جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 7337 15:13 1393/09/04
ایران از کاهش تولید نفت در اوپک معاف می‌شوند

ایران از کاهش تولید نفت در اوپک معاف می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران از کاهش تولید نفت در اوپک معاف می‌شوند

ایران از کاهش تولید نفت در اوپک معاف می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دو منبع آگاه در اوپک اعلام کردند که این سازمان در حال بررسی معاف‌ کردن ایران، عراق و لیبی از هرگونه کاهش تولید نفت است.

به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت عربستان گفته است هیچگونه دشواری را در نشست این هفته وزرای نفت اوپک در وین پیش‌بینی نمی‌کند.به گفته دو منبع آگاه در اوپک که خواستند نامشان فاش نشود، در صورت تصمیم‌ گیری اوپک برای کاهش تولید، ایران، عراق و لیبی هیچ اجباری برای کاهش عرضه نفت خود نخواهند داشت.

علی‌ النعیمی وزیر نفت عربستان روز دوشنبه در وین به خبرنگاران گفت: این اولین بار نیست که عرضه در بازار نفت بیش از حد شده است.

قیمت نفت ماه گذشته به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا که به بالاترین سطح سه دهه اخیر رسیده و گمانه ‌زنی‌ها مبنی بر عدم کاهش تولید نفت عربستان در واکنش به عرضه مازاد، روند کاهشی شدیدی پیدا کرد و فعالان بازار از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها همه فروشنده شدند.

تحلیلگران بازار نفت در خصوص اینکه اوپک تولید خود را کاهش خواهد داد یا خیر دچار اختلاف‌نظر شده‌اند.

آبیشک دشپاند تحلیلگر بازار نفت لندن گفت: اینکه سه کشور ایران، عراق و لیبی مجبور به کاهش تولید نیستند منطقی به نظر می‌رسد، زیرا آنها در حال حاضر کمتر از توان و ظرفیت خود تولید می‌کنند.عربستان احتمالا به دنبال تضمین‌هایی از سوی ایران و عراق و لیبی است که آنها تولید خود را افزایش ندهند.

وزیر نفت عربستان به خبرنگاران گفت: نمی‌داند اوپک در نشست این هفته چه کار خواهد کرد.وی در عین حال بدون اشاره به جزئیات افزود: این نشست دشوار نخواهد بود.النعیمی گفت: آیا این اولین‌ بار است که بازار با مازاد عرضه مواجه شده است؟ این اولین‌ بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد.

مذاکرات برای معاف‌ کردن ایران، عراق و لیبی از کاهش تولید یکی از چندین پیشنهاد تحت مذاکره است و بیانگر این حقیقت است که این سه کشور کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند.

ایران، عراق و لیبی ماه گذشته در مجموع روزانه هفت میلیون بشکه نفت تولید کردند، در حالی که مجموع تولید نفت اوپک 31 میلیون بشکه در روز بود. این در حالی است که مجموع تولید این سه کشور در دهه 1970 بیش از 10 میلیون بشکه در روز بوده است.

وزیر انرژی روسیه روز گذشته در شرایطی که با دیدار با وزاری اوپک مذاکره درباره بازار نفت آماده می‌شود، گفت: این کشور برای کاهش تولید تصمیمی نگرفته است.

الکساندر نواک در مصاحبه با شبکه روسیه 24 گفت: روسیه در حال حاضر برای متعادل‌ کردن بازار از طریق حفظ تولید کمک می‌کند.

وی افزود: احتمال کمی وجود دارد که اوپک برای کاهش تولید در این نشست به توافق برسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |