شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 141427 18:57 1400/02/25
بازار نفت؛ پُر از انتظار، خالی از اتفاق!

بازار نفت؛ پُر از انتظار، خالی از اتفاق!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار نفت؛ پُر از انتظار، خالی از اتفاق!

بازار نفت؛ پُر از انتظار، خالی از اتفاق!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی دلایل محقق‌نشدن پیش‌بینی‌های نفتی در گفتگوی جهان اقتصاد با کارشناس حوزه انرژی

طی سال گذشته با توجه به آنکه بازار نفت با مازاد عرضه مواجه شد، اوپک عرضه خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد و این موجب شد بازار به تعادل رسیده و قیمت‌ها ثبات پیدا کنند اما با توجه به آنکه انتظارات در بازار به شدت مثبت است و واکسیناسیون در حال انجام است و از طرفی اوپک عرضه خود را به میزان قابل توجهی افزایش نداده است، این وضعیت، قیمت‌ها را صعودی کرده به طوری که به مرز ۷۰ دلار رسیده است.

جواد سلیمان پور، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد در ارتباط با آخرین تحلیل‌های بازارنفت ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای نیمه اول سال 2021مبنی بر روند افزایش تقاضا با توسعه واکسیناسیون و حذف شدن اثر ویروس کرونا وجود داشت اما اکنون این پیش‌بینی‌ها تاکنون محقق نشده است یعنی اتفاقات به‌وجود آمده در۴ ماهه ابتدای سال کمتر از پیش‌بینی‌های مذکور بوده است هر چند که واکسیناسیون در کشورهای غربی اتفاق افتاده است اما با توجه به بحران‌های پیش آمده در هند و کند بودن روند واکسیناسیون در اکثر مناطق دنیا پیش‌بینی‌ها محقق نشده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته در گزارشی جدید، پیش‌بینی‌های خود در نیمه نخست سال را کاهش داد اما این پیش‌بینی‌ها را برای نیمه دوم سال ثابت نگه داشته است یعنی پیش‌بینی می‌شود از روند فعلی تقاضای جهانی نفت که بین۹۳ تا ۹۴ میلیون بشکه برآورد می‌شود، تا پایان سال میزان تقاضا به حدود ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون بشکه افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود افزایش پیدا نکردن تقاضا، قیمت نفت افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: علت اصلی افزایش قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضای کشورهای غربی است که به دلیل واکسیناسیون انتظارات مثبتی را در بازار ایجاد کردند و همچنین عدم افزایش قابل توجه عرضه از سمت اوپک است.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: با توجه به اینکه افزایش تقاضا در نیمه دوم سال پیش‌بینی شده و اوپک نیز برنامه‌ای را برای افزایش عرضه درسال جاری هنوز اعلام نکرده است، انتظارات نسبت به قیمت مثبت و افزایشی است.

سلیمانی پور افزود: آژانس بین‌المللی انرژی طی هفته گذشته گزارشی را منتشر کرد و به طور رسمی اعلام کرد که اشباع بازار به اتمام رسیده است و اکنون روند افزایش تقاضا در بازار وجود دارد.

وی گفت: براساس گزارشی که توسط اوپک طی هفته گذشته منتشر شد، ایران به تولید بیشتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در ماه آوریل رسیده است که این یعنی جایگاه خود را از کویت  پس گرفت و چهارمین تولیدکننده نفت اوپک شناخته شد و پیش‌بینی‌ها مبنی بر این بود که ایران در ماه آوریل ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشته است که این صادرات تقریباً دو برابر میزان صادرات مدت مشابه سال گذشته آن بوده است یعنی ایران توانسته تا حدی خود را به بازار بازگرداند اما عمده این صادرات به چین بوده است.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، اوپک برای بازگشت ایران به بازار برنامه‌ریزی می‌کند هرچند که انتظارات برای افزایش عرضه نفت کشور لیبی کم است اما می‌داند اگر ایران با کشورهای غربی به توافق برسد، می‌تواند افزایش عرضه داشته باشد و صادرات خود را تا 2میلیون بشکه افزایش دهد یعنی علاوه از پانصد هزار بشکه کنونی یک و نیم میلیون بشکه نیز افزایش عرضه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مجموع این شرایط موجب می‌شود تا اوپک خیلی حساس‌تر و دقیق‌تر رفتار کند؛ با وجود اینکه ۶ میلیون افزایش عرضه تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود و پیش‌بینی‌هایی حاکی از بازگشت ایران به بازار نفت تا پایان سال وجود دارد، می‌توان گفت فضای فعلی شرایط خوبی را برای ایران ایجاد کرده است تا بتواند خود را به بازار بازگرداند؛ اوپک نیز با توجه به این قضیه و اتفاقات بازار، بسیار با ملاحظه و با دقت وقایع را پیگیری می کند تا بتواند تصمیم درستی را اتخاذ کند و افزایش عرضه را در حد استانداردی که برای قیمت‌ها مد نظر دارد، تعیین کند.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش تقاضای نفت تا پایان سال و عدم افزایش قابل توجه از سمت اوپک حتی با بازگشت ایران به بازار، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که به قیمت‌ها ضربه‌های چندانی وارد نشود و در حدود پیش‌بینی شده ۶۷ تا ۷۵ دلار با نوسان قیمت مواجه باشیم اما همچنان انتظار از بازار مثبت است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |