پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11325 16:20 1394/01/15
با برچيده شدن تحريم ها، به افق بلند مدت بورس اطمينان داشته باشيد‏

با برچيده شدن تحريم ها، به افق بلند مدت بورس اطمينان داشته باشيد‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
با برچيده شدن تحريم ها، به افق بلند مدت بورس اطمينان داشته باشيد‏

با برچيده شدن تحريم ها، به افق بلند مدت بورس اطمينان داشته باشيد‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازار سرمايه : با رفع تحريم ها، شرايط در بلند مدت در مقايسه با کوتاه مدت و ميان مدت فرق خواهد کرد.

به عبارتي شرايط بلند مدت بازار سرمايه جذاب تر از شرايط کوتاه مدت و ميان مدت است. چون علاوه بر تأثير در برخي از صنايع داخلي شاهد حضور سرمايه گذاران خارجي و ثبات در بازار سرمايه خواهيم بود.‏ محسن عباسي کارشناس بازار سرمايه درباره تأثير واقعي رفع تحريم ها، در برشهاي زماني کوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت به سنا گفت: عمده تحليلگران بين المللي اعتقاد دارند در کوتاه مدت ، ايران، پتانسيل هاي تجارت خارجي و مبادلات بانکي ، صادرات و ارز آوري در صنايع نفت و پتروشيمي، واردات قطعات هواپيمايي، صنايع برقي ، خودرو و همچنين مواد دارويي را در اولويت قرار خواهد داد.

وي افزود: صادرات محصولات پتروشيمي و فروش نفت باعث افزايش قابل ملاحظه ارزآوري به کشور خواهند شد. عمده ارز کشور از رهگذر اين دو صنعت و از کانال بانکي وارد کشور مي شود. بنابراين صنايع بانکي، نفت و گاز و پتروشيمي، صنعت برق، شرکت هاي کشتيراني و نفت کشها، شرکت هاي صنايع داروسازي و برخي خودرويي ها امکان بهره مندي از آثار رفع تحريم ها را در کوتاه مدت خواهند داشت.‏ وي با تأکيد بر اين نکته که در بين بازارهاي موجود، سريعترين واکنش به توافق، در بورس اوراق بهادار اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: در يکي دو ماه اول بعد از توافق شاهد رشد خيره کننده قيمت سهام و حتي حبابي شدن آن نيز خواهيم بود جاييکه هنوز بازار واقعي واکنشي از خود نشان نداده است. اما به تدريج بازار به اين موضوع بي تفاوت خواهد شد و منتظر گزارشات شرکتها در گزارشات 3 يا 6 ماهه و شفاف سازي شرکتها خواهد شد.

اين کارشناس بازار سرمايه در ادامه با تأکيد بر اين نکته که برخي تحريم ها حدود يکسال است که در حالت تعليق هستند و علارغم آزاد شدن چند ميليارد دلار از دارايي هاي کشور در اين مدت اتفاق خاصي در شرکت هاي بورسي رخ نداده است، گفت: در ميان مدت ممکن است به دليل انتظار بازار براي کاهش بيشتر نرخ دلار و جذاب شدن شرايط معاملات، شاهد کاهش رونق در معاملات بورس کالا هم باشيم به طوريکه معامله گران خريدهاي خود را به تاخير بيندازند و باعث اصلاح رفتارهاي معاملاتي معامله گران در ميان مدت شود.‏ عباسي درباره واکنش بازار به توافق در بلند مدت گفت: شرايط در بلند مدت در مقايسه با کوتاه مدت و ميان مدت فرق خواهد کرد. به عبارتي شرايط بلند مدت بازار سرمايه جذاب تر از شرايط کوتاه مدت و ميان مدت است.

وي در اينباره توضيح داد: به دليل شرايط مناسب کشور از منظر ِبازار مصرفي بزرگ در خاورميانه، قدرت خريد قابل قبول عموم مردم، نداشتن بدهي هاي خارجي کشور، موقعيت استراتژيک خصوصا جهت دسترسي شرکت هاي غربي به بازارهاي آسياي ميانه، ارزان بودن هزينه نيروي انساني و دسترسي به منابع طبيعي و از همه مهتر نداشتن ريسک تحريم ها شاهد ورود سرمايه هاي خارجي در بخش توليد و خدمات خواهيم بود.‏ وي ادامه داد: احتمالاً شرکت هاي خارجي خودروساز با توليد کننده هاي داخلي وارد همکاري هاي مشترکي خواهند شد که تکنولوژي جديد را به اين صنعت تزريق خواهد کرد. سرمايه گذاري زيادي در بخش نفت و گاز و پتروشيمي صورت خواهد پذيرفت و مشتريهاي زيادي براي خريد پالايشگاه ها و شرکتهاي پتروشيمي اظهار علاقه خواهند کرد.

عباسي تصريح کرد: تکنولوژي پالايشگاه ها به مرور مدرن تر خواهد شد و طرح توسعه بسياري از شرکت هاي بورسي و طرح هاي نيمه تمام صنعتي در بعد کشوري به مرحله تکميل و اتمام نزديک خواهند شد. در نتيجه ورود و خروج آسان تر مواد اوليه، بهاي تمام شده توليد کاهش خواهد يافت و شرکتها براي واردات و توليد هزينه هاي گزاف دور زدن تحريمها را نخواهند پرداخت. اينجاست که بورس ظرف 2-3 سال آينده رشد با ثبات و با دوامي را در سايه بهبود واقعي متغيرهاي اقتصادي تجربه خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |