جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 173276 10:47 1400/12/03
بازار سرمایه بعد از توافق چه خواهد شد؟

بازار سرمایه بعد از توافق چه خواهد شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار سرمایه بعد از توافق چه خواهد شد؟

بازار سرمایه بعد از توافق چه خواهد شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، روند این روزهای معاملات بورس تحت تاثیر نرخ دلار با نوساناتی شدید همراه شده است و سهامداران از ترس کاهش نرخ دلار، رفتارهای به شدت هیجانی از خود نشان دادند که این امر در افت و خیزهای اخیر شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است.

به دنبال ایجاد چنین نوساناتی در بازار، اکثر کارشناسان اعتقادی دارند که واکنش بازار بیشتر متاثر از نرخ نیمایی است و نرخ دلار در بازار آزاد نمی تواند تاثیر چندان شدیدی را در این بازار ایجاد کند؛ بنابراین ترس از ریزش بورس و دلار پس از حصول توافق نمی‌تواند با دلایل منطقی همراه باشد.

در میان اختلاف نظرهای موجود در خصوص قیمت دلار بعد از توافق، «احسان همتی»، کارشناس بازار سرمایه امروز روند معاملات بورس را با در نظر گرفتن نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار در بازار آزاد مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: اگرچه یکی از سناریوهای قابل تامل پس از حصول توافق برجام، کاهش نرخ ارز است و در نگاه اول این مساله می‌تواند ریسک جدیدی را بر بازار سرمایه تحمیل کند، اما با بررسی دقیق‌تر پارامتر نرخ ارز، عوامل موثر بر کاهش یا افزایش آن و همچنین نحوه همبستگی نرخ ارز و شاخص کل بازار سرمایه به نتایج متفاوتی دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: تحلیلگران بازار سرمایه عموما سودآوری و قیمت سهام شرکت‌های بورسی در سال آینده را با دلار ۲۳ تا ۲۴ هزار تومانی برآورد می‌کنند که این امر، رویکردی محتاطانه به شمار می‌رود و کاهش احتمالی نرخ ارز به این سطوح نمی‌تواند موجب کاهش برآوردهای کارشناسان بازار سرمایه در مورد ارزندگی سهام شود.

همتی به دیگر مسئله قابل توجه در تعیین مسیر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: نرخ ارزی که برای بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌های بورسی از اهمیتی ویژه برخوردار است، نرخ ارز نیمایی خواهد بود که کاملا متفاوت از نرخ ارز اسکناس در بازار آزاد است. 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به طور طبیعی با کاهش فرضی قیمت ارز در بازار آزاد و با توجه به قیمت پایین‌تر نرخ سامانه نیما، نرخ ارز نیما به مراتب کاهش کمتری را تجربه خواهد کرد.

 وی افزود: با توجه به تعیین نرخ تسعیر ٢٣ هزار تومانی برای دلار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، به طور طبیعی احتمال کاهش نرخ به سطوح پایین‌تر از نرخ ٢٣ هزار تومان بسیار بعید خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تقاضای خروج سرمایه از بورس عامل مهم دیگری است که به طور طبیعی مانع از کاهش ماندگار نرخ ارز به سطوح کمتر از ۲۳ هزار تومان می شود، گفت: با توجه به روند خروج سرمایه از بازار سهام به دلیل کاهش فرضی نرخ ارز، تقاضا برای خرید ارز افزایش می‌کند.

همتی با اشاره به اینکه رخ دادن چنین اتفاقی منجر به هدررفت منابع ارزشمند ارزی نیز خواهد شد، افزود: واکنش بازار سرمایه به اجرای برجام، رشد ۱۹ درصدی شاخص کل بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |