با حضور مسجدجامعی بررسی شد؛ تاثیر کارخانه سیمان بر سلامت پایتخت‌نشینان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو شورای شهر تهران در اولین برنامه کشف تهران خود در سال جدید، از سایت ری‌شناسان رونمایی و عضو کانون هواداران ری شد.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی صبح جمعه در اولین تهرانگردی سال ۹۴ خود با حضور در مرکز ری‌شناسی واقع در منطقه ۲۰ پایتخت، سایت ری‌شناسی را افتتاح کرد.

وی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از جمعیت ری در اواخر دوره قاجار وجود ندارد، گفت: بررسی‌های تاریخی نشان داده است که سال ۱۲۹۸ در سرشماری که درخصوص جمعیت تهران انجام گرفت آمار و اطلاعاتی مربوط به جمعیت ری ارائه نشده است.

مسجدجامعی همچنین پیشنهاد داد تا همایش نجم‌الملک که یکی از افراد سرشناس ری است برگزار شود و گفت: در زمان قاجار نجم‌الملک کتابی درخصوص مریخ به نگارش در آورد که این نشان دهنده عمق تفکرات وی است.

وی درادامه کشف تهران خود با حضور در کارخانه معدن سیمان گفت: کارخانه سیمان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه تولید این محصول در منطقه است.

مسجدجامعی با بیان اینکه در آستانه هفته سلامت با حضور در این کارخانه، مسائل زیست‌محیطی و مسائل آن را بررسی می‌کنیم، گفت: کارخانه سیمان قرار بود که از فیلترهای کنترل‌کننده هوا استفاده کند که براساس اطلاعات مسئولان کارخانه در حال حاضر از ۴ کوره این کارخانه یک کوره در شرایط استاندارد از لحاظ خروجی گرد و غبار قرار دارد.

وی ادامه داد: هرچند براساس اظهارنظر مسئولان کارخانه مابقی کوره‌ها نیز از نظر خروجی گرد وغبار در شرایط ایده‌آل خط زیر استاندارد قرار دارند، اما از آنجایی که این کارخانه در نزدیکی مناطق مسکونی است باید کاهش خروجی گرد و غبار این کارخانه در دستور کار قرار گیرد.

مسجدجامعی با بیان اینکه براساس وعده مسئولان کارخانه سیمان تا پایان تیر ۹۴ استانداردسازی مابقی کوره‌ها نیز به اتمام می‌رسد، گفت: مسئولان کارخانه وعده داده‌اند که مابقی کوره‌ها به سیستم بگ‌هاث مجهز شوند.

وی افزود: در حال حاضر میزان خروجی گرد و غبار ۱۳٫۱ میلی‌گرم در متر مکعب است که باید این مساله کاهش یابد.

مسجدجامعی افزود: همچنین وزش باد در این منطقه باعث جابه‌جایی خاک‌های نرم می‌شود که این مساله نیز باید به زودی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه براساس اعلام مسئولان کارخانه سیمان این کارخانه ۴۱۳ هکتار وسعت دارد که ۲۱۶ هکتار آن فضای سبز است، گفت: براساس سخنان مسئولان ۱۰۳ گونه گیاهی در این کارخانه وجود دارند؛ اما باید اقدامات موثرتری در راستای کاهش خروجی گرد و غبار انجام گیرد.

در ادامه تهرانگردی مسجدجامعی، موضوع گرد و خاک برخواسته از دپوی سیمان در زمین‌های جانبی معدن مورد بررسی قرار گرفت که عنوان شد که جزو گرد و غبار ماهیت معدن است و اجتناب‌ناپذیر است، اما به دلیل کاهش گرد و غبار ناشی از حفاری، روش حفر، هیدرولیک شده است که خاک اضافی را جذب می‌کند.

همچنین مشکلات پیرامون کارخانه سیمان که ناشی از کارخانه‌های اطراف بود، مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه احمد مسجدجامعی پیشنهاد داد که با توجه به قدمت این کارخانه و از رده خارج شدن خط تولید قدیمی ،این بخش به موزه سیمان تبدیل شود.

وی همچنین در ادامه تهرانگردیش به شهر ری، با حضور در قدیمی‌ترین نانوایی سنگکی شهرری با کارگران و قدیمی‌ترین شاطر تهرانی دیدار کرد.

در این دیدار نوادگان داوود روغنی که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شاطرهای تهران است، با اشاره به مسابقات نانوایان، گفتند که حدود ۹۰ سال قبل مسابقه‌ای بین شاطران تهرانی برگزار می‌شد که یکی از موارد این مسابقه سوراخ‌های هم‌طراز نان‌های سنگک بوده است.

به گزارش ایسنا، شاطر این نانوایی در ادامه با انتقاد از حقوق و مزایای شاطران عنوان کرد که با وجود سال‌ها سابقه کاری و همچنین فعالیت ۲۰ ساعته‌اش تنها ماهی حدود یک میلیون تومان درآمد دارد و در سال تنها ۲ روز تعطیل است.

طرح تعریض و دردسرهایش

در برنامه اولین تهرانگردی درسال جاری مسجدجامعی از حسینیه هاشم‌آباد که در جنب مصلی شاه‌عبدالعظیم حسنی بود بازدید کرد که مالکان این حسینیه با گلایه از اقدامات شهرداری درخصوص تعریض حرم اعلام کردند که قرار بوده است زمینی به متراژ یک هزار متر در اختیار مالکان حسینیه قرار گیرد تا نسبت به ساخت حسینیه جدید اقدام کند.

کتان‌بافت شهردار منطقه ۲۰ نیز در جمع مالکان این حسینیه با بیان اینکه طرح تعریض حرم در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، گفت: پیشنهاد من این است که در طرح تعریض حسینیه، تکایا و مساجد حفظ شوند که البته باید در این خصوص نظر مشاوران را نیز جویا شد.

وی افزود: اگر حفظ تکایا و مساجد با اصل طرح تعریض حرم مغایرت نداشته باشد، قطعا این تکایای قدیمی حفظ می‌شود.

همچنین مسجدجامعی در جمع اهالی محل که نسبت به حفظ این حسینیه تاکید داشتند، گفت: البته اگر ناچار به حذف این بناها شدیم باید اصالت این بناها حفظ شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |