پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 136387 18:53 1399/12/18
با تقویت زیرساختهای شبکه پست صورت گرفت        افزایش سرعت ارسال بسته های پستی

با تقویت زیرساختهای شبکه پست صورت گرفت افزایش سرعت ارسال بسته های پستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با تقویت زیرساختهای شبکه پست صورت گرفت        افزایش سرعت ارسال بسته های پستی

با تقویت زیرساختهای شبکه پست صورت گرفت افزایش سرعت ارسال بسته های پستی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، با راه‌اندازی سامانه هوشمند تجزیه مبادلات در چند هفته گذشته و همچنین افزایش استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی و جاده ای، سرعت ارسال بسته های پستی با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

شیوع کرونا، بار خریدهای اینترنتی را بر دوش شرکت پست قرار داد و ترافیک غیرمنتظره‏ای بر شبکه پستی کشور تحمیل کرد تا جاییکه سهم مرسولات از ۱۰ به بیش از ۴۰ درصد رسید که در تاریخ پست کشور بی سابقه بوده است.


بر اساس گزارش ها حجم و وزن مرسولات در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. تغییر در جنس تقاضای مردم، ترافیک حجمی این شرکت را نزدیک به دو برابر کرد. شرکت پست به‏ عنوان اصلی‏ترین بازیگر صنعت پست و لجستیک کشوردر این شرایط لازم بود تا توسعه زیرساختهای خود را برای افزایش سرعت و کیفیت در خدمات رسانی سرعت ببخشد. بر این اساس اقدامات متعددی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت که مهمترین آن راه‌اندازی سامانه هوشمند تجزیه مبادلات و بهبود سامانه رهسپاری و توزیع بوده است.

راه‌اندازی سامانه هوشمند تجزیه مبادلات


بخش زیادی از خطاها و کندی موجود در سامانه پستی کشور، به دلیل انجام دستی مرحله تفکیک و توزیع مرسولات بود. در همین راستا نخستین مرکز پردازش هوشمند مرسولات شرکت ملی پست راه اندازی شد. با راه اندازی این سامانه از 6 اسفند، در هر یکساعت امکان تجزیه 3 هزار و 500 مرسوله پستی به مقصد 30 استان فراهم شده است که سرعت و کیفیت ارسال بسته های پستی را افزایش داده است.


بر این اساس تفکیک مرسولات به‌ صورت مکانیزه و با دخالت حداقلی انسان انجام شود. این کار علاوه بر افزایش سرعت و کاهش خطاهای ارسال، نیاز به حضور نیروهای این شرکت در تماس مستقیم با بسته‌ها را کمتر می‌کند و ریسک ابتلای کارکنان این شرکت به کرونا را کاهش خواهد داد.


راه اندازی این مرکز به عنوان مرکز اختصاصی مرسولات انبوه، نقش مهمی در مشتری مداری به ویژه مشتریان عمده و کلان شرکت ملی پست را دارد و با بکار گیری تجهیزات و فناوری‌های نوین، مرسولات پستی در این طرح از گذشته و با دقت بالاتری به دست مردم می رسد.
همچنین مرکز پردازش هوشمند مرسولات در سایر مراکز از جمله چهارراه لشکر و استان‌های پرترافیک نیز تا پایان اردیبهشت 1400 راه اندازی شود و ظرفیت شبکه دو برابر می شود.

توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای


افزایش استفاده از ظرفیت های ریلی یکی دیگر از اقدامات مهم شرکت پست در چند ماه گذشته بوده است. در چند ماه اخیر یک واگن یا چند واگن از قطارهای شرکت راه‌آهن در اختیار پست بوده تا برای ارسال خرده بارها مورداستفاده قرار گیرد.
همچنین تقویت ناوگان جاده ای نیز در دستور کار قرار گرفت. به تازگی نیز هیات دولت با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر خرید ۴۰۰ دستگاه خودروی وانت کارا و وانت پراید (۱۵۱) توسط شرکت ملی پست با هدف تسریع و تسهیل هرچه بیشتر در ارایه خدمات پستی مناسب موافقت کرد.
در حال حاضر تعداد 1000 دستگاه وانت در شبکه پستی کشور فعال هستند که اضافه شدن این تعداد که معادل افزایش ۵۰ درصدی در تعداد این وسایل نقلیه است می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود مدیریت مرسولات در شرایط حاضر که در پیک تقاضای خدمات پستی قرار داریم، داشته باشد.
در حال حاضر نیز شرایط به‌گونه‌ای است که در هر شب بیش از هزار تن مرسوله در قالب نزدیک به ۲۵۰ کامیون به سراسر کشور روانه می شود.
رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفته بود: بدون شک عادت به خریدهای اینترنتی که در دوران پاندمی کرونا آغاز شد، پس‌ازاین دوران نیز در زندگی مردم ماندگار خواهد بود و زیرساخت‌های پست و لجستیک کشور باید برای پاسخ به این نیاز تازه مردم توسعه یابند.
وی افزود: به همین دلیل، تجهیز مراکز تجزیه و مبادلات به کانوایر، ترولی، اسکنر و سایر ملزومات در اولویت اقدامات قرار گرفت و برای تسریع در جابجایی نیز به سمت استفاده از ظرفیت ریلی کشور پیش رفتیم.
معاون وزیر از تامین اعتبار خرید 500 دستگاه وانت به منظور تقویت ناوگان حمل و نقل شبکه خبر داد و افزود: استفاده از موتور برقی در توزیع مرسولات نیز به صورت آزمایشی در یک منطقه آغاز شده که در صورت دریافت نتایج مورد انتظار، به زودی به سراسر شبکه تسری خواهد یافت.
سبحانی‌فرهمچنین گفت: راه اندازی مرکز تجزیه و مبادلات هوشمند مرسولات در پنج هاب پستی کشور، ایجاد شبکه یکپارچه پستی، تکمیل روند پیشرفت پروژه ملی جی‌نف و تلاش در راستای بهبود وضعیت معیشت کارکنان از دیگر اقداماتی است براساس برنامه اعلام شده، با سرعت در حال انجام است.
وی در ادامه به افزایش چمشگیر حجم و وزن مرسولات در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش و همسویی تمامی کارکنان شبکه، امسال 97 درصد درآمد پیش بینی شده محقق شد، به طوریکه امروز شاهد رشد 48 درصدی درآمد هستیم.

راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی


علاوه بر این راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی از دیگر برنامه‌های مکمل شرکت پست برای مدیریت بهتر شبکه پستی کشور است. این سامانه‌های الکترونیکی قرار است در قالب شبکه‌ای یکپارچه، امکان نظارت و کنترل هرچه بهتر بر فرآیندهای پستی را فراهم آورند و درمجموع موجب تسریع اجرای مراحل مختلف شوند. در حال حاضر بخش‌هایی از این سامانه اجرایی شده‌اند اما بخش‌های دیگر این طرح به مناقصه گذاشته ‌شده و قرار است با هدف بهبود خدمت‌رسانی و افزایش رضایت مردم، به‌زودی به شبکه پستی کشور اضافه شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |