جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 130872 12:08 1399/11/08
بانک مشترک ایران و قزاقستان بانک مشترک  تأسیس می کنند

بانک مشترک ایران و قزاقستان بانک مشترک تأسیس می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بانک مشترک ایران و قزاقستان بانک مشترک  تأسیس می کنند

بانک مشترک ایران و قزاقستان بانک مشترک تأسیس می کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، اسخت اورازبای امروز در نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا اظهار داشت: تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، باید روی کالاهایی که در لیست تحریمی نیستند، تمرکز کنیم. تا پیش از اعمال تحریم‌ها، مبادلات تجاری بین ایران و قزاقستان زیاد بود.

به عنوان مثال پیش از تحریم، دو میلیارد دلار صادرات از تولیدات صنایع ذوب آهن به قزاقستان صورت می‌گرفت. سفیر قزاقستان در ایران با بیان اینکه تحریم باعث شده تجارت بین دو کشور کاهش یابد، گفت: در این شرایط باید اولاً مالیات گمرکی کالاهایی که مشمول تحریم نیستند را کاهش دهیم و ثانیاً باید یک موافقت نامه دو جانبه در رابطه با منطقه آزاد تجاری بین ایران و قزاقستان ایجاد شود. ما از هر دوی این موارد استقبال می‌کنیم.

وی افزود: همه انتظار دارند این تحریم‌های غیرعادلانه یک طرفه علیه ایران برداشته شود. چرا که در این شرایط می‌توان حجم مبادلات تجاری را افزایش داد.

اورازبای همچنین از نبود سیستم بانکی بین ایران و قزاقستان انتقاد و تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی بین دو کشور نبودن سیستم بانکی است. از این رو پیشنهاد می‌شود که یک بانک مشترک بین ایران و قزاقستان تأسیس شود تا ضمن دوری از تسلط دلار در مبادلات به سوئیس و سیستم جهانی نیز وابستگی نداشته باشیم.

وی گفت: همچنین ایران اخیراً پیشنهاد کرده که از سیستم تهاتری استفاده کنیم؛ قزاقستان از این موضوع استقبال می‌کند چرا که با سیستم تهاتری می‌توانیم روابط تجاری را تقویت کنیم. از این رو مسئولین ذیربط باید با جدیت بیشتر به دنبال عملی کردن این موضوع باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |