جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 59209 18:18 1396/02/12
ایران وارد رقابت جهانی خودروسازی شد

ایران وارد رقابت جهانی خودروسازی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران وارد رقابت جهانی خودروسازی شد

ایران وارد رقابت جهانی خودروسازی شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نخستین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه به مرحله تولید رسید

انعقاد قرارداد میان ۵ نهاد ایرانی و ۵ شرکت معتبر جهانی در حوزه طراحی و تولید خودرو

گروه تولید-تولید انبوه دو خودرو دناپِلاس ایران خودرو و پژو۲۰۰۸ شرکت ایکاپ با حضور رئیس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد. پژو۲۰۰۸ نیز نخستین محصول "ایکاپ"، شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه است که در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همکاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید. این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپائی در ایران شد. سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش و تکنولوژی و صادرات ۳۰درصد محصولات تولید این شرکت از الزامات این قرارداد به شمار می آید. رییس جمهور کشورمان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این برای اولین بار است که ایران در صنعت خودرو وارد رقابت جهانی می‌شود. یعنی ۳۰ درصد خودروهایی که در اینجا تولید و مونتاژ نهایی می‌شوند به دنیا صادر خواهند شد و خودرویی که امروز در اختیار ایرانیان ما قرار می‌گیرد خودرویی است که یک ماه و نیم قبل در فرانسه به بازار آمده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع خبرنگاران گفت: ۲اساس پیشرفت کشور ما در سایه تولید است، حتی مسأله اشتغال در سایه تولید می‌باشد. استقلال اقتصادی،‌خوداتکایی و خودکفایی در سایه تولید ملی ما خواهد بود. وی ادامه داد: امروز در اینجا دو خط تولید خودرو رسماً افتتاح و شروع به بهره‌برداری می‌کند،‌ یکی دناپلاس بود که قطعات آن ۱۰۰ درصد ایرانی است و دیگری خودرو پژو ۲۰۰۸ است که به صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری ۵۰-۵۰ میان ایران و فرانسه تولید می‌شود.

امروز چرخ صنعت و سانتریفیوژ با هم می‌چرخد

رییس‌جمهوری همچنین در این مراسم گفت: بازگشت کارگران قطعه ساز به کارخانه ها نماد این است که هم چرخ صنعت و هم مدرنترین سانتریفیوژ جهان می‌چرخد. روحانی با بیان اینکه به هر سالن ایران خودرو که می‌رفتم یاد سنگرهای دفاع مقدس افتادم، اظهار داشت: در سنگرها آدم احساس غرور می‌کرد. افراد برای عزت و استقلال کشور و ملت خود می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و دل ملت را شادمان و دشمن را مایوس می‌کنند. او با تاکید براینکه کارگران، مهندسان و مدیران ما تلاش کردند تا به فشار دیگران و توطئه دیگران نه بگویند، تصریح کرد: ما به تولید داخلی نه نمی‌گوییم. اگر کسی به تولید و خودرو داخلی نه بگوید کار درستی نیست. ما باید به بیگانگان نه بگوییم و به کسانی که برای تولید داخلی تلاش می‌کنند آری بگوییم. رییس جمهور با بیان اینکه ایران در صنعت خودرو باید هم پا با دنیا باشیم، خاطرنشان کرد: باید از فضاها و فرصت‌ها استفاده کنیم. اگر سرمایه و تکنولوژی در بیرون است و مایل است به داخل بیاید و ما از آن استفاده نکنیم، این فرصت را از دست داده‌ایم. اگر بازاری وجود دارد که مایل به استفاده از کالاهای ماست و ما بهره‌مند نشویم، از این فرصت استفاده نکرده‌ایم. ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. او یادآور شد: اینجا توصیح داده شد قطعه‌سازان در گذشته فقط از شنبه تا دوشنبه کار می کردند و این یعنی بازاری نبود. اینکه قطعه‌ساز ما امروز هر روز کار می کند این یعنی چرخ تولید ما چرخیده است و این همان شعار سال ۹۲ برای چرخش اقتصاد همزمان با چرخیدن سانتریفیوزها بود. او با اشاره به سفر خود به پاریس و توافقات ایران و فرانسه در آن سفر بیان کرد: شما حتما بیاد دارید برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها در سفر به فرانسه گفتند که این توافقات کاغذی است و عملی نمی‌شود. آیا حرف دروغ، پررو و درشت را باید بلند بگویند؟ ماشین پژو ۲۰۰۸ که از الان تولید می‌شود کاغذی بود یا واقعی؟ اگر این خودرو تا چند ماه دیگر وارد بازار صادرات شود، کاغذی است؟ رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما به مردم دروغ نگفته و نخواهیم گفت، یادآور شد: اساس کار ما شفافیت و صداقت است و اگر اشتباه کنیم عذرخواهی می‌کنیم. زبان ما برای عذرخواهی و بیان واقعیت‌ها دچار لکنت نمی‌شود.

انعقاد قرار داد و تفاهم نامه هزار میلیارد تومانی طراحی خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در این مراسم از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه کنسرسیوم میان ۵ نهاد ایرانی و ۵ شرکت بزرگ و معتبر جهانی در حوزه طراحی و تولید خودرو به ارزش هزار میلیارد تومان در هفته آینده خبر داد و گفت:‌ با اجرای این قرارداد طراحی دو پلتفرم و عرضه ۲۳ محصول در ۱۰ سال آینده اجرایی خواهد شد. هاشم یکه زارع در مراسم آغاز تولید انبوه دناپِلاس و پژو۲۰۰۸ که با حضور رییس جمهور برگزار شد، گفت: در این کنسرسیوم قطعه سازان ایرانی از همان ابتدا در فرآیند طراحی و تولید حضور خواهند داشت و تولید محصولات جدید بر اساس این قرارداد، به مرور زمان تا ۷۰ درصد داخلی سازی صورت خواهد گرفت. وی تولید اولین محصول این قرارداد را ۲ سال و نیم آینده اعلام کرد و گفت: علاوه بر تولید خودروی هیبریدی و برقی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر،  ۵۰ درصد از تولیدات صادر خواهد شد. یکه زارع به استفاده از توان و نیروی نخبگان دانش آموخته تاکید کرد و گفت: با اجرای این قرارداد دانش و فن آوری طراحی و تولید خودرو به صورت کامل به کشور منتقل و بومی سازی خواهد شد. وی تصریح کرد: در شهر همیشه بیدار ایران خودرو چرخ زندگی بیش از ۶۰ هزار صنعتگر  وصد هزار نفر شاغل در صنایع قطعه سازی مرتبط با ایران خودرومی چرخد. همچنین۸۰۰ قطعه ساز در سراسر کشور ساز و کار تولید روزانه دو هزار و ۵۰۰ خودرو را فراهم می کنند و۸۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش در سراسر ایران  نیز حامی و پذیرای مشتریان هستند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |