شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3034 13:19 1393/04/15
بازار ارز برای سرمایه گذاران زیان ده شد

بازار ارز برای سرمایه گذاران زیان ده شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازار ارز برای سرمایه گذاران زیان ده شد

بازار ارز برای سرمایه گذاران زیان ده شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : هرچند بازار ارز طی هفته های گذشته با نوسانات متعددی مواجه بود اما این تغییرات در بیشتر روزها روندی نزولی داشته به طوری که سرمایه گذاران این بازار را با زیان مواجه کرده است

تداوم روند معاملات بازار ارز در هفته های گذشته کاهشی بود به نحوی که نرخ هر دلار آمریکا در روز هفتم تیرماه (یک هفته گذشته) معادل 3165 تومان بود اما این رقم در پایان معاملات روز گذشته (14 تیرماه) با 65 تومان افت به 3100 تومان کاهش یافت.
برهمین اساس سرمایه گذاران بازار ارز تنها در مدت یک هفته 65 تومان برای هر دلار آمریکا با ضرر مواجه شدند.
براساس این معادله اگر یک سرمایه گذار 10 میلیون تومان در بازار ارز سرمایه گذاری کرده بود طی یک هفته گذشته 650 هزار تومان از ارزش سرمایه اش کاسته شده است.
اما دلار روز گذشته (شنبه)اولین روز کاری خود را با کاهش قیمت نسبت به انتهای هفته گذشته شروع کرد به نحوی که نرخ دلار در ابتدای روز گذشته 3 هزار و 130 تومان در تابلوها درج شد، اما این قیمت پایدار نبود و پس از چند ساعت حدود 15 تومان از قیمت آن کاسته شد.
این افت قیمت باعث شد صرافان راسته بازار در ابتدای هفته حرکت دلار را با کاهش قیمت آغاز کنند و این روند، نرخ دلار را تا سطح حمایتی 3 هزار و 100 تومان کاهش دهند.
کارشناسان و فعالان این بازار تقویت ریال و بی رونقی بازار ارز را از دلایل افت قیمت ها در بازار ارز می دانند و ادامه این روند را برای ماه های آتی دور از تصور نمی دانند.
البته با آغاز ماه مبارک رمضان از هفته گذشته میزان تقاضا با افت بیشتری روبرو شد اما در کنار دور جدید مذاکرات از 11 تیرماه واکنش های بازار تشدید شده است.
هرچند ناگفته نماند که بازار ارز در هفته گذشته با کاهش هایی مواجه شده بود اما در روزهایی نیز با افزایش قیمت همراه شد به نحوی دلار تلاش کرد در روزهایی سطح حمایتی خود را ادامه دهد.
تحلیلگران بازار ارز 4 عامل را دلیل کاهش نرخ دلار در بازار می دانند و معتقدند: در شرایط کنونی و تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات، متقاضیان واقعی ارز برای واردات، تا حدممکن تقاضای خود را به تعویق می اندازند تا در اثر گشایش صورت گرفته، با قیمت پایین تر امکان خرید ارز فراهم شود که البته نشانه های این امر، کاهش شدید حواله های ارزی در صرافی ها است.
همچنین این کارشناسان می گویند: تقاضای سفته بازی، از ورود به بازار و خرید جدید خودداری می کند و حتی نسبت به خروج از بازار و فروش ارز موجود خود اقدام می کند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند.
به اعتقاد آنها، خودداری صادرکنندگان غیر نفتی از فروش تمام ارز صادراتی برخلاف گذشته و افزایش عرضه ارز در بازار به دلیل آزاد سازی برخی از منابع توان دولت و بانک مرکزی از دیگر دلایل افت قیمت ارز در بازار است.
براساس گزارش ایرنا، به عقیده این کارشناسان، نوسانات قیمت دلار در ادامه مذاکرات نیز در یک سطح مشخص صورت می پذیرد؛ بنابراین به نظر می رسد نگاه بازار به مذاکرات، در روزهای آینده هم در صدر مهم ترین عوامل تاثیرگذار قرار خواهد داشت و در صورت انتشار اخبار مثبت از این مذاکرات قیمت ها با سقوط بیشتری مواجه خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |