پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6799 15:50 1393/08/23
بانک مرکزی: صدور و شارژ کارتهای اعتباری قرض الحسنه ممنوع است

بانک مرکزی: صدور و شارژ کارتهای اعتباری قرض الحسنه ممنوع است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بانک مرکزی: صدور و شارژ کارتهای اعتباری قرض الحسنه ممنوع است

بانک مرکزی: صدور و شارژ کارتهای اعتباری قرض الحسنه ممنوع است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

صدور کارت‌های اعتباری جدید مبتنی بر عقد «قرض‌الحسنه» و شارژ مجدد آنها، در شبکه بانکی کشور ممنوع ‌است.بانک مرکزی طی بخشنامه ای به شبکه بانکی خواستار پایبندی بانکها به دستورالعمل کارت های اعتباری بر پایه عقد قرض الحسنه شد.متن کامل بخشنامه بدین شرح است:

بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در راستای تسهیل در اعطای تسهیلات مربوط به خرید کالا و اموال، مبادرت به ابلاغ «دستورالعمل کارت‌های اعتباری بر پایه عقد قرض‌الحسنه» کرد؛امّا با توجه به مؤلفه‌هایی که شرح آن به اجمال خواهد آمد این مهم به نحو شایسته اجرایی نشد.منابع سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه در مؤسسات اعتباری، ارزان و محدود است. با توجه به ارزان بودن این منابع، تقاضای استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه همواره رو به تزاید بوده است. همچنین براساس آموزه‌ها و احکام دینی و مقررات، استفاده منابع قرض‌الحسنه عمدتا به رفع نیاز‌های اساسی اشخاص (از جمله اشتغال، درمان، ازدواج و ...)، معطوف است.از سوی دیگر، مصارف کارت‌های خرید اعتباری بر پایه عقد قرض‌الحسنه - با توجه به ویژگی شارژ مجدد آن و در برگیری طیف گوناگون از سطوح نیازمندی‌ها(از نیازهای ضروری گرفته تا نیاز‌های رفاهی و تجملی) - می‌تواند حجم زیادی از منابع قرض‌الحسنه‌ای را به خود تخصیص دهد. این در حالی است که این بانک پیش از این و به منظور پاسخ‌گویی‌ به نیازمندی‌های سطوح ثانوی، مجوز صدور کارت‌های اعتباری بر پایه عقد «مرابحه» را به شبکه بانکی کشور اعلام داشته است. این کارت‌ها به منظور رفع حوایج روزمره از جمله خرید کالا و خدمات ارائه شده‌اند.

مؤسسات اعتباری در قالب کارت‌های اعتباری بر پایه عقد مرابحه با رعایت سقف‌های مزبور، ‌اقدام به اعطای تسهیلات به واجدین شرایط خود می‌نمایند و از این طریق، تأمین گستره وسیعی از نیازمندی‌های روزمره آحاد جامعه ممکن شده است. اهمیت نکات یادشده موجب شد این بانک بازنگری مقررات مربوط را که مبتنی بر اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی نیازها در استفاده صحیح از منابع محدود قرض‌الحسنه است، ضروری تشخیص دهد.در ادامه این بخشنامه آمده است که با عنایت به موارد فوق و نظر به این‌که منابع سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه باید صرفا در امور ضروری از جمله اشتغال، ازدواج، درمان، پرداخت دیه زندانیان، ‌تهیه جهیزیه و ... و با استفاده از قرارداد‌های تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای ( و نه با استفاده از کارت‌های اعتباری بر پایه عقد قرض‌الحسنه) مصرف شود، مقرر شد، صدور کارت‌های اعتباری جدید مبتنی بر عقد «قرض‌الحسنه» و شارژ مجدد این نوع از کارت‌های اعتباری که قبلاً عرضه شده است؛ در شبکه بانکی کشور ممنوع ‌شود. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |