پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 1596 14:34 1393/02/12
بانک مرکزی:۶ماه دیگر از رکود خارج می شویم

بانک مرکزی:۶ماه دیگر از رکود خارج می شویم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بانک مرکزی:۶ماه دیگر از رکود خارج می شویم

بانک مرکزی:۶ماه دیگر از رکود خارج می شویم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی با صنعتگران و فعالان اقتصادی از خروج رکود اقتصادی در شش ماهه آینده خبر داد.
ولی اله سیف تاکید کرد: هدف ما ایجاد شرایطی است که بازار سرمایه تامین مالی بلندمدت را برعهده بگیرد.
سیف با بیان اینکه هدف ایجاد شرایطی است که بازار سرمایه تامین مالی بلندمدت را به کار گیرد ، افزود: هم اکنون ۸۵ درصد از این وظیفه برعهده نظام بانکی است .
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۴۵ درصد از تامین مالی بازار سرمایه از طریق سرمایه در گردش است و ۵۵ درصد نیز از طریق تسهیلات بلندمدت صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: باید منابع محدود تسهیلاتی که می توانست از طریق نظام بانکی تخصیص یابد از طریق این نظام صورت گیرد.
سیف با بیان اینکه سهم صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی ۱۵ درصد است گفت: باید برای ایجاد انضباط بیشتر در اقتصاد جهت گیری لازم را انجام دهیم و بانکها شرکتهای تولید را حمایت کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: باید با استانداردهای لازم نسبت هایی از ترکیب مالی تعریف و مشخص شود که چند درصد از تامین مالی باید از طریق آورده تامین شود.
وی گفت: باید تنوع سازی ، تامین مالی، نظام بانکی و متمرکز بر دوره کوتاه مدت شود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد : باید از طریق افزایش قدرت سرمایه بانکها متناسب با رشد اقتصاد کشور قدرت تسهیلات دهی را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه پایه سرمایه ای کشور متناسب با رشد اقتصاد کشور تقویت نشده است ، گفت: باید با ثبات مقررات و مبنای تسویه حساب ها و شفاف سازی ها پایه سرمایه کشور را تقویت کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با یادآوری اینکه بانکها بخشی از تسهیلات خود را به شرکت های وابسته و افراد مرتبط خود پرداخت کرده اند ، گفت : برخی از بانکها از نسبت مجاز قانونی در این باره تجاوز کرده اند. وی تاکید کرد : بانکهای عامل باید قوانین ارائه تسهیلات را رعایت کنند.
پیش از این نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اقتصاد ایران گفته بود: در سال ۹۳ بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده از رکود خارج می شود .
 وی با اعلام اینکه پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی کشور امسال از رشد منفی به رشد ۳ درصدی  برسد افزود : اگرچه این عدد با رشد ۱۲ درصد مورد نظر در برنامه پنجم توسعه رقم کوچکی به نظر می رسد اما این رقم حاکی از عبور از رشد منفی سال های ۹۱ و ۹۲ است.
هیچ گاه ارز به بازار تزریق نمی‌کنیم
رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که بانک مرکزی به هیچ عنوان و هیچ گاه اقدام به تزریق ارز به بازار نمی‌کند تاکید کرد: تغییرات نرخ سود بانکی تاثیری بر بازار ارز ندارد.
ولی‌الله سیف  در مورد برخی اظهارات مبنی بر این‌که دولت برای تامین کسری بودجه اقدام به تغییر قیمت ارز در بازار کرده است، گفت: من از این موضوع تعجب می‌کنم چرا که قیمت بازار ارز هیچ ربطی به دولت و بودجه آن ندارد.
وی با اشاره به این‌که قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی مورد توجه دولت است، افزود: در بودجه سال ۹۳ نرخی پیش‌بینی شده که قیمت در مرکز مبادلات ارزی نیز براساس آن تنظیم می‌شود.
سیف ادامه داد: قیمت تعیین شده در قانون بودجه قیمتی نیست که حتما رقم کنونی بتواند بلافاصله نسبت به آن تغییر کند، بلکه یک قیمت محاسباتی برای بستن بودجه است. این در حالی است که در عمل نیز رقم کنونی در رنج ۲۵۵۰ تومان قرار دارد که نزدیک قیمت ۲۶۵۰ تومان ارز در بودجه است.
رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که قیمت ارز در بازار آزاد عمدتا از میزان عرضه و تقاضا تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: مشکلاتی اخیرا در ورودی‌های ارز به بازار ایجاد شده بود که موجب نوسان قیمت در بازار شد.
وی با اشاره به دو اقدام انجام شده برای بازگشت تعادل به بازار ارز توضیح داد: اول این‌که اشکالاتی که مانع ورود جریان‌های ارزی به بازار بود، برطرف شده است و دیگر این‌که مجددا تصمیم گرفتیم تا ارز لازم برای قطعات خودرو را از طریق مرکز مبادلات ارزی تامین کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |