جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198502 19:28 1401/08/08
بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی اعلام شد

بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی اعلام شد

بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان اصفهانی اعلام شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۳۷ روز از سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۷.۹۵ میلیارد مترمکعب بوده و شاهد کاهش ۱۲ درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم. میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان 11 درصد شده است.

 به گزارش جهان اقتصاد،چندسالی است که زاینده رود ازکمبود  آب رنج می برد و این مساله معیشت کشاورزان را نیز با مشکل مواجه کرده است به طوری که با نزدیک شدن به کشت پاییزه نگران تامین آب مورد نیاز برای محصولات کشاورزی هستند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان گفت:مدیر حوضه آبریز زاینده رود ۲۵آبان ماه را موعد بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه اعلام کرد و کشاورزان اصفهانی به وعده ایشان اعتماد کردند.

حسین وحیدا در گفت‌وگو با مهر درخصوص زمان بازگشایی و تحویل آب برای کشت بهنگام پاییزه کشاورزان اصفهان، اظهار داشت: این وعده را آقای الماسوندی مدیر حوضه آبریز زاینده رود داد که ۲۵ آبان ماه به کشاورزان شرق اصفهان برای انجام کشت پاییزه آب می‌دهند.

وی ادامه داد: مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در جلسه‌ای که مهرماه امسال در اصفهان با کشاورزان داشت درخصوص چگونگی تأمین آب با وجود کسری مخزن سد زاینده رود، توجیهاتی داشت که از جمله آن‌ها کاهش مصارف سایر بخش‌ها و برداشت‌های غیرمجاز و تأمین منبع آب بود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: ۷۴.۳ درصد آورد زاینده رود متعلق به حقابه‌داران است و حتی علمای دینی نیز در این مورد فتوا دادند که آورد طبیعی زاینده‌رود به علاوه تونل اول کوهرنگ با کسر ۳۰ میلیون مترمکعب، متعلق به حقابه داران اصفهان است زیرا در سال ۱۳۳۲ تونل اول کوهرنگ با هزینه خود حقابه داران احداث شد و دولت نقشی نداشت و از این رو آورد تونل اول کوهرنگ کامل متعلق به حقابه داران است.

وحیدا ادامه داد: سال آبی گذشته (۱۴۰۰- ۱۴۰۱) ۹۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده رود شد در حالی که ۷۵ درصد آب آن حق حقابه داران و کشاورزان بوده، اما حقابه کشاورزان داده نشد، باید این آب را تحویل دهند و هر کسی مدیریت نکرده باید پاسخگو باشد، تاوان سوءمدیریت را که کشاورزان نباید بدهند.

وی با اشاره به اینکه طبق تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو قرار بود یک مهرماه امسال، ۴۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد زاینده‌رود باشد، اضافه کرد: به دلیل کم بارشی‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۰۰ میلیون مترمکعب محقق نشد مابقی را شرکت آب منطقه‌ای باید پاسخگو باشد که چه شده؟! و اینکه آب منطقه‌ای اعلام کرده ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال زراعی گذشته به کشاورزان اصفهان آب داده، در عمل در دریچه‌های کانال‌ها در مجموع ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب تحویل کشاورزان شد.

وحیدا تصریح کرد: کشاورزان اصفهان به وعده مدیر حوضه آبریز زاینده رود اعتماد کردند و تا ۲۵ آبان نیز زمانی باقی نمانده؛ کشاورزان این چند روز را هم صبر می‌کنند. کشاورزان در حال آماده سازی زمین‌هایشان هستند و بذر تهیه کردند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه کشاورزان اصفهانی خواهان تأمین حقابه‌هایشان هستند، ابراز داشت: زمان و میزان آبی که قرار است رهاسازی شود، مشابه چند سال اخیر خواهد بود که کشاورزان حداقل گندمی بکارند زیرا منطقه نابود شده و شرق اصفهان به کانون گرد و خاک و آلایندگی تبدیل شده است.

به گزارش مهر، براساس آخرین آمارها، ذخیره سد زاینده‌رود تا روز شنبه هفتم آبان ماه ۱۳۶ میلیون مترمکعب، ورودی به آن هفت متر مکعب بر ثانیه و خروجی ۱۲ مترمکعب بر ثانیه اعلام شد.

آنطور که پیش تر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد در سال زراعی گذشته (مهر ۱۴۰۰- شهریور ۱۴۰۱) مجموع ورودی به سد زاینده‌رود حدود ۹۵۰ میلیون مترمکعب بوده که از این میزان نزدیک به ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به بخش کشاورزی شرق و غرب اصفهان اختصاص یافت.

سال آبی گذشته طی پنج نوبت ۱۰ تا ۱۲ روزه برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان آب توزیع و زاینده رود در شهر اصفهان جاری شد.

از سوی دیگر مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آغاز آزادسازی ۶۰ هکتار از اراضی دریاچه سد زاینده‌رود خبر داد.

احمدرضا صادقی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: رفع تصرف و آزادسازی حدود ۶۰ هکتار از اراضی تملیکی سد زاینده‌رود با حکم قضائی و با همکاری کلانتری شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری در روستای پهنا و آزادگان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه اراضی دریاچه سد زاینده‌رود توسط شماری از کشاورزان روستاهای مجاور تصرف شده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که ذخیره سد زاینده رود به علت کمبود آب کاهش یافته، اراضی دریاچه سد اِشغال شده و با اضافه برداشت آب، کشت آبی در این منطقه انجام می‌شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه متخلفان شناسایی شدند، افزود: تخلفات در اراضی دریاچه سد در مراجع قانونی پیگیری و روال قضائی آن طی یک سال سپری شد و در نهایت به صدور حدود ۳۰ حکم قضائی برای آزادسازی ۶۰ هکتار از اراضی تصرف شده انجامید.

صادقی با بیان اینکه این اراضی در مرز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، گفت: با سپری شدن مراحل قضائی و به رغم دشواری‌هایی که وجود داشت، این تعداد رأی قضائی صادر شد و اکنون عملیات آزاد سازی اراضی دریاچه سد زاینده رود در حال اجراست.

**تخلفات گسترده‌ای در نهر آزادگان انجام می‌شود

وی تصرف اراضی و اضافه برداشت‌ها از نهر آزادگان یکی از چالش‌های بزرگ در بالادست سد زاینده‌رود دانست و گفت: تخلفات گسترده‌ای در نهر آزادگان صورت می‌گیرد که باید مدیریت و رسیدگی شود؛ مکاتبات بسیاری از سوی آب منطقه‌ای اصفهان در این باره شده اما در استان مجاور برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز همکاری چندانی نشد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص بندهای آبخیزداری در بالادست رودخانه و سد زاینده‌رود نیز خاطرنشان کرد: نظرات مثبت و منفی بسیاری درباره این بندها وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای برای تصمیم‌گیری در خصوص آنها در حال انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی است.

**آزادسازی رودخانه دامنه- داران با همکاری اهالی روستا

مهندس صادقی همچنین به آزادسازی رودخانه معروف به دامنه- داران از سرشاخه‌های مهم رودخانه زاینده‌رود با همکاری اهالی روستاهای منطقه اشاره کرد و گفت: آزادسازی این رودخانه یکی از مهم‌ترین اقدامات یکسال اخیر همکاران ما بود و از این حیث اهمیت داشت که با فرهنگ سازی و گفتگو و بدون اخذ حکم قضائی یا تحمیل هزینه به شرکت انجام شد.

وی اضافه کرد: رفع تصرف اراضی رودخانه دامنه- داران به طول ۱۵ کیلومتر و در عرض ۲۰ متر انجام شد و بخش دوم آزادسازی رودخانه نیز امسال و از نیمه دوم آبان آغاز می‌شود.

 

 

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |