جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 151969 18:24 1400/06/06
بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی شده است

بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی شده است

بازار سرمایه غیرقابل پیش بینی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

درمرداد ماه شاخص کل بورس بیش از 15 درصد رشد را تجربه کرد، در ادامه این رشد بازار سرمایه اولین هفته شهریور ماه نیز 3.3 درصد تقویت شد. رشد شتابان شاخص کل بازار سرمایه اندکی برخی از سهام داران را نگران کرده است، زیرا این ترس در بین سهام داران وجود دارد که آیا شاخص کل بازار سرمایه اصلاح خواهد کرد یا خیر؟ با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

پیام الیاس کردی، تحلیل گر بازار های مالی، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به این که چند وقتی است که روند بازار سرمایه صعودی است و با گذشته زمان این روند صعودی با قدرت بیشتری در حال حرکت است، گفت: این روند صعودی موجب شده است تا مقاومت های تکنیکالی که برای شاخص کل رسم شده است توانسته است بشکند و از ان عبور کند و همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. در چنین شرایطی سهام هایی که 15 درصد یا 20 درصد و یا حتی 30 درصد رشد کرده اند، نیاز به کمی اصلاح دارند. البته نماد های شاخص ساز نسبت به سایر سهم ها که رشد بهتری داشته اند، اصلاح قیمتی در این شرایط طبیعی است.

این تحلیل گر بازار مالی با اشاره به این که یک عامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه نرخ دلار است، گفت: دلار به عنوان محرک بازار عمل می کند و با توجه به این که دلار رشد خوبی را تا چند وقت گذشته تجربه کرده است، کارشناسان امکان اصلاح دلار را زیاد می دانند، بنابراین با کاهش نرخ دلار امکان اصلاح شاخص کل بازار سرمایه نیز وجود دارد.

کردی گفت: این اصلاح بازار سرمایه اگر از نظر تکنیکالی و ذخیره سود باشد اصلاح کوچک و موقتی خواهد بود. اما اگر این اصلاح از جنس کاهش نرخ ارز باشد شاهد اصلاح طولانی مدت و عمیق تری خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: شرایط بازار سرمایه و در حقیقت شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوان پیش بینی کرد کدام صنایع توان رشد را دارند، زیرا تصمیم دولت را نسبت به صنایع مختلف را نمی دانیم، به عنوان نمونه وزرای پیش نهادی و برخی از مسئولان عنوان می کنند که مخالف قیمت گذاری دستوری هستند اما معلوم نیست که این سخن مسئولین یک شعار یا حرف است یا یک برنامه عملیالتی و همچنین بحث احداث هزار مسکن ملی اگر تحقق یابد تاثیر زیادی بر صنعت فولاد و سیمان و کاشی دارد. همچنین وزیر پیشنهادی صمت عنوان کرده است که پر رونق ترین صنعت سال های آینده مربوط به صنعت خودرو خواهد بود، اما معلوم نیست این سخن شعار است و واقعا تحقق خواهد یافت.

در پایان لازم به ذکر است، شاخص بورس تهران در معاملات اولین روز هفته با رشد ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحد معادل 1.65 درصدی به کانال یک میلیون و ۵۷۵ هزار واحدی دست یافت. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحد به کانال ۴۶۷ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. در این روز  گروه شیمیایی با حدود ۱۰ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن گروه فلزات اساسی و بانک ها به ترتیب رتبه دوم و سوم را در این خصوص به خود اختصاص دادند. در نتیجه این معاملات حدود ۱۲ میلیارد و ۳۴۱ هزار میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش حدود ۱۱۴ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال در بورس معامله شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |