پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 133552 15:06 1399/11/28
ایران بیش از 10 میلیارد دلار به کشورهای عربی همسایه صادرات کرد

ایران بیش از 10 میلیارد دلار به کشورهای عربی همسایه صادرات کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران بیش از 10 میلیارد دلار به کشورهای عربی همسایه صادرات کرد

ایران بیش از 10 میلیارد دلار به کشورهای عربی همسایه صادرات کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، فرزاد پیلتن اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 28 میلیارد دلار صادرات کشورمان در مدت مذکور حدود ۲۶میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار به ۲۰ کشور اول هدف صورت گرفته است. وی افزود: در این فهرست همانند دوره ۹ ماهه، کشورهای چین، عراق و امارات به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و کشورهای قزاقستان، کویت و غنا به جای کشورهای ونزوئلا، کویت و قزاقستان در رتبه‌های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و‌ آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 5 کشور عربی شامل عراق با حدود ۶.۳ میلیارد دلار در رتبه دوم، امارات با حدود ۳.۷ میلیارد دلار در رتبه سوم، عمان با دو پله صعود نسبت به آبان‌ماه و با ۳۲۳ میلیون دلار در رتبه ۱۱، قطر با یک پله صعود با ۱۳۴ میلیون دلار در رتبه ۱۶ و کویت با ۱۲۵میلیون دلار با حفظ رتبه ۱۹ در فهرست مذکور قرار دارند.

پیلتن ادامه داد: مجموع صادرات ایران به کشورهای عربی مذکور حدود ۱۰ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه گذشته یعنی آذرماه، ۱ میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن از حوزه خلیج فارس و سوریه، اردن و لبنان از حوزه خاورمیانه در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

جایگاه کشورهای عربی در صادرات به کشورهای همسایه
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگاه کشورهای عربی در میان کشورهای همسایه گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد طی مدت ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۶ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان سهم کشورهای عربی همسایهحدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: در فهرست مذکور، همانند دوره ۹ ماهه سال جاری، همچنان کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند و کشور عمان با یک پله صعود در رتبه ۷ ، قطر در رتبه ۱۰، کویت با ۱۲۵ میلیون دلار همچنان در رتبه ۱۲ و بحرین با ۶ میلیون دلار در رتبه ۱۴ قرار دارند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: عربستان نیز همانند دوره ۹ ماهه سالجاری، بدون هرگونه تبادل تجاری مستقیم میان دو کشور همچنان در آخرین جایگاه کشورهای همسایه قرار دارد.

پیلتن در پایان گفت: با توجه به تحولات اخیر بین‌المللی و منطقه‌ای ناشی از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، کاهش نسبی فضای منفی ناشی از تحریم، کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و از سرگیری مجدد رویدادها و ارتباطات تجاری با کشورهای عربی همسایه، انتظار می‌رود که فرایند صادرات کشور به این بازارها در ماه‌های پایانی سال روند صعودی خود را حفظ کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |