پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 132135 13:52 1399/11/18
بازهم تالار شیشه ای قرمز پوش شد

بازهم تالار شیشه ای قرمز پوش شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازهم تالار شیشه ای قرمز پوش شد

بازهم تالار شیشه ای قرمز پوش شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 37 هزار و 621 واحد به رقم یک میلیون و 135 هزار و 388 واحد رسید. امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 6.9 میلیارد سهام و سایر اوراق مالی در قالب 779 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 90 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس را هم به آن اضافه کنیم که امرزو بیش از 4 هزار و 605 میلیارد تومان رسید معامله‌گران امروز در بورس و فرابورس بیش از 11 هزار و 695 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نقشه معاملات بورس تهران امروز ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس به بیش از 4 میلیون و 514 هزار میلیارد تومان رسید.

این رقم در روزهای اوج بورس به نزدیک 7 میلیون میلیارد تومان هم رسیده بود. امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که نشان از ریزش شاخص‌ها دارد بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی امروز 3.2درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.6 درصد افت کرده است. شاخص آزاد شناور 2.5 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس که معاملات خرد در آن انجام می‌شود 3.7 درصد کاهش یافت.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده انجام می‌شود 2.5 درصد کاهش یافتند. روند یکساله شاخص بورس اوراق بهادار تهران نمادهای شاخص‌ساز امروز در کاهش شاخص بیشترین اثر را گذاشتند که شامل پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، گل‌گهر، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بوده‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل زرماکارون، ملی مس ایران، سایپا، فولاد مبارکه، کاشی الوند، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین و پالایش نفت اصفهان بوده‌اند. فرابورس ایران هم امروز شاهد افت شاخص بود، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 294 واحدی شاخص کل به رقم 17 هزار و 139 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 174 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 1.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 403 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 605 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، فولاد هرمزگان، سنگ آهن گهرزمین، صبا تأمین، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس،‌ به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش شامل سپیدار سیستم اسیا،‌سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، ذغال‌سنگ پروده طبس، کلر پارس، سرمایه‌گذاری پویا، لاستیک یزد و پلیمر آریا ساسول بوده‌‌‌اند.

علیرغم اینکه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد قول داده بود، دولت از بازار حمایت می‌کند، اما حمایتی دیده نشد، البته این نکته را هم گفته بود که چیزی به نام تضمین در بازار بورس وجود ندارد، اما دولت از کلیت بازار سرمایه حمایت می‌کند، با این وجود همچنان شاهد ریزش شاخص‌های مهم بورس هستیم.

کارشناسان از دلایل مهم ریزش شاخص را دخالت‌های عوامل بیرونی در بورس مانند قیمت‌گذاری محصولات فولادی و یا مباحثی مبنی بر آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو می‌دانند. همچنین علیرغم اینکه دولتمردان بارها به مردم قول داده بودند کسانی که پالایش یکم را خریده‌اند تخفیفاتی در نظر می‌گیریم تا آنها سود کنند و با زیان همراه نشوند اما ریزش شاخص بازار باعث شد، ارزش سهام 4 پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس، و تبریز که در سهام پالایش یکم حضور دارند کاهشی کنند و هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم که در روز عرضه به مردم 10 هزار تومان فروخته شد و آن روز ارزش آن واحدها بیش از 15 هزار تومان بود، امروز ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم 7 هزار و 169 تومان قیمت خورده است. یعنی خریداران سهام پالایش یکم با حدود 2 هزار و 840 تومان ضرر همراه هستند و آنها منتظر عملی شدن قول دولتی‌ها هستند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و حضور گسترده حدود 57 میلیون ایرانی در بازار سرمایه که به مدد آزاد شدن سهام عدالت و اقبال مردم به خرید سهام در سال جدید صورت گرفته بهترین فرصت برای افزایش پس‌انداز ملی و عادت به سرمایه‌گذاری در خانوارها فراهم شده، اما دولت باید نظارت بر بازار را بیشتر کند و از کلیت بازار و حضور مردم حمایت کند. کسی نگفته دولت تضمین دهد که سرمایه‌گذاران حتما سود کنند، اما نباید مدیریت بازار به گونه‌ای رها شود که اکثر سهام بنیادی بدون هیچ دلیلی مرتب در حال ریزش باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |