جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13158 15:04 1394/03/17
بازگشت ایران به بازار سبب افت قیمتها نمی شود

بازگشت ایران به بازار سبب افت قیمتها نمی شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت ایران به بازار سبب افت قیمتها نمی شود

بازگشت ایران به بازار سبب افت قیمتها نمی شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی گفت: بازگشت دوباره ایران به بازار بعد از رفع تحریم ها سبب افت قیمت ها نمی شود، منتها ایران در نامه ایی خواستار شد کشورهایی که بازار ایران را گرفته اند تولید خود را کاهش دهند تا بازار متعادل باقی بماند.

مهدی عسلی دستاوردهای اجلاس ١٦٧ اوپک را برای جمهوری اسلامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این اجلاس نامه وزیر نفت که پیش از آن در اختیار دبیرخانه اوپک قرار گرفته بود به وزرای اوپک ابلاغ شد که حاکی از این بود که ایران بلافاصله بعد از تحریم ها به سهم خود در بازار بر می گردد.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی ادامه داد: هم اینک صادرات ایران یک میلیون بشکه در روز است که وزیر نفت اعلام کرده است، ما می توانیم بعد از رفع تحریم ها در مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه به صادرات خود اضافه کرده و ظرف مدت ٦ ماه نیز ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به صادرات نفت ایران بیافزاییم.

وی ادامه داد: در این صورت اگر کشورهایی که سهم ایران را در بازار گرفته اند تولید خود را کاهش ندهند، این امکان وجود دارد که بازگشت ایران به بازار سبب کاهش قیمت ها شود و آن کشورها ضرر کنند، زیرا صادرات ایران دوبرابر می شود و حتی اگر قیمت ها به نصف هم برسد به لحاظ مالی برای ایران ضرر محسوب نمی شود.

عسلی گفت: اما کشورهایی که صادرات فراوانی دارند و بازار ایران را گرفته اند با کاهش قیمت نفت متضرر می شوند.

مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی افزود: اساس کار اوپک همکاری همه اعضا بایکدیگر است و همه کشورها برای رسیدن به یک تصمیم باید اجماع داشته باشند اما درخواستهای ایران در این اجلاس مطرح شده و انتظار داریم اعضا در نشست آینده اوپک به آن توجه نشان دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه ای اوپک در این جلسه تثبیت شد، بنابراین باید ٨٠٠ هزار بشکه از میزان فعلی کاهش یابد تا به سقف ٣٠ میلیون بشکه برسیم که این میزان سبب تقویت قیمت ها می شود.

عسلی گفت: بیشتر شرکت های بزرگ نفتی دنیا غیر از شرکتهای آمریکایی که منع قانونی برای مذاکره با ایران داشتند، با وزیر نفت ایران دیدار داشته و برای حضور در صنعت نفت ایران بلافاصله بعد از رفع تحریم ها ابراز تمایل کردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |