پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 11222 15:16 1393/12/25
ایران از سال ۲۰۰۳ همواره خطوط قرمز را رعایت کرده است

ایران از سال ۲۰۰۳ همواره خطوط قرمز را رعایت کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران از سال ۲۰۰۳ همواره خطوط قرمز را رعایت کرده است

ایران از سال ۲۰۰۳ همواره خطوط قرمز را رعایت کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واشنگتن پست:

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تاریخ نشان داده است که ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون ضمن گسترش تاسیسات هسته‌ای و تعداد سانتریفیوژ‌های خود هیچ یک از خطوط قرمز آژانس و غرب را نادیده نگرفته است.
‌واشنگتن پست در گزارشی در مورد توافق هسته‌ای ایران نوشت: کاخ سفید معتقد است که اسراییل و جمهوری خواهان تنها خواستار رفع خطر برنامه هسته‌ای ایران با استفاده از گزینه‌ی نظامی هستند، اما اگر دو طرف موفق به دستیابی به یک توافق هسته‌ای نشوند، آیا استفاده از گزینه‌ نظامی تنها گزینه‌ پیش روی اوباما خواهد بود؟ ظاهرا خیر.
هنگامی که در همین مورد از بن رادس، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا در مورد این که در صورت دستیابی به توافق با ایران پس از آنکه مدت آن به پایان برسد، چگونه می‌شود از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرد، گفت: در واقع نکته اینجاست که همین گزینه‌ای که ما امروز از آن برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کنیم ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برای رئیس جمهور آتی آمریکا نیز وجود خواهد داشت.
با توجه به این که تاسیسات هسته‌ای ایران در طول ۱۰ سال اخیر گسترش یافته است اما استفاده از منابع اطلاعاتی به همراه صدور تحریم‌ها و بازدید بازرسان آژانس از حرکت ایران به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده است و بازرسان آژانس و نهادهای اطلاعات غرب از سال ۲۰۰۳ تاکنون نتوانسته‌اند در برنامه‌ی هسته‌ای ایران ابعاد نظامی را پیدا کنند.
اگر چه احتمال کمی نیز وجود دارد که ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با ساخت تسلیحات هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکند اما با توجه به سابقه‌ای که از ایران سراغ داریم و نیز کاهش گسترده درآمدهای نفتی آن، به نظر نمی‌رسد ایران توافق هسته‌ای را دور بزند و تعهدات خود را در طول ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نادیده بگیرد.
تاریخ نشان داده است که ایران تاکنون ضمن گسترش تاسیسات هسته‌ای و تعداد سانتریفیوژهای خود، هیچ یک از خطوط قرمز مشخص شده توسط آژانس و غرب را نادیده نگرفته است.
دولت اوباما هم اکنون معتقد است که توافق با ایران تضمین محکم‌تری برای اطمینان از عدم حرکت ایران به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای در طول ۱۰ سال آینده است و برای آمریکا نیز خطرات و هزینه‌ی کمتری دارد.به احتمال زیاد در صورت دستیابی دو طرف به توافق هسته‌ای، این توافق در رابطه‌ی ایران و آمریکا در سالهای آتی و یا بازگشت آمریکا به منطقه‌ی تروریست زده‌ی خاورمیانه تاثیر بسزایی خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |