جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 541 15:37 1393/10/17
باز هم مسکن مهر

باز هم مسکن مهر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
باز هم مسکن مهر

باز هم مسکن مهر

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ناصر ذاکری
بی تردید طرح مسکن مهر یکی از پرسروصداترین برنامه های اجرایی در چند ده سال اخیر در کشورمان است. این طرح که با شتابزدگی فراوانی وارد مرحله اجرا شد، با سه ایراد جدی و اساسی همراه بود:
۱ – هرچند شعار اصلی این طرح، شعاری معقول بود، اما با رویه ای بسیار نامعقول همراه شد. دولت وقت که به دنبال حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده مسکن بود، با این توجیه که زمین مسکونی در شهرها، قیمت بالایی پیدا کرده است، به واگذاری زمین در حاشیه شهرها روی آورد تا متقاضیان مسکن مجبور به پرداخت قیمت گزاف زمین نشوند. به این ترتیب و با حرکتی شتابزده، زمین هایی بدون فراهم آوردن تسهیلات زیربنایی لازم، در اختیار طرح قرار گرفت. وزیر راه و شهرسازی دیروز در همایش سیاست های توسعه مسکن از ساخت و ساز بیرویه در نزدیکی کلانشهر تهران آن هم درحالی که سیاست تمرکز زدایی مدنظر دولت گذشته بود، سخن گفت.
۲ – تلاش برای کاستن از قیمت تمام شده، به جای هدایت سازندگان در مسیر افزایش بهره وری و صنعتی سازی و …، موجبات کاستن از کیفیت بناها را فراهم کرد و به این ترتیب ساختمان هایی را در سبد دارایی ملت جای داد که هنوز به بهره برداری نرسیده، دوران فرسودگیشان آغاز شده است. به بیان دیگر این طرح عمر مفید ساختمان های کشور را به طرز غیر قابل باوری کاهش داده است.
۳ – برای تأمین مالی این طرح عظیم، شیوه ای عجیب و بسیار نامعقول به کار گرفته شد؛ شیوه ای که اگر هم منتهی به حل مشکل مسکن در کوتاه مدت می شد، دشواری عظیمی را برای نسل بعد و دولت های بعدی به ارث می گذاشت. رئیس جمهور در مجمع بانک مرکزی که صبح دیروز تشکیل شد، به این نکته اشاره کرد که بیش از چهل درصد کل پولی که در کشورمان چاپ شده، محصول همین چند سال اخیر و ویژه طرح مسکن مهر بوده است.
به این ترتیب، طرحی که براساس مطالعات جامع کارشناسانه تهیه نشده و از جنبه نظری قابل دفاع نیست، خود را به جامعه، دولت، بودجه و کل اقتصاد ما تحمیل کرده است و تا سالیان سال موضوع بحث و بررسی و مناقشه خواهدبود.
سؤالی که این روزها ذهن بسیاری از کارشناسان و ناظران دلسوز را به خود مشغول کرده، این است که براستی کی جامعه ما از دست تصمیمات بدون مطالعات کارشناسی یا به قولی “بابک زهرایی گونه” رهایی خواهد یافت؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |