پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2002 14:31 1393/03/03
بازار دارایی فکری؛ سرآغاز نهضت اقتصاد دانش بنیان در ایران است

بازار دارایی فکری؛ سرآغاز نهضت اقتصاد دانش بنیان در ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار دارایی فکری؛ سرآغاز نهضت اقتصاد دانش بنیان در ایران است

بازار دارایی فکری؛ سرآغاز نهضت اقتصاد دانش بنیان در ایران است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ، راه اندازی بازار دارایی فکری با محوریت معامله ایده ها، ابتکارات، اختراعات و برند را راهی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و اتکا به اقتصاد غیر نفتی خواند .
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: اهمیت اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که  بر هیچ کس پوشیده نیست و در بیانات مقام معظم رهبری بارها به آن تأکید شده است و در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز به آن توجه ویژه ای داشته اند.
دکتر علی صالح آبادی افزود: اقتصاد دانش بنیان جزو آروزهای نظام است که اقتصاد کشور که اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی، تولیدات و فرآورده های نفتی است، بخشی از درآمد ها از محل اقتصاد دانش بنیان تأمین شود.
وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این مهم باید زیر ساخت های لازم فراهم شود که در این خصوص جلسات متعددی با اداره ثبت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد تا ارتباط بازار سرمایه در بحث مالکیت ها و دارایی های فکری برقرار شود.
سخنگوی سازمان بورس گفت: موضوع مهم برای تحقق این هدف تأمین منابع مالی است یعنی افرادی اختراعی دارند که باید با تأمین مالی به مرحله تولید و تجاری سازی برسند در غیر این صورت، در مرحله ایده و اختراع ثبت شده باقی می ماند بنابراین بدون تأمین مالی و سرمایه گذاری نمی تواند به مرحله بروز و ظهور برسد.
دکتر صالح آبادی با بیان اینکه از طریق اقتصاد دانش بنیان می توان این ارتباط را برقرار کرد و حتی اقتصاد را برمبنای این محل تعریف و تأمین کرد، گفت: در جامعه به دلیل وجود افراد نخبه و زبده و ظرفیت های علمی صحبت از ارتباط دانشگاه و صنعت می شود اما در عمل حلقه گمشده ای بین دانشگاه و صنعت وجود دارد به گونه ای که گاهی نخبگان و مخترعان از صنعت دور می مانند و از سوی دیگر صنعت از وجود اختراعات و مخترعان بی خبر است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد بازاری که در آن طرفین عرضه و تقاضا در یکجا به یکدیگر برسند را فرصتی مناسب برای برقراری ارتباط درست و منطقی دانشگاه و صنعت خواند و گفت: از طریق بورس ایده این فرصت فراهم می شود که دارندگان ایده و اختراعات بر اساس یک ساز و کار تعریف شده، ایده و اختراع خود را عرضه کنند یا اینکه با صاحبان صنعت برای اجرایی شدن آن مشارکت کنند.
وی گفت: انتظار نمی رود که این بازار بلافاصله بعد از شکل گیری به بازاری بزرگ تبدیل شود اما وقتی ظرفیت های آن به صاحبان صنعت و فکر معرفی شود، عرضه کننده و متقاضیان زیادی را دور هم جمع می کند و البته در ابتدای کار مشکلاتی وجود خواهد داشت که برای رفع آن نیازمند همفکری با دستگاه های ذی ربط ، اساتید و صاحبان فکر وجود دارد که این بازار به نحو احست به جامعه معرفی شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت ایجاد یک بازار متشکل برای اختراعات به موضوع برند و برندسازی اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا روی موضوع برند بسیار کار شده و اقتصادهایی بر مبنای آن اداره می شود اما بورس ایران فقط میزبان شرکت های تولیدی مانند، فولاد، مس، خودرو، سیمان، پتروشمی و پالایشگاهی و شرکت های خدماتی مانند بانک ها و بیمه و مخابرات است و هم اکنون در بازار سرمایه ایران اثری از حضور اقتصاد دانش بنیان نیست.
وی اظهار داشت: در اهمیت برند و برندسازی همین کافی است که یک شرکت غذایی مانند فست فود مک دونالد نه تنها از فروش هر همبرگر در تمام شعب خود در هر کشوری به دلیل برندش درآمد کسب می کند بلکه بابت عرضه سهام خود در بورس درآمد و تأمین مالی بسیار خوبی کسب می کنند و سهام این شرکت میلیون ها دلار ارزش دارد.
سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: در ایران نیز بنگاه هایی وجود دارند که صاحب برند هستند و می توان این برندها را مورد عرضه و تقاضا قرار داد . همین امر عاملی است که می تواند به حفظ برند و حتی کیفیت محصولات آن کمک کند و سطح تولیدات در بخشهای مختلف را در مرور زمان ارتقاء دهد و به بخش واقعی اقتصاد نیز کمک کند.
دکتر صالح آبادی همچنین به تشکل صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر اشاره کرد و گفت: تشکیل صندوق های VC امسال در دستور کار است. این صندوق ها روی تعدادی اختراع سرمایه گذاری می کنند که با به نتیجه رسیدن حتی یک اختراع، این صندوق ها درآمد خوبی را کسب می کنند.
وی افزود: صندوق های VC  در کشورهای پیشرفته وجود دارد اما فعلاً در ایران به مرحله اجرا نرسیده است اما در صورت راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر، حمایت مناسبی از اختراعات و پژوهشگران در قالب تجاری سازی انجام می گیرد.
سخنگوی سازمان بورس در پایان خاطر نشان کرد: وجود بازار دارایی فکری (بورس ایده) و صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر، نه تنها بستری برای تجاری سازی اختراعات به ثبت رسیده است بلکه با ایجاد این فرصت به جوانان زبده و خلاق انگیزش لازم برای شکل گیری اختراعات و ایده های جدید را می دهد و نوعی تشویق و بهایی است که به صاحبان فکر برای خلق نوآوری هایشان می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |