پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 112949 15:23 1399/07/03
بازار را برای کالاهای قاچاق و تقلبی ناامن خواهیم کرد

بازار را برای کالاهای قاچاق و تقلبی ناامن خواهیم کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار را برای کالاهای قاچاق و تقلبی ناامن خواهیم کرد

بازار را برای کالاهای قاچاق و تقلبی ناامن خواهیم کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «عباس تابش» روز پنجشنبه در سفر به ساوه و بازدید از چند واحد تولیدی شهر صنعتی کاوه، اظهار داشت: برای شناسنامه دار کردن کالاهای تولید داخل در حال رایزنی با مدیران صنایع و تولیدکنندگان هستیم تا به محصولات تولیدی آنها شناسه اصالت تولید و کد رهگیری اختصاص دهیم.

وی در مورد برخی فعالیت های سودجویان به خصوص در بازارچه های مرزی و درج لوگوی برخی برندهای معتبر روی کالهای تقلبی از قبیل لوازم خانگی و فروش آنها به عنوان محصول اصل، گفت: برای مقابله با این ترفندهای ضد تولیدات داخلی چاره ای جز شناسایی و تمایز دادن کالاهای با اصالت از انواع تقلبی و فیک نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش زیادی از محصولات و لوازم خانگی کف بازار از انواع قاچاق و تقلبی هستند و در همین راستا هفته گذشته نشست مشترکی با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا داشتیم و در آنجا اقدامات اولیه برای مبارزه با این کالاها که به تولیدات داخلی آسیب زیادی می رساند طراحی و برنامه ریزی شد. تابش اطمینان داد که بازار برای کسانی که در صدد ضربه زدن به تولیدات داخلی هستند، ناامن خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که کالاهای تقلبی و قاچاق به راحتی عرضه شود.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از راهکارهای در دستور کار برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی، عملیاتی شدن سامانه گارانتی کالا است که شهروندان با مراجعه به این سامانه در سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می توانند کالای با اصالت را از نوع تقلبی آن تشخیص دهند.

وی از مردم درخواست کرد که قبل از اقدام به خرید هر کالا، در مورد اصالت این محصول از سامانه گارانتی اطمینان یابند زیرا امکان ارائه هرگونه خدمات پس از فروش به کالاهای قاچاق و تقلبی وجود ندارد. گرانی سرسام آور تعبیر درستی نیست رئیس سازمان حمایت مصرف و تولیدکنندگان همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد گرانی اخیر برخی اقلام غذایی از قبیل مرغ، تخم مرغ، کره و نهاده های دام و طیور، اظهار کرد: در این خصوص با برخی تعابیر از قبیل «گرانی سرسام آور» موافق نیستم زیرا این اصطلاح تعریف خاص خود را دارد.

وی افزود: در برخی کالاها افزایش قیمت داریم و باید بین گرانی و گران‌فروشی تفکیک قائل شویم. به گفته این مسئول، عواملی از قبیل تغییرات نرخ ارز، افزایش هزینه های مالی، افزایش دستمزدها و کمبود عرضه سبب افزایش قیمت تمام شده کالا و در نهایت گران شدن آن می شوند. وی تاکید کرد: اگر برای هر کالا قیمت تمام شده تولید را مدنظر قرار ندهیم، به یقین رغبتی برای ادامه تولید آن از سوی کارخانه ها وجود نخواهد داشت.

وی در مورد گران‌فروشی نیز، گفت: کنترل این مسأله عمدتا وظیفه سازمان های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ادارات صمت استانها است که در این رابطه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۰ درصد در بازرسی های انجام شده از واحدهای فروش افزایش عملکرد داشته ایم.

تابش ادامه داد: این در حالیست که ما بخش زیادی از توان خود را با استقرار بازرسان مقیم در واحدهای تولیدکننده مواد مقابله با بیماری کرونا صرف می کنیم که از توان بازرسی بر بازار کاسته است. وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که روند بازرسی بر بازار مناسب است و در این زمینه، گشت های مشترک ۴۳ درصد افزایش یافته است و میزان پرونده های ارسالی سازمان حمایت به تعزیرات حکومتی رشدی معادل یک هزار و ۶۰۰ درصد داشته است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف و تولیدکنندگان گفت: مسأله اینجاست که احساس بازرسی از بازار در مردم کمرنگ شده و برای رفع این مشکل در حال پیگیری برنامه هایی از قبیل استفاده از لباس و خودروی متحدالشکل برای بازرسان هستیم که امیدواریم با قول هایی که دولت برای تامین این اقلام داده است، بتوانیم در کوتاهترین زمان نسبت به تامین لوازم مورد نیاز اقدام و احساس بازرسی را در جامعه ارتقا دهیم.

وی همچنین استفاده از سامانه های موجود برای بازرسی و نظارت بر بازار را از ابزارهای مهم تلقی کرد و در عین حال مردم را مهمترین بازوان سازمان های حمایتی و نظارتی دانست که همکاری آنها در زمینه ارائه گزارش گران‌فروشی ها از راه سامانه تلفنی ۱۲۴ بسیار موثر است.

وی با اشاره به بازدیدی که از کارخانه تولید انواع یخچال در شهر صنعتی کاوه داشت، گفت: مردم در مورد بازار فروش یخچال و برخی لوازم خانگی گلایه هایی داشتند و امروز با هدف تنظیم بازار به این واحد تولیدی آمدم. تابش گفت:‌محصولات تولیدی این واحد توان رقابت انواع مشابه اروپایی را دارد و استقبال برای خرید یخچالهای این کارخانه با برندهای دیگر نیز بسیار چشمگیر است.

وی اظهار داشت:‌ شاید خیلی از مردم که این یخچال ها را خریداری می کنند اطلاعی از این موضوع نداشته باشند که این کالاها در درون کشور و در شهر ساوه با اتکا به توان جوانان این مرز و بوم تولید می شود و در هر شیفت روزانه ۵۰۰ دستگاه تولید می شود که قرار است تا پایان سال به ۲ برابر افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال رایزنی با مدیریت این واحد تولیدی به منظور روان سازی عرضه محصولات در بازار با حداقل قیمت و در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان هستیم. وی همچنین به توان بالای کارخانه های کشور در زمینه تولید انواع پکیج و آبگرمکن ها اشاره کرد و افزود: در حال هماهنگی فرایند عرضه این محصولات در سامانه هستیم و تخصیص شناسه های کالا و رهگیری برای این محصولات نیز عملیاتی شده و از هفته آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

تابش در این سفر که معاون اقتصادی استاندار مرکزی،‌ فرماندار ساوه و جمعی از مدیران او را همراهی می کردند،‌ همچنین از یک کارخانه تولید انواع پوشک بهداشتی در شهر صنعتی کاوه بازدید کرد. شهرستان ساوه دارای بیش از ۶۰۰ کارخانه با ظرفیت بکارگیری ۴۵ هزار کارگر است و از قطب های اصلی صنعت کشور محسوب می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |