شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2202 15:31 1393/03/10
بازار دارایی فکری؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

بازار دارایی فکری؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار دارایی فکری؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

بازار دارایی فکری؛ حلقه اتصال صنعت و دانشگاه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر اسماعیل کاظمی : راه اندازی بازار دارایی فکری منوط به همکاری سه جانبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و فرابورس ایران است .
مدیر عامل فرابورس ایران، در خصوص راه اندازی بازار دارایی فکری اظهار داشت: بازار ایده، بازار مناسبی برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور است در حالی که این بازار هدف اصلی نیست و تنها ابزاری برای انگیزش دانش و فناوری کشور خواهد بود.
امیر هامونی ادامه داد: در این بازار علم و صنعت از هم مستقل نخواهند بود و در واقع علم نقش ثروت آفرینی دارد تا این تلاقی ابزاری برای اقتصاد دانش بنیان کشور باشد.
وی در خصوص ریسک های موجود در این بازار بیان داشت: سه ریسک در این بازار وجود دارد که نخستین ریسک، حقوقی است.
مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص ریسک حقوقی ابراز داشت: ریسک حقوقی با تقسیم کار صورت بین مسئولان ذی صلاح و استعلام ها هر ایده، پوشانده می شود.
وی در خصوص ریسک فنی این بازار تصریح کرد: ریسک فنی که در خصوص تحقیقات فنی اختراعات وجود داشت توسط پارک علمی و فناوری پردیس و امکان تجاری سازی اختراعات و تأییدات فنی برطرف شده است.
هامونی سومین ریسک موجود در این بازار را ریسک مالی اعلام کرده و بیان داشت: هر نوع معامله ای ریسک مالی در بر دارد که این ریسک به وسیله گزارش ها، مدارک و مستندات طرح کسب و کار شناسایی شده و تا حدی پوشانده شده است.
وی با اشاره به تمهیدات فرابورس و سازمان بورس برای مخترعان تصریح کرد: سازمان بورس و فرابورس در آخرین جلسه خود مصوب کرده اند تا پایان سال مالی 1393 تخفیف 90 درصدی برای مخترعین به منظور حق بررسی مدارک و مستندات ارائه دهند تا هم از مخترعین و هم از بازار ایده حمایت مالی صورت گیرد.
در ادامه این نشست، محمدحسن کیانی، مدیر کل مالکیت صنعتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور در خصوص این بازار اظهار داشت: وجود بازار دارایی فکری به دلیل موضوع تجاری سازی مالکیت فکری و وجود رقابت در مسائل مربوط به انحصار و فرهنگ سازی و عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه امری لازم در اقتصاد کشور تلقی می شد.
وی افزود: نیاز به زیرساخت های مناسب در این زمینه احساس شد و قانون حمایت از اختیارات و مالکیت صنعتی و عضویت ایران در کنوانسیون پاریس، زیرساخت های این بازار را تشکیل دادند.
حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به راه اندازی بازار دارایی فکری و تبعات این بازار اشاره داشت: نخستین اتفاقی که با راه اندازی بازار دارایی فکری به وقوع می پیوندد، این است که سه گواهی اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری از سرمایه تجاری به سرمایه مالی تبدیل می شوند.
وی ادامه داد: مخترعی که چندین سال با تحصیل در دانشگاه و فعالیت تحقیقی، طرحی را اختراع کرده است و سرمایه چندانی برای تحقیق و تحصیل ندارد می تواند طرح خود را به راحتی به اوراق بهادار و سرمایه مالی تبدیل کند.
صابری در این زمینه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که با راه اندازی این بازار ایجاد می شود، ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه خواهد بود که خوشبختانه این بازار مسیری را برای این مهم به وجود آورده تا تحقیقات و تولیدات علمی دانشگاهیان به سمت مشکلات صنعت سوق داده شده و این مشکلات را به تدریج برطرف کند.
وی با بیان نکته دیگری در این خصوص گفت: این اوراق و گواهی اختراع مثل اوراق مالی دیگر نیست که با فروش و عرضه آن ارتباط بین خریدار و فروشنده قطع شود بلکه حتما باید صاحب دانش تا زمان پیاده سازی اختراع در فضای تولید، در کنار سرمایه گذار بماند .
وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این بازار، کارگزاران حرفه ای بازار دارایی فکری نیز ایجاد شوند و همانطور که بازار مالی، دارای کارگزارانی تخصصی است، این بازار نیز از نعمت کارگزاران حرفه ای برخوردار شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |