جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 7420 16:49 1393/09/05
باید در کنار افکار عمومی باشیم

باید در کنار افکار عمومی باشیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
باید در کنار افکار عمومی باشیم

باید در کنار افکار عمومی باشیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دانشگاه باید دانشگاه علم و سیاست باشد و نه سکویی برای پرش جناح‌های گوناگون و ایشان نیز اعتقاد دارند دانشگاه باید با آرامش، مرکز علم باشد و با مشکلات جامعه توامان در ارتباط باشد و اگر مشکلی وجود دارد این دانشگاه است که باید برای حل آن کمک‌رسانی کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: افکار عمومی مردم در مسائل مهم ایستا نیست٬ افکار عمومی مثل نهری زلال و روان است و در چهار، پنج سال قبل باقی نمی ماند. افکار عمومی تغییر می کند و ما باید در کنار افکار مردم باشیم. افکار عمومی نیز از چارچوبی تبعیت می کند که آن چارچوبها دینی وبراساس منافع و مصالح ملی است.

به گزارش ایلنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن روز مجلس گفت: مجلس از آغاز پیروزی انقلاب تا به امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانون‌گذاری،‌ نظارت و دموکراسی و پیگیری مطالبات، تصویب لوایح، طرح‌ها و همچنین رای اعتماد به وزرا در اداوار مختلف برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه رای اعتماد به وزرا پیوند مبارکی میان مجلس و دولت ایجاد می‌کند٬ اظهار داشت: وزرا فقط با نظر دولت وارد کابینه نمی‌شوند بلکه رای اعتماد نمایندگان را نیز کسب می‌کنند و از حمایت آنها برخوردار هستند.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مجلس از دور اول تاکنون وظیفه خود را به خوبی ایفا کرده است یادآور شد: امیدواریم این مجلس نیز این مسیر را به خوبی ایفا کند که ثمره‌اش، کشوری در مسیر قانون، در مسیر مردمسالاری دینی، استحکام قوای سه‌گانه تحت هدایت‌های رهبری و ساختن قدرت ملی در برابر رقبا و دشمنانش است.

روحانی با بیان اینکه من امروز برای پنجمین بار برای وزیر پیشنهادی علوم خدمت نمایندگان رسیده‌ام، تصریح کرد: از همه کاندیداها و وزرای پیشنهادی سابق که قبول کردند مسئولیت را بپذیرند ولی نتوانستند رای اعتماد اکثریت نمایندگان را کسب کنند تشکر می‌کنم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: آقای فرهادی را همه شما به اندازه من یا بیشتر می‌شناسید که برای این وزارتخانه معرفی شده است و با سوابق ایشان هم در وزارت علوم و هم در وزارت بهداشت آشنا هستید.

وی افزود: من از رسانه‌ها می‌خواهم که رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه‌اش اهانت به مجلس و نمایندگان باشد. به هر حال ما در کشور دموکراسی ویژه‌ای به اسم دموکراسی غیرحزبی داریم اگر دموکراسی ما حزبی بود شاید تعاملات سیاسی آسان‌تر می‌شد ولی قانون اساسی این شیوه را برگزیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه افکار عمومی مردم در مسائل مهم ایستا نیست، خاطر نشان کرد: افکار عمومی مثل نهری زلال و روان است و در چهار، پنج سال قبل باقی نمی‌ماند. افکار عمومی تغییر می‌کند و ما باید در کنار افکار مردم باشیم. افکار عمومی نیز از چارچوبی تبعیت می‌کند که آن چارچوب‌ها دینی و براساس منافع و مصالح ملی است.

روحانی با بیان اینکه افکار عمومی اشتباه نمی‌کند، ابراز داشت: در انتخابات قبلی فرد و گفتمانی انتخاب شد. اگر این فرد را‌‌ی‌اش با نفر قبلی‌ یک میلیون بود می‌گفتیم دو گفتمان انتخاب شده ولی فردی انتخاب شده تفاوت رای‌اش 13 میلیون بوده و سه برابر نفر قبلی بوده كه نشان از انتخاب یک گفتمان است هر چند این گفتمان نیز با فرد قبلی فرق چندانی نداشت.

وی افزود: من فکر می‌کنم گفتمان اعتدال مورد قبول همه و مورد قبول مقام معظم رهبری است و ایشان بر گفتمان اعتدال تاکید کردند. اعتدال گفتمان دین، گفتمان فرهنگ ایران است و ما امت وسط هستیم و در وسط حرکت می‌کنیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: دموکراسی دارای چارچوب‌ها، نهادها و هدف‌هایی است و ما باید در این چارچوب‌ها حرکت کنیم. موضع دولت در برابر مجلس بر محور اخلاق،‌ ادب و قانون است ما در هر شرایطی به مجلس احترام می‌گذاریم و رای مجلس را به عنوان رای مردم قبول داریم.

روحانی با بیان اینكه بین ما آنچه که باید قضاوت کنند خداوند، قانون و افکار عمومی است که چگونه اصول قانون اساسی و افکار عمومی را رعایت کنیم، عنوان كرد: من از زحمات همه نمایندگان مجلس که در کنار هم مسائل مهم کشور را بررسی می‌کنند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به سوابق فرهادی بیان كرد: وزیر جدیدی که معرفی شدند دارای سوابق گسترده‌ای در انقلاب و چه بعد از انقلاب اسلامی هستند و دارای چهره انقلابی هستند و مهمترین معیار ما خدمت به انقلاب است. وی در 4 دانشگاه و در جهاد دانشگاهی مسئول بوده و خدمات بسیاری را داشته‌اند و گوش‌های بسیاری را شنوا کرده‌اند مانند آقای هاشمی که چشم‌های زیادی را بینا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ان‌شاالله بتوانیم با چشم بینا، گوش شنوا و دل پاک مسیر و راه مسئولیت را ادامه دهیم و بتوانیم به مقصد برسیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی نیز گفت: اینکه ایشان در دو وزارتخانه مسئولیت داشته‌‌اند نکته و امتیاز مثبتی است زیرا این دو وزارتخانه هر چند از نظر قانونی وظایف آنها با یکدیگر متمایز است اما هر دو وزارتخانه آموزشی هستند و باید با هم هماهنگ باشند. حتی شاید در آینده نزدیک دانشگاه جامع مورد بحث دولت و مجلس قرار بگیرد و آنچه امروز برای ما مهم است ایشان فردی انقلابی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است و اینکه دانشگاه باید از کمیت به سمت کیفیت حرکت کند.

روحانی درباره فضای امروز دانشگاه‌ها اظهار داشت:دانشگاه باید دانشگاه علم و سیاست باشد و نه سکویی برای پرش جناح‌های گوناگون و ایشان نیز اعتقاد دارند دانشگاه باید با آرامش، مرکز علم باشد و با مشکلات جامعه توامان در ارتباط باشد و اگر مشکلی وجود دارد این دانشگاه است که باید برای حل آن کمک‌رسانی کند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما نه تنها باید در اقتصاد، دانش بنیان باشیم بلکه باید در سیاست، فرهنگ و حتی تعامل دولت و مجلس نیز باید دانش‌بنیان باشیم و دانش بنیان عمل کنیم. آنچه که ما امروز در کنار وحی نیاز داریم که ما را به بالاترین مسیر هدایت کند علم و عقل است و این سه در کنار هم می‌تواند ما را به مقصود نهایی برساند و ما باید به نقطه ای برسیم که کشور ما در منطقه مرجع علمی باشد.

وی یادآور شد: آقای فرهادی در مقاطع حساسی مسئولیت وزارت علوم و بهداشت را داشته‌اند و توانسته‌اند به خوبی این وزارتخانه‌ها در آن دوران مدیریت کنند.

روحانی همچنین به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: امام راحل در 5 آذر 1358 فرمودند ما نیاز داریم یک ارتش 20 میلیونی از جوانان داشته باشیم و اینطور شد که در آن شرایط این نیرو شکل گرفت و بسیج در مقاطع حساس کلید خورد. شما دیدید که این نیرو در جنگ تحمیلی چه نقش بزرگی را ایفا کرد و امروز نیز نقش بزرگی را دارد.

رئیس جمهور در اشاره به روز نیروی دریایی ابراز داشت: نیروی دریایی در همان ماه‌های اولیه جنگ توانست نیروی دریایی عراق را نابود و باقیمانده آن را در خورعبدالله محبوس کند و ناوچه پیکان نیز چه رشادت‌های بسیار بزرگی از خود نشان داد که از یادها هیچ گاه نخواهد رفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |