چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119959 18:35 1399/08/25
بازگشت ایران به بازار نفت به زیان شرکت های آمریکایی

بازگشت ایران به بازار نفت به زیان شرکت های آمریکایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت ایران به بازار نفت به زیان شرکت های آمریکایی

بازگشت ایران به بازار نفت به زیان شرکت های آمریکایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با جهان اقتصاد مطرح کرد

آمریکا تا چند سال پیش صادرکننده نفت نبود و به تازگی وارد بازار جهانی شد. برخی معتقدند خروج آمریکا از برجام برای فتح بازار نفت ایران از سوی شرکتهای آمریکایی بود و غالب سهم ایران را هم این شرکت‌ها از آن خود کردند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در سازمان اوپک، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد، اظهار کرد : منافع شرکت های آمریکایی در این است که ایران به سرعت به بازار برنگردد چرا که بخش زیادی از سهم ایران از بازار نصیب کشورهای آمریکایی شد. علاوه بر این اظهارات بایدن هم خبر از بازگشت سریع ایالات متحده به برجام نمی‌دهد.

وی افزود: بنظر نمی رسد آمریکائی ها با پیروزی بایدن بلافاصله تحریم های ایران را لغو کنند.

خطیبی گفت: درحال حاضر بازار نفت تحت تاثیر تقاضا قرار دارد به طوری که با شیوع کرونا، بازار تقاضا به شدت تضعیف شد و با رقم بی سابقه ۱۵ الی۲۰ میلیون بشکه کاهش تقاضا به دلیل بیماری کرونا مواجه بودیم و همچنین فعالیت های اقتصادی به شدت ضعیف  شد و بسیاری از کشورها در رکود قرار گرفتند و حتی رفت و آمد ها و سفرها نیز محدود شده است و این امر کاهش تقاضا را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تا مادامی که تقاضا ضعیف است و بیماری کرونا وجود دارد، مدیریت عرضه و کاهش تولید، باید ادامه پیدا کند درغیر این صورت قیمت نفت در بازار کاهش می یابد البته مدیریت عرضه در طول بیماری کرونا موفق بود، یعنی کشورهای صادرکنندگان بزرگ توانستند در این زمینه با هم توافق کنند به طوری که کاهش تولید بی سابقه ای را اعمال کردند و این مهم در حال حاضر ادامه دار است.

خطیبی عنوان کرد: اگر کشورها در بازار بیشتر از تقاضا تولید کنند، مازاد عرضه به وجود می آید و قیمت ها کاهش پیدا می کند، بنابراین یکی از ضروری ترین مسایل در بازار نفت مدیریت عرضه است، یعنی بیشتر از نیاز بازار، نفت تولید نشود و اگر این مهم اتفاق افتد، می توان نسبت به قیمت های  فعلی امیدوار بود.

وی بیان کرد: در اجلاس پیش روی اوپک، اگر اوپک پلاس توافقات خود را مبنی بر کاهش تولید نفت ادامه دهد و بیش از نیاز بازار تولید نکند، به نظر می رسد قیمت ها خیلی دچار نوسان نخواهد شد و اگر کشورها تولید بیشتر خود را ادامه دهند با قیمت های ضعیف تری مواجه خواهیم شد.

خطیبی افزود: اکنون شواهدی که دوباره بتوان بازگشت فعالیتها را شاهد باشیم، وجود ندارد بلکه محدودیت ها در حال گسترش است و بسیار از کشورها به دنبال قرنطینه هستند؛ به نظر نمی رسد شرایط اقتصادی را تا پایان امسال در شرایط نرمال داشته باشیم و کماکان تقاضا در یک سطح قراردارد و باید مدیریت عرضه اعمال شود و قیمت ها در حد۴۰ دلار نوسان خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |