پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 107883 18:22 1399/05/04
بازار نفت آسیا حیاط خلوت سعودی‌ها

بازار نفت آسیا حیاط خلوت سعودی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار نفت آسیا حیاط خلوت سعودی‌ها

بازار نفت آسیا حیاط خلوت سعودی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اوپک پلاسی ها نمی‌خواهند بازار آسیا را از دست بدهند و از سویی دیگر سهم خود را به تازه‌واردهای بازار مانند شیل اویل یا برزیل و کانادا دهد واین در حالی است که بر اساس گزارش منابع خبری، میزان تقاضا برای نفت آسیا از میزان مصرف کنونی آن بیشتراست.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد؛ در همین راستا چندی پیش عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد نفت عربستان روانه بازار آسیا می‌شود و آسیا در حکم حیاط خلوت ما است که نمی‌خواهیم سهم خود را از این بازار از دست بدهیم و از آن محافظت می‌کنیم.

گفتنی است همین عامل می‌تواند روی تصمیم اوپک پلاس تأثیر بگذارد و در صورتی که شرایط اقتصادی به حالت عادی بازگردد، در صورت تمدید تولید نفت بیش از رقم کنونی، احتمال اینکه با کاهش بیش از حد قیمت رو به رو باشیم زیاد است.

این گزارش حاکی از آن است، وقتی که ویروس کرونا از تب وتاب بیفتد و شرایط اقتصادی جهان در حالت نرمال قرار بگیرد قطعا تقاضای نفت در آسیا افزایش می‌یابد و برای همین ممکن است عربستان و روسیه موافق تمدید کاهش ۹.۷ میلیون بشکه نبوده و همان رقم ۷.۷ میلیون بشکه در روز را کاهش دهند که در این صورت به گفته کارشناسان  شاهد کاهش قیمت نفت هستیم.

***تغییر سیاست نفتی عربستان بعید است

پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی پنج شنبه گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و گمانه زنی‌های زیادی را درباره نزدیک بودن پایان حکومتش و فراهم شدن زمینه برای جانشینی پسرش محمد بن سلمان، برانگیخته است.

احتمال مرگ یا برکناری این پادشاه سال‌خورده مدتها دستمایه گمانه زنی بوده است. در این بین محمد بن سلمان ۳۴ ساله سال‌هاست که حکمران واقعی این کشور شناخته می شود.

به گفته هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس"، تغییر سران  تولیدکننده بزرگ نفت بعید است تاثیر فوری در سیاست نفتی در منطقه داشته باشد و انتظار نمی رود در صورت انتقال قدرت، تغییر قابل توجهی در سیاست نفتی روی دهد و تغییر قدرت تاثیری در تعهد این کشورها به پیمان اوپک نخواهد داشت.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، قرار است توافق کاهش تولید را که از ماه مه با هدف تقویت قیمت‌های نفت به اجرا درآمده است از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به ۷.۷ میلیون بشکه در روز از ابتدای اوت تسهیل کنند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، به گفته کرافت، تغییر قدرت در عربستان سعودی معمولا با افزایش موقتی هزینه های داخلی همراه بوده است. اما دولت عربستان اخیرا در واکنش به کاهش قیمتهای نفت، هزینه ها را کاهش و مالیاتها را افزایش داده است. پرسش کلیدی این است که آیا در صورت وجود یک سناریوی جایگزین، تغییر قابل توجهی در استراتژی مذکور صورت خواهد گرفت یا خیر؟

گلناز پرتوی مهر



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |