جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 9637 16:23 1393/11/06
بازگشت 70 درصد پیمانکاران ممنوع المعامله به صنعت نفت

بازگشت 70 درصد پیمانکاران ممنوع المعامله به صنعت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت 70 درصد پیمانکاران ممنوع المعامله به صنعت نفت

بازگشت 70 درصد پیمانکاران ممنوع المعامله به صنعت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی:معاون وزیر نفت با بیان این که قیمت تمام شده اجرای پروژه‌های صنعت نفت بسیار بالا و سرعت اجرا پایین است، گفت: تا زمانی که مصرف انرژی در کشور هدفمند نشود، هدفمندی یارانه ها و در اختیار قراردادن پول در اختیار مردم به عنوان یارانه ها کار بیهوده ای است

سید عماد حسینی در جمع خبرنگاران از بازگشت بیش از 70 درصد پیمانکاران ممنوع المعامله به فهرست شرکتهای صنعت نفت خبر داد و خاطرنشان کرد: برخورد سیاسی با صنعت نفت نمی تواند این صنعت را به اهداف خود برساند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت با اشاره به این که در سالهای گذشته بسیاری از پیمانکاران صنعت نفت به دلایل شخصی و سلیقه ای در فهرست ممنوع المعامله ها قرار گرفتند، اضافه کرد: در این راستا طبق دستور وزیر نفت دلایل ممنوع المعامله شدن پیمانکاران صنعت نفت بررسی شده و طبق بررسی های صورت گرفته 70 تا 80 درصد این شرکتها بار دیگر در فهرست پیمانکاران صنعت نفت قرار می گیرند.

وی با اشاره به روند اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور و توزیع پول در میان مردم به عنوان یارانه نقدی تصریح کرد: تا زمانی که مصرف انرژی در کشور هدفمند نشود، هدفمندی یارانه ها و در اختیار قراردادن پول در اختیار مردم به عنوان یارانه ها کار بیهوده ای است.

حسینی در ادامه با اشاره به بالا‌بودن زمان و پایین‌بودن سرعت اجرای پروژه‌ها در صنعت نفت و به عنوان مثال در پارس جنوبی خاطر‌ نشان کرد: همچنین کیفیت اجرای پروژه‌ها نیز از سطح انتظار پایین‌تر است و هزینه تمام شده اجرای پروژه‌ها بسیار بیشتر از افزایش نرخ ارز است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت در ادامه با اشاره به این‌که در این راستا به دلیل چند برابر شدن نرخ ارز در سال 1389 هم در سال 1392 و هم در سال جاری بخشنامه تعدیل نرخ ارز را داشتیم، تصریح کرد: در حال بومی‌سازی بخشنامه جدید هستیم .

وی همچنین به بالا‌بودن سن تجهیزات و تاسیسات صنعت نفت به دلیل عمر 107 ساله این صنعت در کشور اشاره و اظهار کرد: سن برخی از تجهیزات به 70 الی 80 سال و در برخی موارد به 100 سال می‌رسد، بنابراین سیاست‌گذاری در حوزه نگهداری و تعمیرات این تجهیزات اهمیت بسیاری دارد .

معاون وزیر نفت همچنین با بیان این که نظامنامه مدیریت دارایی فیزیکی صنعت نفت و نظامنامه مدیریت خوردگی صنعت نفت در دولت یازدهم تدوین و ابلاغ شده تصریح کرد: پس از سالها انتظار برای نخستین بار در کشور سند نظامنامه مدیریت دارایی های فیزیکی تهیه و در نیمه نخست خرداد ماه امسال به تصویب وزیر نفت رسید، این رخداد در نوع خود بی نظیر است و انتظار می رود منشأ تحولات بسیاری برای صیانت از دارایی های فیزیکی در صنعت نفت باشد.

حسینی با تاکید بر این‌که باید مراودات مهندسی و دیپلماسی مهندسی را به منظور استفاده از شیوه‌های نوین موجود در دنیا تقویت کنیم، گفت: در زمینه‌ی مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیز متاسفانه نمرات غیرقابل قبولی گرفته‌ایم که در این حوزه کار را شروع کرده‌ایم.

معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان این‌که فاقد دبیرخانه فنی و مهندسی در صنعت نفت هستیم، گفت: اقداماتی انجام شده تا دبیرخانه فنی ایجاد شود که ابتدا به معاونت مهندسی و سپس به کل صنعت نفت تعمیم داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت خوردگی در صنعت نفت به ایجاد سند راهبردی مدیریت خوردگی اشاره و خاطر‌ نشان کرد: این صنعت از نظر وزیر نفت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به این‌که توجه به مدیریت خوردگی در برخی کشور‌ها منجر به افزایش پنج درصد تولید ناخالص ملی می‌شود، این صنعت در داخل کشور تدوین شده و با توجه به این‌که بیش از 50 درصد دارایی‌های فیزیکی کشور مربوط به صنعت نفت است، ایجاد نظام مدیریت خوردگی می‌تواند تاثیر بیشتری بر افزایش درآمد ناخالص ملی نسبت به سایر کشور‌ها داشته باشد.

حسینی همچنین به ایجاد سامانه الکترونیکی کالا به منظور حمایت از تولید داخلی و شفاف‌سازی معاملات و برقراری رقابت سالم برای تولید کنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: در حال ایجاد یک فهرست بلند واحد (وندورلیست) در صنعت نفت هستیم که متاسفانه اکنون در کلیه‌ی شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت به صورت پراکنده وجود دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |