چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14237 15:48 1394/04/29
ایران متعهد به تامین امنیت انرژی جهان است

ایران متعهد به تامین امنیت انرژی جهان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران متعهد به تامین امنیت انرژی جهان است

ایران متعهد به تامین امنیت انرژی جهان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

زنگنه از رونمایی قراردادهای جدید نفتی در شهریور خبر داد

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

وزیر نفت از رونمایی قراردادهای جدید نفتی در شهریورماه خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت تولید نفت به 4.7 میلیون بشکه و تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب طی سه سال آینده خواهد رسید.

بیژن زنگنه پس از دیدار با همتای آلمانی خود در جلسه مشترک اتاق بازرگانی ایران با هیات عالی رتبه بخش خصوصی و دولتی آلمان با بیان اینکه ایران درسابقه روابط بین دو کشور هیچ تخاصمی وجود نداشته است، ابراز امیدواری کرد که این سفر شروعی دوباره برای برقراری روابط دو کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ما آلمان همیشه یک شریک قابل اتکا و اعتماد بوده است، تصریح کرد: ایران همواره نقش موثری در تامین امنیت انرژی جهان داشته است چرا که نخستین ذخایر گازی و چهارمین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد که در مجموع باعث شده که ایران در رتبه نخست ذخایر هیدروکربنی در دنیا قرار دهد.

زنگنه با بیان اینکه خودمان را متعهد به تامین امنیت انرژی جهان می‌دانیم و این از محرک‌های اقتصادی ایران خواهد بود، افزود: طی کمتر از سه سال تولید بیش از هزار میلیون متر مکعب گاز و تولید 4.7 میلیون بشکه نفت در کشور محقق خواهد شد.

وزیر نفت به رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران با نام IPC در سپتامبر (شهریور ماه) اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم شرکت‌های آلمانی پس از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در پروژه‌های صنعت نفت حضور پیدا کنند.

وی سرمایه‌گذاری در بخش‌های پتروشیمی، پالایش، ذخیره‌سازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه انرژی‌های نو و ... را از جمله طرح‌هایی عنوان کرد که زمینه مشارکت با شرکت‌های آلمانی در آن فراهم است.

زنگنه با اشاره به اینکه آموزش نیروهای فنی، مدیریتی و مهندسی از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و آژانس است، خاطرنشان کرد: نه تنها برای شرکت‌های بزرگ آلمانی بلکه برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط برای انجام برخی پروژه‌ها در کشور حساب باز کرده‌ایم.

وزیر نفت گفت:‌ در زمینه پیمانکار‌ی و قراردادهای EPC به مصلحت شرکت‌های آلمانی است که در ایران شرکت خود را ثبت کرده و در کنار شرکت‌های ایرانی حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های آلمانی در زمینه ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات فقط به بازار ایران توجه نکنند، خاطرنشان کرد:‌ این شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت 300 میلیون نفری برای پوشش تمام منطقه استفاده کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه روابط اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی بین ایران و آلمان پس از توافق ایران با گروه 1+5 نشانگر روابط خوب دو کشور در گذشته است، گفت: در سال گذشته ظرفیت تولید گاز در کشور 120 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد که اگرچه افزایش تولید این میزان گاز از بخش خشکی و دریا توسط شرکت‌های ایرانی کار سختی بود اما به خوبی انجام شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران دارای نیروهای تحصیلکرده ارزشمند است که می‌توانند از سوی شرکت‌های آلمانی مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: لازمه ارتباط دو کشور، حل مسائل بانکی و بیمه‌ای است و امیدواریم این موضوع هر چه سریعتر حل شود تا بلافاصله همکاری شرکت‌ها پس از حل این موضوع تسهیل شود.

وی به پیشنهاد برگزاری اجلاس مشترک ایران و آلمان پس از 14 سال اشاره و خاطرنشان کرد: این اجلاس اواخر تابستان و یا اوایل پاییز برگزار خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه در بخش بالادستی نفت و گاز فعالیت‌ها در ایران توسط دولت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا مانند ایران خوراک پتروشیمی ارزان نیست که این زمینه مناسبی برای حضور شرکت‌های خارجی خواهد بود.

زنگنه: دغدغه‌ای برای صادرات نفت نداریم

وزیر نفت همچنین در حاشیه جلسه هیات بازرگانی ایران و آلمان با تاکید بر اینکه سد تحریم‌ها در حال فرو ریختن است، به زمینه حضور در صنعت پتروشیمی برای شرکت‌های آلمانی اشاره و خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای برای صادرات نفت نداریم.

بیژن زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جریان این دیدار درباره صادرات نفت به آلمان نیز مذاکراتی انجام شده است؟ گفت: ما هیچگاه صادرات مستقیم نفت به کشور نداشته‌ایم بلکه این امر از طریق واسطه انجام می‌شده است. ضمن اینکه دغدغه‌ای برای صادرات نفت نداریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اولین کاری که قرار است بین دو کشور انجام شود در چه زمینه‌ای خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: در زمینه عملیاتی بعد از مذاکرات بین شرکت‌ها آغاز همکاری‌ها منوط به حل شدن مسائل بانکی، بیمه‌ای و صادراتی آلمان خواهد بود به گونه‌ای که فعالیت شرکت‌هایش را پوشش دهد.

زنگنه درباره زمان برگزاری پنجمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان که در جریان دیدار امروز از سوی وزرای نفت و انرژی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت، گفت: تا پایان تابستان و یا اوایل پاییز پنجمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی پس از چهارده سال برگزار خواهد شد.

وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه در حاشیه سفر هیات آلمانی به ایران تفاهمنامه‌ای امضا نخواهد شد، گفت: گفت: شرکت‌های آلمانی علاقه‌مند به حضور در بخش‌های پتروشیمی بوده‌اند که طی سال‌های اخیر آن را از دست داده‌اند و تلاش می‌کنند تا دوباره این بازار را به دست آورند.

وی درباره اینکه ظاهرا از حضور هیات‌ آلمانی در کشور بسیار خشنود هستید، گفت: این چیزها غیرمنتظره نیست و پس از توافق شرکت‌های اروپایی به ایران می‌آیند و آمادگی حضور آنها را داشته‌ایم و امیدواریم با تدبیر و حوصله این مذاکرات پیش برود.

زنگنه درباره امیدواری دادن به مردم پس از توافق ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: دوران جدیدی در اقتصادی آغاز شده اما این بدان معنا نیست که از فردا زندگی مردم 180 درجه متحول شود. لازم است برای این موضوع که بنای آن با توافق 1+5 گذاشته شده تلاش‌هایی صورت گیرد تا رشد اقتصادی هشت درصد حاصل شود.

وزیر نفت درباره تقاضای برخی کشورهای اروپایی برای حضور در ایران اظهار کرد: شرکت‌های معتبر زیادی به ایران خواهند آمد که البته هیات آلمانی یک هیات کشوری و در سطح سیاسی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |