پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2780 10:44 1393/04/07
بازهم تخريب مجسمه‌هاي پايتخت

بازهم تخريب مجسمه‌هاي پايتخت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازهم تخريب مجسمه‌هاي پايتخت

بازهم تخريب مجسمه‌هاي پايتخت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شهر تهران با داشتن بيش از 700 اثر حجمي در مناطق مختلف آن، با پديده ونداليسم مواجه است و هر ازچندگاهي خبر تخريب يک اثر هنري به گوش مي رسد که به تازگي نيز قلم و انگشت مجسمه کمال الدين بهزاد شکسته است.

به گزارش مهر، افزايش آثار هنري و به خصوص مجسمه هاي شهري در سطح پايتخت، پديده ونداليسم و تخريب آثار هنري را نيز به دنبال داشته است. شهر تهران بيش از 700 اثر حجمي دارد که هر از چند گاهي خبر تخريب و آسيب ديدن و يا دزيده شدن يکي از اين آثار به گوش مي رسد.
چندي پيش بود که خبر تخريب مجسمه "مرد شمشال نواز" مقابل فرهنگسراي نياوران از سوي خبرگزاري مهر منتشر شد. اين مجسمه که به "قاله مره" از نوازندگان معروف شمشال نواز اختصاص دارد، توسط عده اي ناشناس مورد تخريب قرار گرفت؛ شمشالش شکسته و بخشي از انگشتان او نيز تخريب شد.
سال گذشته نيز مجسمه ديگري از يک هنرمند جوان تخريب شد که اين مجسمه در بزرگراه شيخ فضل الله نوري نصب شده بود و مردي را نشان مي داد که تير چراغ برق را در بغل داشت و امروز از اين اثر تنها پاهايش باقي مانده است.
به تازگي نيز مشاهده کرديم که مجسمه کمال الدين بهزاد که در گذر فرهنگ و هنر در خيابان برادران مظفر مقابل موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر نصب شده بود، از ناحيه قلم ني و بخشي از انگشتان دچار شکستگي شد.
همه اين اتفاقات را اضافه کنيد به ماجراي ناپديد شدن 12 مجسمه برنزي شهر تهران که هنوز خاطره تلخ آن از اذهان مردم پايتخت پاک نشده است.
مجسمه هايي چند تني که در اواخر سال 89، با استفاده از جرثقيل و به طور ناگهاني يک به يک ناپديد شدند و بعد از گذشت سه سال و چند ماه از آن روزها، عليرغم وعده هاي پليس و مسئولان، هنوز هيچ خبري از سارقان احتمالي اين آثار نيست و کسي نمي داند چگونه اين مجسمه هاي چند تني در عرض چند هفته از تهران ناپديد شد. 
عليرضا فاضلي سرپرست اداره حجم سازمان زيباسازي شهر تهران در گفتگوي امروز خود با خبرنگار مهر درباره تخريب اين آثار گفت: ما چاره اي نداريم،يا بايد آثار هنري را از جنس مقاوم مثل برنز بسازيم که احتمال دزديده شدن آن وجود دارد مثل همه چيزهاي ديگري که ارزش فروش دارد مثل درهاي چدني، سيم هاي برق و برنز، يا آن که بايد اين آثار را از جنس فايبرگلاس بسازيم که به لحاظ مادي ارزش فروش ندارند اما اين آثار هم با پديده ونداليسم مواجه مي شود و با تخريب اين آثار نيز به گونه ديگري روبرو هستيم.
وي افزود: ونداليسم و تخريب آثار هنري يا باجه تلفن، صندلي اتوبوس ها و ... هيچ چاره اي به جز فرهنگسازي ندارد.
او وظيفه سازمان زيباسازي را ساخت آثار هنري و نصب آنها در سطح شهر دانست و گفت: اين سازمان در شرايطي که اثري دچار فرسودگي شود و يا در طول زمان آسيب هايي به آن وارد شود، آن را مرمت مي کند و سعي دارد که از آثار هنري خود حفاظت کند تا ماندگار بمانند اما اگر با ونداليسم مواجه شويم ديگر آسيب جزئي نيست بلکه تخريب اثر هنري است و چاره اي نداريم مگر آن که با فرهنگسازي مانع گسترش آن شويم.
اين مقام مسئول در اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران تأکيد دارد که وقتي با تخريب يک اثر هنري مواجه مي شويم، يا بايد آن را دوباره بسازيم که هزينه کامل ساخت اين مجسمه را بايد متحمل شويم و يا آن که به جاي آن اثر ديگري را ساخته و نصب کنيم که اين تصميم گيري با نظر شوراي هنري سازمان خواهد بود.
فاضلي درباره اثر تخريب شده فواد نيک زاد که در آن مردي تير چراغ برقي را در آغوش گرفته است، بيان کرد: تخريب اين اثر مربوط به سال گذشته است اما با توضيحاتي که دادم هر تصميمي که درباره اين اثر در شوراي هنري گرفته شود، اجرايي خواهد شد.
او همچنين تأکيد کرد که اگر آثار تخريب شده متعلق به هنرمند برجسته اي باشد و يا آن اثر ويژگي بسيار منحصر به فردي داشته باشد، طبق نظر شوراي هنري، سازمان براي ساخت و نصب دوباره آن اقدام خواهد کرد اما اين اثر متعلق به فواد نيک زاد مربوط به آثار طرح استقبال از بهار است که عمده اين آثار به صورت موقت نصب مي شوند اما اين اثر که بسيار زيبا و ارزشمند هم بوده است، بنا به هر دليلي از سوي برخي دچار تخريب کامل شده است و براي ساخت دوباره آن بايد هزينه کنيم  و يا آن که اثر ديگري را جايگزين آن کنيم که اين موضوع بستگي به نظر شوراي هنري سازمان دارد.
فاضلي همچنين تصريح کرد: در صورت تخريب شدن آثار هنري، سازمان زيباسازي تعهدي نسبت به هنرمند ندارد که آن اثر را حتماً دوباره به او سفارش دهد اما سعي ما اين است که از آثار هنري سطح شهر حفاظت کنيم و در صورت آسيب ديدن آن ها را مرمت و بازسازي کنيم، بنابراين اگر نظر شوراي هنري اين باشد که اين اثر فواد نيک زاد دوباره ساخته شود، قطعا اين اتفاق خواهد افتاد.

سرپرست اداره حجم سازمان زيباسازي شهر تهران درباره آسيب ديدن مجسمه مرد شمشال نواز که مقابل فرهنگسراي نياوران نصب شده بود، توضيح داد: اين اثر را قرار است سازنده آن چنگيز اقبالي در ايام تعطيلات مدارس مرمت کند.
وي افزود: آقاي اقبالي معلم هستند و بايد تا زمان پايان امتحانات دانش آموزان براي مرمت اين اثر صبر کنيم.
فاضلي درباره آسيب ديدن مجسمه کمال الدين بهزاد که مقابل فرهنگستان هنر در خيابان برادران مظفر نصب شده است نيز توضيح داد: به هر حال با پديده ونداليسم حتي در گذر فرهنگ و هنر نيز مواجه مي شويم، به هر حال بايد با فرهنگسازي مانع تخريب آثار هنري شويم چرا که با وجود 700 اثر حجمي در سطح شهر تهران نمي توانيم براي تک تک آن ها نگهبان بگذاريم



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |