چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 137553 19:10 1400/01/23
بازگشت ایران به بازار نفت «درد‌سر» ندارد

بازگشت ایران به بازار نفت «درد‌سر» ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت ایران به بازار نفت «درد‌سر» ندارد

بازگشت ایران به بازار نفت «درد‌سر» ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

این روزها جدای از بحث توافق برجام، بازگشت نفت ایران به بازارهای نفت با وجود اتفاقات مهم و به طبع آن کاهش تقاضا جای بسی مناقشه دارد.

به گزارش جهان اقتصاد، درحال حاضر به گفته تحلیلگران، وضعیت اقتصادی کشورها مناسب نیست، همه با کسری بودجه مواجهند، اگر به ایران جا ندهند و کاهش تولید اعمال نکنند قیمت نفت این پتانسیل را دارد که حتی به 40 دلار برگردد و این قیمت پایین به نفع هیچ‌یک از صادرکنندگان نیست .

از سوی دیگر پیش‌شرط مهم اینکه ایران به توافقات برجامی برگردد، لغو تحریم فروش نفت است. اگر این موضوع حل نشود مشکلات اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد. مسلما تمام تلاش دولت شکستن تحریم‌ها و فراهم شدن امکان صادرات آزادانه نفت و بازگشت پول است. در واقع اولویت تمام بحث و جدل‌ها حل مسئله فروش نفت است تا مشکلات کشور و مردم حل شود.

نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: یک‌بار در گذشته مسئله تحریم‌ها را امتحان کردیم و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند ورود نفت ایران به بازار یک‌سال زمان می‌برد ولی درعمل نشان داده شد که ظرف 5 ماه مشتریان نفت دوباره بازگشتند اما در حال حاضر تقاضا برای نفت کم شده است و ممکن است این مسئله دردساز باشد.

وی تصریح کرد: اگر قرارداد برجام به نقطه‌ای برسد که همه موافقت خود را اعلام کنند، همانند دوره قبل ایران سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شود به بازارهای خود برمی‌گردد، البته به شرطی که تکلیف روشن و مسئله حل شود.

وی بیان کرد: دو سال است که درگیر کاهش تقاضا هستیم، اما پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول این است که ممکن است 6 درصد رشد اقتصادی جهانی داشته باشیم به این ترتیب شدیدا تقاضا برای انرژی و فرآورده‌های نفتی بیشتر می‌شود، به عبارت دیگر میزان نفتی که ایران وارد بازار می‌کند قابل مقایسه با رشد تقاضا نیست، بنابراین مشکلی وجود ندارد.

نرسی قربان در مورد قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز بیان کرد: تغییر قیمت را شاهد خواهیم بود اما نه فقط به خاطر ایران، قیمت‌ها تحت‌تاثیر مسائل مختلفی تغییر می‌کند که اصل ماجرا عرضه و تقاضا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هرحال بستگی دارد که نفت ایران با چه روش و از مسیر چه مذاکراتی وارد بازار شود. ایران سرجمع و نهایتا یک میلیون بشکه به بازار می‌فرستد، که تاثیر آن بر روند تقاضا و قیمت بستگی به این دارد که بزرگان بازار چه اقدامی داشته باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |