جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 133049 19:03 1399/11/25
ایران در صدر جایگاه نخست اکتشاف نفت دنیا

ایران در صدر جایگاه نخست اکتشاف نفت دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران در صدر جایگاه نخست اکتشاف نفت دنیا

ایران در صدر جایگاه نخست اکتشاف نفت دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حجم اکتشافات انجام شده طی 2سال گذشته باعث شده شرکت ملی نفت ایران بتواند با کشف در مجموع 4.973 میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست اکتشاف را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا در سال 2019 از آن خود کند.

به گزارش جهان اقتصاد، شرکت ملی نفت ایران در مسیر تحقق برنامه‌های اکتشافی خود به عنوان پله نخست فعالیت‌های صنعت نفت کشورمان در حوزه بالادستی به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است و در نتیجه آن توانسته است به بیش از 130 درصد از تعهدات اکتشاف نفت و 170 درصد از تعهدات اکتشاف گاز، در نیمه نخست برنامه پنجساله اکتشاف دست یابد.

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران موفق شده است از زمستان سال ۱۳۹۷ تاکنون، سه اکتشاف را در کارنامه خود ثبت کند. این اکتشافات که با کشف میدان نفتی مینو در جزیره مینو در جوار شهر آبادان آغاز شد، در نهایت در تابستان سال گذشته به کشف میدان گازی ارم انجامید.

میدان گازی ارم در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد و از ذخایری معادل ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب (معادل یک فاز پارس جنوبی) گاز درجا برخوردار است و بهره برداری از آن می‌تواند ۴۰ میلیارد دلار درآمد عاید کشورمان کند.

کشف مخزن بزرگ نفتی "نام آوران" در آبان ماه گذشته نیز که از حجمی معادل ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا، برخوردار است و دومین مخزن بزرگ کشف ‌شده در ایران به شمار می رود، دستاورد دیگری است که درکارنامه اکتشافی شرکت ملی نفت ایران ثبت شده است.

حجم اکتشافات انجام شده طی 2 سال گذشته در شرکت ملی نفت ایران باعث شده تا این شرکت بتواند با کشف در مجموع 4.973 میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست اکتشاف را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا در سال 2019 از آن خود کند؛ افتخاری که در تاریخ صنعت نفت ایران ماندگار خواهد بود.

شرکت ملی نفت ایران در مسیر تحقق راهبردهای مربوط به توسعه فناوری در بخش بالادستی، افزایش میزان ذخایر کشف و ثابت شده نفت و گاز کشور، حفظ و تقویت جایگاه واقعی صنعت نفت کشور در میان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و همچنین افزایش رقابت‌پذیری در سطح بین‌الملل مبتنی بر توسعه فناوری و بکارگیری فناوری‌های روز و مجهز شده جهانی، اقدامات شاخص دیگری نیز ذیل فعالیت مدیریت پژوهش و فناوری این شرکت انجام داده است که بر اساس استفاده حداکثری از توان علمی کشور در قالب مراکز دانشگاهی تحقیقاتی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان استوار بوده است.

با توجه به اینکه حوزه‌های اکتشاف و علوم زمین جزء اولین حلقه زنجیره ارزش بالادستی صنعت نفت است و همچنین پیرو پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز و دستور اکید وزیر نفت، پیشنهاد انعقاد قرارداد‌های پژوهشی در حوزه‌های فناوری‌های اکتشافی مورد نیاز و معرفی دانشگاه‌های منتخب برای انعقاد قراردادهای اکتشافی مطرح شد. بر همین اساس، پنج قرارداد اکتشافی با دانشگاه ها و مراکز علمی از اسفندماه 1396 منعقد و مقرر شد تا طی یک برنامه 10 ساله به سرانجام برسد. این قراردادها در حوزه فعالیت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اجرایی می شود.

هدف از اجرای این قراردادها، ایجاد مراکز تخصصی اکتشافی بوده که جهت ارایه خدمات به شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و امکان ورود و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی در سطح کشورهای منطقه و نفت‌خیز طرح‌ریزی شده است. مشخص شدن مسیر حرکت دانشگاه‌های داخلی و شبکه پیرامون آن ظرف 10 سال آینده در زمینه توسعه فناوری‌های نوین اکتشافی، از دیگر اهداف مدنظر در اجرای این پنج طرح کلان ملی است.

این طرح‌ها به صورت خلاصه شامل طرح مدیریت بهینه و فناورانه علوم اکتشافی هیدروکربنی با استفاده از تجربیات بین‌المللی، انتقال دانش فنی و توسعه فناوری از طریق شرکای خارجی، ایجاد و راه‌اندازی مراکز تخصصی مربوطه در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، استفاده از مهندسین مشاور متخصص برای بکارگیری نتایج، ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی با محوریت دانشگاه‌های طرف قرارداد و در نهایت بهینه‌سازی عملیات اکتشاف نفت و گاز و کاهش هزینه‌های آن می‌شود.

پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها ضمن کاهش فاصله فناورانه موجود بین ایران و شرکت‌های طراز اول جهان در زمینه فناوری‌های مورد نیاز در حوزه اکتشاف نفت و گاز، شبکه نوآوری در حوزه فناوری‌های مزبور تشکیل شود که این امر به نوبه خود می‌تواند به شکل‌گیری کسب و کار با مشارکت بخش‌های مختلف داخلی و خارجی و با محوریت مجریان طرح در جهت دست‌یابی به حوزه‌های دانشی و تکنولوژیک بینجامد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |