پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 52895 11:31 1395/11/11
باروری ابرها تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد

باروری ابرها تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
باروری ابرها تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد

باروری ابرها تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: فرید گلکار با بیان اینکه باروری ابرها در ۴ منطقه کشور کلید خورد، افزود:‌ تا کنون این پروژه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایران مرکزی شامل فارس، یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری اجرایی شده است. همچنین باروری ابرها برای نخستین بار در کرمانشاه کلید خورد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس درخواست اجرای پروژه باروری ابرها در استان خراسان جنوبی را دارند که در صورت امکان آن را نیز عملیاتی خواهیم کرد.

گلکار با بیان اینکه از نیمه آبان‌ماه امسال ۱۸سورتی پرواز در مناطق یزد، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و اصفهان داشتیم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا نیمه اردیبهشت‌ماه ۴ تا ۵ سامانه بارشی وارد کشور شود که در این صورت باروری ابرها را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته هیچ پروژه باروری‌ ابرها در کشور به علت کمبود اعتبارات اجرایی نشد، تاکید کرد: نتایج باروری ابرها و میزان بارش ایجاد شده زمان‌بر است که در یک شیوه نتایج دو سال پس از اجرای پروژه مشخص می‌شود اما این روش در دنیا مردود است. در روش دیگر که در کشور بومی سازی شده و برای نخستین بار در کشورهای منطقه انجام می‌شود، سامانه‌ای را طراحی کردیم که نتایج به صورت روزانه و ماهیانه ارزیابی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات باروری ابرها با بیان اینکه مهم‌‌ترین هدف باروری ابرها در کشور افزایش میزان بارش‌های جوی است، عنوان کرد: در سایر کشورها این پروژه با هدف مبارزه با تگرگ و یا ایجاد تاخیر در بارش آن اجرایی می‌شود. در کشورهایی همانند آلمان با باروری ابرها دانه‌های تگرگ را ریزتر کرده و تبدیل به باران می‌کنند.

گلکار بیان کرد: اکنون هیچ کدام از کشورهای منطقه جر ایران تیمی مستقل برای انجام باروری ابرها ندارند و برای اجرای این پروژه از کشورهای آمریکا و چین کمک می‌گیرند. البته پیش از جنگ روسیه این کشور هم اقدامات مشابه ایران را انجام می‌‌داد اما پس از شروع جنگ، عملیات این پروژه متوقف شد.

وی ابراز کرد: در کشورهای همسایه که باروری ابرها را اجرا می‌کنند، می‌توان به امارات اشاره کرد که در سال گذشته بارها این پروژه را عملیاتی کرد. کشورهایی نظیر عمان و عربستان نیز به دنبال اجرای این پروژه هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |