پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 143718 18:30 1400/03/12
بازی شاخص با سهام‌داران زخم خورده

بازی شاخص با سهام‌داران زخم خورده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازی شاخص با سهام‌داران زخم خورده

بازی شاخص با سهام‌داران زخم خورده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

شاخص کل بازارسرمایه از نیمه‌های مرداد سال 99 از محدوده 2میلیون و 80 هزار واحد شروع به سقوط کرد؛ از آن روز تا به حال شاخص کل حدود 46 درصد اصلاح کرده است. در طول این مدت بارها شاخص کل بورس روزهایی را رقم زده بود که رشد خوبی را در چند روز پیاپی تجربه می کرد، به طوری که سهام‌‎داران با خود می‌گفتند اصلاح بازار تمام شد! اما بعد از چند روز شاخص کل بورس مجددا، ریزش دیوانه‌وار خود را آغاز می‌کرد، تا جایی‌که شاخص کل بورس به اصطلاح روی «نرو» سهام‌داران برود.

در آخرین بازی شاخص کل با سهام‌داران که از اواخر هفته گذشته شروع شده بود، بازار با قدرت سبزپوش شد و رشد خود را تا روز یک‌شنبه ادامه داد، به طوری که در این مدت حجم معالات افزایش یافته و حجم نقدینگی زیادی از طرف حقیقی‌ها به بازارسرمایه تزریق شد، اما دو روزی است که شاخص کل بورس مجددا سهام داران را سرگردان کرده و روند نزولی را مجددا در پیش گرفته است.

آمارها می‌گویند چند ماهی است بورس به دست «بزرگان» افتاده است و شاخص کل را پایین و بالا می‌کنند و اکثر سهم‌های کوچک قفل در صف‌‎های فروش هستند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا زمانی که سهم های کوچک در صف های فروش قفل باشند ریزش شاخص کل بورس ادامه خواهد داشت. در این بین کارشناسان بازار سرمایه راه های مختلفی برای از بین بردن صف های فروش پیشنهاد می دهند که عمده نظرات به تقویت بازارگردان‌‎ها مربوط می شود.

با توجه به این که در فصل مجامع قرار گرفته‌ایم، سهم های کوچک که تا قبل از مجمع در صف های فروش قفل هستند، پس از مجمع که دامنه نوسان باز می شود ریزش‌های بالای 10 درصد را تجربه می کنند، به عنوان نمونه در روز گذشته شرکت مهرکام پارس حدود 25 درصد و شرکت نیروگاه زاگرس کوثر حدود 20 درصد سقوط قیمتی را تجربه کردند.

در روز دوشنبه شاخص کل بورس حدود 11 هزار واحد و در روز سه شنبه حدود 5 هزار و 400 واحد عقب نشست تا این شاخص در کانال یک میلیون و 140 هزار واحد بایستد.

دلیل این سقوط، بی اعتمادی اهالی بازار به مسئولان است و حال که در دوران انتخابات ریاست جمهوری به سر می بریم، کاندیداهای ریاست جمهوری یکی از اولویت‌های دولت خود را حمایت از سهام داران عنوان کرده اند، اما به نظر می رسد که ساکنان بازار سرمایه نیز به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز بی‌اعتماد است.

ضمن این که حمایت‌های دولتی از جمله تزریق مابقی پول به ارزش ریالی از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار با توجه به تغییراتی که در بانک مرکزی ایجاد شده، فعلا به در بسته خورده است و هنوز خبری از اجرایی شدن مصوبات حمایتی نیست.

تداوم سقوط بازار سرمایه موجب شده است تا سهام داران به نمادهای بنیادی و با P/E کمتر، توجه ویژه‌ای داشته باشند و این نمادها را بیشتر از سایر سهام‌ها مستعد رشد می‌دانند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |