جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 6212 16:08 1393/08/04
بابک کوهستانی :  وضعیت ارکسترهای موسیقی رو به وخامت است  صدا و سیما با موسیقی مشکل فقهی دارد

بابک کوهستانی : وضعیت ارکسترهای موسیقی رو به وخامت است صدا و سیما با موسیقی مشکل فقهی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بابک کوهستانی :  وضعیت ارکسترهای موسیقی رو به وخامت است  صدا و سیما با موسیقی مشکل فقهی دارد

بابک کوهستانی : وضعیت ارکسترهای موسیقی رو به وخامت است صدا و سیما با موسیقی مشکل فقهی دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

   بابک کوهستانی مدرس ویلون و ویولا و همچنین نوازنده ویولا در کوارتت زهی اروند است که در نیمه اول سال ۹۳پروژه‌ای به نام «موتسارت» در شهر را آغاز کرد که اساس این پروژه اجرای رایگان آثاری از موتسارت در مکان‌های عمومی جهت ترویج موسیقیی کلاسیک بود

بابک کوهستانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت فعلی این پروژه اعلام کرد: انگیزه ادامه دادن این پروژه وجود دارد اما با توجه به نزدیکی ماه محرم و برنامه‌های آینده گروه زمان دقیقی برای ادامه این برنامه نمی‌توانم بگویم.

وی در مورد این طرح و تاثیر آن بر ترویج موسیقی کلاسیک بیان کرد: چنین کاری با یک گروه و سری شش تایی اجرا که شاید کمتر از هزار نفر مخاطب داشته باشد، تأثیر به خصوصی بر موسیقی نخواهد داشت اما اگر هر موزیسین خود را ملزم به انجام این کار بداند درصورت حمایت مطبوعات و رسانه‌ها می‌توان به نتایج مثبتی رسید.

این نوازنده ادامه داد: من به مفید بودن این کار ایمان دارم و به شخصه برایم از اجراهای کنسرت هال جذاب‌تر است چرا که می‌بینم رهگذر‌ها با موسیقی آشنا می‌شوند. درواقع اصلیترین هدف این پروژه همین بود که مردم عادی با موسیقی کلاسیک آشنا شوند.

وی با بیان اینکه برای من ایده‌آل‌ترین شکل اجرای موسیقی، همین فرم اجرای بدون تشریفات با مخاطب است گفت: در اجراهای کنسرت هال دوستان ما به دلیل اردوند بودن و یا موزیسین‌ها و علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک جهت نقد اجرا‌هایمان می‌آیند اما در اجرا‌های موتسارت در شهر می‌دیدیم که مردم صرفا برای شنیدن موسیقی آمده‌اند و این تجربه بسیار شیرینی بود. اما واقعیت این است که به دلیل مشکلاتی که ابتدای صحبتم گفته شد این پروژه بازخورد خوبی نداشت و تکثیر نشد.

کوهستانی در رابطه با اینکه که چرا موسیقی کلاسیک در ایران نا‌شناس و کم طرفدار است اظهار داشت: می‌دانیم در تمام دنیا موسیقی کلاسیک کم طرفدار‌ترین سبک موسیقی است و بر اساس آمار گیری‌ها مخاطبین آن اکثرا بالای چهل سال سن دارند که این نشان دهنده آن است که نسل جدید علاقه‌ای به این ژ‌انر موسیقی نشان نمی‌دهند. اما یک مسئله در این میان متفاوت است و آن هم این است که اگر جوانی در اروپا یک کنسرت راک را به کنسرت موسیقی کلاسیک ترجیح می‌دهد به دلیل علاقه او به سبک راک است و مطمئنا موسیقی کلاسیک به او ارائه شده اما در ایران موسیقی کلاسیک کاملا نا‌شناس است.

وی افزود: چقدر موسیقی کلاسیک از تلویزیون و رادیو پخش می‌شود؟ آیا در مدارس برای داش آموزان موسیقی کلاسیک پخش می‌شود؟ موسیقی کلاسیک به خودی خود سنگین و فلسفی است و حالا ما هم هیچ آشنایی به مردم نمی‌دهیم در نتیجه انتظاری نمی‌توان داشت که این موسیقی مخاطبین زیادی را در بر گیرد. ما قصد نداریم بگوییم که همه مرم باید موسیقی کلاسیک گوش بدهند اما حق همه است که این موسیقی را بشناسند و چه بسا کسانی باشند که از علاقه مندان به این سبک هستند اما این موسیقی به آن‌ها ارائه نشده است.

کوهستانی درمورد نقش صدا و سیما درباب ترویج موسیقی گفت: صدا و سیما با موسیقی مشکل فقهی دارد و تا وقتی این مشکل حل نشود هیچ کاری نمی‌توان انجام داد. برای ترویج موسیقی نیاز است که ساز نشان بدهیم اما متاسفانه صدا و سیما زیر بار این قضیه نمی‌رود و در نتیجه شرایط تغییری نخواهد کرد. نکته‌ای که برای من بسیار جذاب است، عزم صدا و سیما برای ارائه موسیقی مبتذل و بی‌کیفیت است. کاش یک سنجش کیفی در صدا و سیما وجود داشت تا هر خواننده و آهنگسازی اجازه ارائه آثارش را در رسانه ملی نمی‌داشت. وقتی یک گروه حرفه‌ای و قدیمی موسیقی بی‌کلام، با هزاران مشکل برای پخش آثارش رو به رو است چگونه ممکن است در یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه آموزش هر شب تعدادی خواننده نا‌شناس معرفی شود که موسیقی مبتذل ارائه می‌کنند!؟

کوهستانی با اشاره به اینکه وضعیت ارکسترهای موسیقی در کشور، رو به وخامت است، اظهارداشت: متاسفانه شرایط بد‌تر شده است. پروسه اخذ مجوز برای کنسرت‌ها بسیار پیچیده‌تر و فرساینده‌تر شده است و دولت هم هیچ گونه حمایتی در قبال گروه‌ها و ارکستر‌ها ندارد. موسیقی کلاسیک در تمام دنیا یک موسیقی کاملا جدیست که نیاز به حمایت صد درصدی دولت دارد اما متاسفانه نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق پروسه مجوز، شرایط سخت‌تر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه گروه‌ها در ایران دغدغه مالی و جذب مخاطب دارند گفت: در این شرایط هزینه اجاره سالن‌ها هم به طرز عجیبی بیشتر شده و متاسفانه مسئولین سالن‌ها بدون اینکه سطحی را در نظر بگیرند برای درآمدزایی، سالن‌ها را در اختیار گروه‌های بسیار ضعیف وکارگروه‌های دانش آموزی قرار می‌دهند؛ در نتیجه گروه‌هایی که به صورت حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر به اجرای موسیقی می‌پردازند، یا دسترسی به سالن نخواهند داشت و یا در زمان‌های نامناسب این سالن‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |